Wat gaan we kweken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 okt 2007 18:58

Wat gaan we kweken.

Bericht door Aqua »

Wij willen graag met een vis gaan kweken.

Wat kunnen we het beste nemen om te kweken.
( guppen, zwaarddragers en platy`s vinden wij niets )

Zelf dachten we aan een apisto soort.

Hebben jullie tips en adviezen hoe we dit moeten aanpakken ???

Ook over de inrichting van de kweekbak ??

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Bericht door Kevin »

Een Apisto is een mooie soort om mee te kweken, geef ze wel de rust om te kweken. Niet te druk met allerlei andere vissen.

Wat wel belangrijk is als je echt een goede kweek wilt behalen zijn de waterwaardes. Als die voor die vis perfect zijn, zal de kweek ook sneller slagen.

Inrichting van de bak kunnen we het later over hebben als je weet welke soort Apisto je wilt gaan houden
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

het schijnt met het afrikaanse blauwoogje (ook wle lichtoogje) genoemd ook vrij eenvoudig te zijn. het is wel een ijerlegger.

Aplocheilichthys normani is de latijnse naam

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

:D :D Discus lever ik wel de kweekkoppels :lol: :lol:

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

overtollige jongen zeker ook naar jou toe ? :lol:

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

ja maar alleen na selectie :wink:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 okt 2007 18:58

Bericht door Aqua »

Verder nog wat tips wat we kunnen gaan kweken ???

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

zoals ik in een voorgaand bericht al zei, blauwoogjes bijvoorbeeld. goerami's kan ook

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

L-nummers veel vraag naar

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Bericht door Patman »

Tsja... wat vind je leuk? Dwerg-cichlides zijn ook leuk bijvoorbeeld..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Bericht door Michael »

Tis kijken wat je leuk vind en waar je een uitdaging in ziet kweken kan met alles eigenlijk wel zolang je maar de trucjes weet om de soort tot kweken te brengen.

Levendbarende soorten :
Dit soort vissen zijn makkelijk te kweken mannen en vrouwen bij elkaar en ze doen het vanzelf wel. Vaak is er weinig vraag naar of het moet een speciale soort zijn.

Corydoras soorten :
Deze zijn ook redelijk goed te kweken ik heb ooit op een ander forum beschreven hoe het moet nu ff in het kort. Je neemt een groep volwassen dieren deze zet je bij elkaar in een ruime bak (80cm) daarin doe je ze plaatsen zonder medebewoners. En dan goed voeren eigenlijk wat vetmesten met veel afwisseling aan voer dan doe je het waterpeil na een maand of wat verlagen dit laat je een week of wat zo staan. Dan verversen met een gieter net koelerwater en je zal zien dat ze gelijk gaan afzetten tegen de ruiten eitjes etc. opzich niet moeilijk en leuk om te proberen.

Zalmsoorten.
Zalm soorten zijn vaak eiwerpers ofwel ze werpen de eieren ergens tussen de planten waarvoor de man ze bevrucht de soorten die makkelijk te kweken zijn kunnen o.a Ruitenvlekzalmen zijn deze kweken prima maar ook kleine charidae soortjes kan je kweken,. Kardinalen,neons etc zijn lastiger met kweken hier heb je zeer zachtwater voor nodig.

Grondelsoorten,
Gobidae zijn prima te kweken rhingobius wui kan je de mannen en vrouwen goed bij zien en deze verdedigen ook nog de eieren ze zetten in holen af en vaak zal je zat jongen hebben na een tijdje.

L nummers
Ook dit is weer een leuke groep om te kweken deze vissen zetten in holen af dus holen zijn een must alleen lukt de kweek goed bij volwassen dieren makkelijk te kweken soorten zijn Ancistrus dolichopterus, sp3,L144 etc.

Garnalen
Deze zijn ook goed te kweken zonder problemen groepje bij elkaar zetten en de natuur doet zijn werk let op Japonica's kweken niet goed na in zoetwater! (is niet eens mogelijk)

Cichliden.
Dwergcichliden zijn leuk om te kweken maar meeste ook gevoelig met opkweek dus vooral weten wat je wilt doen en kan ook wat kostbaar worden allemaal bakjes op 28graden laten draaien en constant met zachtwaterverversen.

etc. Als je een precies weet wat je wilt kweken kan men je hier denk ik beter helpen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 okt 2007 18:58

Bericht door Aqua »

Onze voorkeur gaat meer uit naar de dwerg-cichliden.

De apistogramma cacatuoides of de agassizii lijkt ons wel wat.

gr. Jan en Hannelies

Gebruikersavatar

Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Bericht door Michael »

Beide apistogramma soorten zijn holenbroeders dus moet je zorgen voor holen in de bak waar ze kunnen afzetten tevens is zachtwater van belang ph van 6.0.. Medebewoners zou ik niet echt veel doen wie weet een paar kleine schoonmakertjes.

De kweek opzich is niet lastig maar een goed koppel heb je zeker voor nodig en dan vooral gevarieerd voeren,.
De ouders zullen broedzorg doen bij de jongen dus zolang mogelijk bij de ouders laten.
Je kan de jongen opkweken met pas uitgekomen artemia.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aqua
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 okt 2007 18:58

Bericht door Aqua »

Als het de apistogramma agissizii wordt , kan ik dan gewoon in de winkel vissen gaan halen ???
Of moet ik die bij kwekers vandaan halen.

Hoe weet ik dat ik een goede kweekvis koop ??

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Bericht door Kevin »

Dat verschilt per winkel natuurlijk, of het goede kwaliteit is baseer je toch op je eigen inzicht.

Als je bij een kweker gaat zullen wel een stuk goedkoper zijn, maar de kweker kan je vaak ook precies vertellen waar de vis vandaan komt. En je kan de ouders zien.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”