eitjes weghalen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
beus
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2008 15:19
Locatie: woudenberg

eitjes weghalen?

Bericht door beus »

hallo
mijn albino zebra cicliden hebben eitjes gelegd maar wanneer moet ik ze eruit halen dat ze niet opgegeten worden zijn nu twee dagen oud

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: eitjes weghalen?

Bericht door Herman »

beus schreef:hallo
mijn albino zebra cicliden hebben eitjes gelegd maar wanneer moet ik ze eruit halen dat ze niet opgegeten worden zijn nu twee dagen oud

Men moet de eitjes dus NOOIT!!! bij de ouderdieren weg halen, broedgedrag dient aangeleerd te worden het z.g.n. inprentingsgedrag in de eerste levensfase.
Wanneer men de eitjes weghaalt bij de ouderdieren en over gaat tot het (artificial breeding) maakt men zich schuldig aan het feit, dat jonge babyvisjes (mochten ze ooit groot worden) later zelf niet meer zullen weten hoe hun jongbroed te verzorgen.
Eitjes weghalen bij substraat broedende vissen, of eitjes weghalen bij muilbroeders (het uitschudden uit de muil), is een zeer kwalijke zaak op de langere duur.
Bij maanvissen is het al zo dat broed op natuurlijke wijze grootbrengen door de ouderdieren, haast niet meer voorkomt.
Artificial breeding, is onverantwoord met vissen omgaan.
Laatst gewijzigd door Herman op 20 apr 2008 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: eitjes weghalen?

Bericht door Dante »

Herman schreef:
beus schreef:hallo
mijn albino zebra cicliden hebben eitjes gelegd maar wanneer moet ik ze eruit halen dat ze niet opgegeten worden zijn nu twee dagen oud

Men moet de eitjes dus NOOIT!!! bij de ouderdieren weg halen, broedgedrag dient aangeleerd te worden het z.g.n. inprentingsgedrag in de eerste levensfase.
Wanneer men de eitjes weghaalt bij de ouderdieren en over gaat tot het (artificial breeding) maakt men zich schuldig aan het feit, dat jonge babyvisjes (mochten ze ooit groot worden) later zelf niet meer zullen weten hoe hun jongbroed te verzorgen.
Eitjes weghalen bij substraat broedende vissen, of eitjes weghalen bij muilbroeders (het uitschudden uit de muil), is een zeer kwalijke zaak op de langere duur.
Bij maanvissen is het al zo dat broed op natuurlijke wijze grootbrengen door de ouderdieren, haast niet meer voorkomt.
Artificial breeding is onverantwoord met vissen omgaan.
maar is dat zo? dat word ook vaak over ramerezies beweerd, maar het is gebleken dat wanneer ze onder de juiste omstandigheden gehouden worden (o.a. correcte ph, kh, etc) ze instinctief ook de broedzorg doen. dus in hoeverre is het dan aangeleerd?

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: eitjes weghalen?

Bericht door Herman »

Broedzorg zullen ze altijd doen, dat is instinctmatig gedrag, maar dat is toch iets
anders dan inprenting in de eerste levensfase.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
beus
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2008 15:19
Locatie: woudenberg

Re: eitjes weghalen?

Bericht door beus »

maar moet ik dan pa en ma en eitjes in ee andere bak doen want anders eet de rest ze op denk ik of niet

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: eitjes weghalen?

Bericht door Herman »

Dat zou dan eventueel een goede optie zijn, maar dat andere aquarium zal dan wel exact dezelfde watersamenstelling moeten hebben.
(water overhevelen naar andere bak)
Ook een optie zou kunnen zijn, om een gedeelte van het aquarium af te zetten door schotjes, zodat de ouderdieren in alle rust hun broedzorg kunnen doen.

Gebruikersavatar

jari4now

Re: eitjes weghalen?

Bericht door jari4now »

Als het mogelijk is dan zou ik zeker kiezen voor de laatste optie die Herman aan geeft....dan hoef je niets te verplaatsen en blijven vissen toch min of meer in hun vertrouwde omgeving...als je glazenschotjes gebruik.

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: eitjes weghalen?

Bericht door Rico »

Ik weet niet hoe dat bij vissen zit, maar bij gifkikkers gaat de broedzorg toch wel degelijk naar de knoppen als je de eitjes weghaalt! En als je dan ooit een keer de nieuwe generatie zelf hun jongen wil laten opvoeden zal dit niet gaan omdat pa niet weet wat te doen met een legsel :evil:
gr, Rico

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: eitjes weghalen?

Bericht door Rob Bosman »

Herman schreef:Dat zou dan eventueel een goede optie zijn, maar dat andere aquarium zal dan wel exact dezelfde watersamenstelling moeten hebben.
(water overhevelen naar andere bak)
Ook een optie zou kunnen zijn, om een gedeelte van het aquarium af te zetten door schotjes, zodat de ouderdieren in alle rust hun broedzorg kunnen doen.

Dit is een hele goede optie koop bij de vijverhandel een stok grove japanse mat even op maat knippen en er in zetten. Voordeel van japanse mat is dat de circulatie in de bak niet verstoord wordt

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
beus
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2008 15:19
Locatie: woudenberg

Re: eitjes weghalen?

Bericht door beus »

ze zitten nu ongeveer midden in de bak kan ik het potje gewoon oppakken en verplaatsen zon der dat ze ze afstoten ?
en welke kleur moeten de eitjes pcies hebben zijn nu bruin achtig en hoe lang duurd het voor ze uitkomen
bedankt alvast

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”