Zwangere guppy's, apart of niet?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Zwangere guppy's, apart of niet?

Bericht door Aquamama »

Op 11 juli kocht ik 3 vrouwtjes guppen, waarvan twee met een zwarte drachtvlek. Beide dames zijn inmiddels behoorlijk dik en de drachtvlekken zijn donker. Toch vind ik het erg moeilijk in te schatten hoe ver ze nu zijn. Is dat in te schatten?
Ik heb twee drijvende kweekbakjes in huis gehaald, maar twijfel of ik ze daar een plezier mee doe (of in elk geval de kleintjes).
In de bak zitten: 2 corydoras, 2 hongkong algeneters, 16 kardinaaltetra's, 5 guppen en 4 roodkopzalmen. Ze leven nu allemaal heel vreedzaam samen, maar zal dat vreeTzaam worden als er babyguppy's komen?
Het is een 180 liter aquarium met behoorlijk wat planten.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Zwangere guppy's, apart of niet?

Bericht door tobyderks »

Ja dat word inderdaad een feestmaal wanneer er babiess komen. Als je veel schuilplaatsen hebt dan kunnen er een paar overleven. Maar ik zou ze niet appart doen de babies anders heb je dadelijk een hele bak vol met guppen die je niet kwijt raakt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zwangere guppy's, apart of niet?

Bericht door amber98 »

De vrouwtjes apart zetten om te bevallen kan te veel stres voor ze zijn waardoor ze niet willen bevallen en daardoor kunnen sterven. Beter dus gewoon in de bak laten. Met veel schuilplekken zullen er altijd wel een paar overleven. Aangezien guppen heeeeeeel veel babies kunnen krijgen, zul je na een tijdje blij zijn dat de meeste opgegeten worden. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Re: Zwangere guppy's, apart of niet?

Bericht door Aquamama »

Het zijn onze eerste zwangeren en ik ben zelf ook zwanger, dus ik merk dat we het heel graag willen zien allemaal. De kinderen zijn ook heel nieuwsgierig. Het zou zo jammer zijn als de baby's onopvallend worden opgegeten door de andere vissen, zonder dat we ze gezien hebben.
Als het er echt heel veel zijn, dan kan ik de kweekbakjes natuurlijk ook alsnog leegkiepen.
Kun je iets van plantjes of iets dergelijks in een kweekbakje zetten of is dat zinloos?
Ik vraag me inderdaad ook af of het niet te stressvol is voor de moeders.
Hoe weet je dat ze op het punt van bevallen staan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zwangere guppy's, apart of niet?

Bericht door amber98 »

Een vrouwtjes zoekt een rustige plek op tussen planten of iets dergelijks. Dan gaat ze bevallen en als je de jongen wil groot brengen, moet je jaa op dat moment in een bakje zetten. Maar zoals ik al zei, zal dit erg stresvol zijn. Je haalt haar dan weg bij de plaats die zij het meest geschikt vind. Vaak stelt ze de bevalling dan uit wat soms zowel een dode moeder als dode jongen betekent.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Re: Zwangere guppy's, apart of niet?

Bericht door Aquamama »

Inmiddels zijn we weer bijna 3 weken verder en zijn er nog altijd geen baby's. De guppy's zwemmen nog altijd rond in het aquarium, maar staan inmiddels wel op knappen. Het is ruim 4 weken geleden dat we ze kochten en toen hadden ze al een drachtvlek.
Ik wil ze toch wel graag in een kweekbakje zetten, maar vraag me af hoe: per vrouwtje apart in een kweekbakje? Mannetje erbij?
De twee zwangere guppen samen in zo'n bakje?
Het zijn twee-gupsbakjes want ze hebben een tussenschotje, maar ik heb er twee en geef ze graag wat meer ruimte. Zijn ze gebaat bij waterplantjes in een kweekbakje? Verlichting (deels) uit? Die bakjes drijven natuurlijk bovenin, ik kan me voorstellen dat veel licht niet fijn is. Ik heb een witte (3-kleur) LED-balk en een roze.
Het blijft zoeken :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zwangere guppy's, apart of niet?

Bericht door amber98 »

Het lijkt me dat er iets in het aquarium is waardoor ze hun bevalling uitstellen. Misschien te weinig planten of jagende vissen?


Het mannetje hoeft niet erbij. Die is alleen goed voor de bevruchting. Het beste kun je de zwangere vrouwen een eigen bakje geven, zoveel mogelijk rust. Een paar drijfplanten zou prettig zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”