Kweken. wat doen jullie met al die jongen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Kweken. wat doen jullie met al die jongen?

Bericht door Dante »

zoals de titel al zegt.

stel dat je bijv. ramerezi's hebt. je laat de eitjes uitkomen etc.

maar wat doe je daarna met al die jongen? kweekbakje word te klein, en in de grote bak gaan ze elkaar aanvallen lijkt me?

verkopen jullie? bengen naar de dierenwinkel? kan dat wle makkelijk enzo?

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Bericht door Serge »

Ik kweek niet bewust dus het merendeel van de jongen eindigt gewoon als voer in mijn bak, maar de overlevertjes vang ik zo af en toe eens uit, en die gaan als ze groot genoeg zijn naar een andere liefhebber of hobbykweker, en mocht dat niet lukken, dan gaan ze inderdaad naar de LFS, maar in mijn geval heb ik dat nog niet hoeven doen.

Ramirezi's leggen wel vrij snel eitjes, maar het opvoeden van de jongen is nogal eens lastig, dus mocht dat al lukken, raak je ze denk ik wel kwijt. Het is toch nog een gewild visje (er is veel aanbod, maar ook veel uitval wegens slechte kweek, verkeerde verzorging, en een van nature korte levensduur, dus de vraag blijft vrij constant).

Het zeker wel eens erg lastig zijn om van jonkies af te komen - geen enkele dierenwinkel zit bv. te wachten op een zooi guppen of Kersenbuiken, laat soorten zoals de Rode Acara of de Zebracichlide. Die kweken bij wijze van spreken al in een emmer water, dus in no-time heb je heel veel (grote) nesten, en geen hond die ze wil hebben :)

Zo vind ik met cichliden een extra bakje eigenlijk een must. Je staat ervan te kijken hoe vaak je het nodig hebt, voor de opvang van kleintjes, (tijdelijk) uitplaatsen van al te agressieve mannen, verzorging van zieke of gewonde exemplaren, verzwakte vrouwtjes, quarantaine, enz enz. Ik heb altijd zo'n bakje draaien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

ahaaa.

wat bedoel je met LFS trouwens?

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Bericht door Patman »

Local Fish Shop


Het meeste verdwijnt hier ook in de keeltjes van de medebewoners hoor
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Deddo
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2007 18:43
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Deddo »

Ik kweek bewust met betta's en heb daarvoor veel bakjes nodig. Een nest kan wel tot 300 jongen hebben. Ik bepaal zelf wanneer ik een nest wil, omdat spontane kweek weleens meer dan 1 nest tegelijk opleverd en zoveel kan ik niet aan. Van de jongen zijn er natuurlijk altijd die 't niet halen (te zwak etc.). Ik laat ze tot een maand of 4 uitgroeien, omdat ik dan pas goed kan zien welke potentiele mooie vissen 't gaan worden. De mooisten/besten hou ik, de rest gaat naar de LFS.

Spontane kweek (van bijv. onze dwergknorren, endlerguppen) laten we oprgroeien, dan gaan ze ook naar de LFS.
Een goede vertrouwensband met je LFS is wel noodzakelijk, zodat ze weten dat de visjes die je aanleverd van goede kwaliteit zijn :)
Teveel bakken om op te noemen :)

Gebruikersavatar

Gast

Bericht door Gast »

Ik kweek ook niet echt.
Ik vang soms wel eens wat vrouwtjes uit de grote bak om te zien hoe de jonge opgroeien en of er echt broedzorg gegeven wordt.
Maar het meeste wordt hier door mijn rovers geconsumeerd.
Wat overigens niet inhoud dat mijn stelling weer propvol zit.
Oh met de pseudotropheus flavus ben ik overigens wel serieus bezig.
daar heb ik nu 4 halfwas dieren en 5 jonge van in een speciaalbak.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Bericht door Kevin »

Wat doe je met de jongen, bakje bij zetten :lol:

Het ligt aan de soort vis, kijk een gup tja daar mag je blij mee zijn als je die gratis kwijt kunt.

Heb je echter wat bijzondere soorten, of hele gangbare soorten kom je via marktplaats prima van je jonge vis af.

Hier is gisteren iemand geweest uit nieuwegein voor 4 vissen :roll: tja als het maar de moeite is komen ze wel.

Ook heeft de plaatselijke aquarium/dieren winkel ondekt dat ik Tanganyika's heb, en regelmatig F1 die staan in de rij om vis af te nemen.
Moet er wel bij zeggen dat ik daar al 12 jaar over de vloer kom, en er wel sprake is van een vertrouwensband.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

alex
0-200
0-200
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 okt 2007 16:04
Locatie: Helmond

Bericht door alex »

Deddo schreef:Ik kweek bewust met betta's en heb daarvoor veel bakjes nodig. Een nest kan wel tot 300 jongen hebben. Ik bepaal zelf wanneer ik een nest wil, omdat spontane kweek weleens meer dan 1 nest tegelijk opleverd en zoveel kan ik niet aan. Van de jongen zijn er natuurlijk altijd die 't niet halen (te zwak etc.). Ik laat ze tot een maand of 4 uitgroeien, omdat ik dan pas goed kan zien welke potentiele mooie vissen 't gaan worden. De mooisten/besten hou ik, de rest gaat naar de LFS.

Spontane kweek (van bijv. onze dwergknorren, endlerguppen) laten we oprgroeien, dan gaan ze ook naar de LFS.
Een goede vertrouwensband met je LFS is wel noodzakelijk, zodat ze weten dat de visjes die je aanleverd van goede kwaliteit zijn :)
Lijkt me wel leuk als je dit een keer documenteerd hoe je te werk gaat, ik heb het in het begin van de hobby ook gedaan met beta's, maar dat was idd meestal toeval.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Bericht door Kevin »

Dat heeft ze ook beloofd :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

alex
0-200
0-200
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 okt 2007 16:04
Locatie: Helmond

Bericht door alex »

kevin schreef:Dat heeft ze ook beloofd :roll:
Heb ik niet meegekregen, my bad :kwnie:

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Bericht door Kevin »

Deddo heeft het altijd druk, toch Deddo. 60 vissen verzorgen is ook niet mis. Allemaal de fles om het uur.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Deddo
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2007 18:43
Locatie: Zevenbergen

Re: Kweken. wat doen jullie met al die jongen?

Bericht door Deddo »

:D jajaja zo druk dat ik een tijd weg ben geweest hier, maar zit ook op andere fora he. En 60 vissen Kevin?
:jump: Ik heb alleen al meer dan 60 jonge bettas van 3mm groot!! En dat zijn inderdaad letterlijk en figuurlijk veel artemiaflesvoedingen per dag :mrgreen: !!
Teveel bakken om op te noemen :)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Kweken. wat doen jullie met al die jongen?

Bericht door Kevin »

He niet vloeken hier he, tsss andere fora. :lol: :lol:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Peter 75

Re: Kweken. wat doen jullie met al die jongen?

Bericht door Peter 75 »

Zo ben ik begonnen met Vuurgarnaaltjes ongeveer 14 stuks.
:lol:
Gewoon nog een bakkie erbij zetten voor de zwangere garnaal. :)
O het worden er wel erg veel, nog een bakkie erbij. :|
O Japonica jonkies moeten opgroeien in zout water, nog een bakkie erbij. :o

Iemand Vuurgarnaaltjes ruilen, anders moet ik er nog een bak bij zetten ? :(

Dat is ook een idee, ruilen, wie heeft er 2 Ramirez over. :idea:

Gebruikersavatar

Rob
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 okt 2007 22:34
Locatie: Almere

Re: Kweken. wat doen jullie met al die jongen?

Bericht door Rob »

@ peter ik heb ook vuurgarnalen niet er mee begonen maar agja 10 stuks gekocht nu heb ik er minstens 140 vuurgarnalen weinig volwassene maar veel jonkies
Groet, Robbert
(ノಥ益ಥ)ノ ┻━┻

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”