moet alles zo perfect zijn?????

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door Dante »

overigens zie je datzelfde ook in de noordzee gebeuren. ik dacht dat het de kabeljauw was, maar wat weet ik niet meer zeker. nuis gebleken dat de visvangst zoveel weg vangt dat de soort nog maar zeer gering voorkwam. nu blijkt uit onderzoek dat de soort bij de jongen zeer snel volwassen worden. en dus extreem vroeg voor nageslagt alweer zorgen.

Gebruikersavatar

Ribstick
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 feb 2008 21:37
Locatie: Asse, België

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door Ribstick »

...en zoals de Guppy in Trinidad. In habitats waar de snoekcichlide Crenicichla alta voorkomt werd vastgesteld dat de Guppy-mannetjes veel meer tijd spenderen aan paring met de wijfjes dan in de habitats zonder deze snoekcichlide. Tevens wordt door deze wijfjes, inzake keuze van partner, minder rekening gehouden met de kleurenpracht die de partner vertoont. Belangrijkste is het in stand houden van de soort....veel nageslacht

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door Dante »

dat wist ik niet.

maar conclusie is denkik dan wel, dat paring niet altijd een teken is dat ze zich helemaal in hun nopjes voelen ;)

Gebruikersavatar

Ribstick
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 feb 2008 21:37
Locatie: Asse, België

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door Ribstick »

Inderdaad

Gebruikersavatar

miq
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2007 00:43
Locatie: Den Haag

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door miq »

tuurlijk voor de nakweek (en dan bedoel ik generatie 10 en verder) gaan de regeltjes wat minder mee spelen. ik heb hier ook apistogramma agassizii gold red op een pH van 6.5, een Gh van 10 en een Kh van 5 nagekweekt maar ik heb nu wildvang agassizii zitten als ik daar boven de Ph 6 uitkom en een Kh meer dan 3 heb dan voelen ze zich toch echt niet prettig.

Ook bij de discus en maanvis is dit het geval de gemiddelde dieren die je in de winkel kan kopen is allemaal generatie weet ik hoeveel en die zijn allemaal idd wat minder veeleisend qua waarden maar neem nu van deze vissen wildvang exemplaren en zet ze in het zelfde water nou dan geef ik ze niet lang voor dat ze op hun rug liggen.

Ook het gegeven dat eieren een teken zijn dat de vis zich goed voelt, ben ik het niet mee eens neem de ramirezi als voorbeeld bij iedereen die dit visje heeft worden er eitjes afgezet maar het resultaat is bij 90% het zelfde mislukte nesten. waarom, de ramirezi is een visje dat in al deze gevallen op de verkeerde waarden wordt gehouden. tuurlijk ze doen het een tijdje goed op mindere waarden, maar na verloop van tijd gaat het visje er toch aan onderdoor (en zo komen er fabels de wereld in dat de vis niet meer over broedzorg beschikt en zwak zou zijn)
niks is minder waar als je de vis maar op een Ph van 5-5.5 en een Gh van 3-5 en een Kh van 0-3 houdt dan is dit ook een sterke vis die gewoon broedzorg kan.

conclusie de regeltjes zijn er niet voor niets, zoals dante al zegt ze zijn opgesteld door mensen die vaak door schade en schande wijs zijn geworden.

Zoals ik het zie, moet het voor iedere aquariaan zijn doel wezen om zijn vissen in een zo goed mogelijke omgeving te houden, en niet gewoon maar aan te modderen omdat er toevallig eens een toevals nestje wordt gekweekt.
Apistogramma mendezi; Apistogramma Athahualpa
Apistogramma cf. agassizii tefé "Bauna"(wv); Apistogramma tucurui
Apistogramma norberti; Apistogramma sp Nanay
Corydoras adolfoi; Corydoras tukano; Corydoras nanus
Nannostomus mortenthaleri, Nannostomus beckfordi

Gebruikersavatar

Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door Michael »

Ongeacht of het wel of niet veel is of biotoop gericht... maar discus en maanvissen in een bak van 40cm diep (excl achterwand?) en 40cm hoog :shock: Dan ben ik toch blij dat er regeltjes zijn....

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door Dante »

het is net een studentenkamer dan :roll:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: moet alles zo perfect zijn?????

Bericht door mandyrademaker »

Ja, het is een gewaagde discussie denk ik, natuurlijk zijn er richtlijnen en zou ik, als ik het voor het zeggen had een grotere bak willen. (zit er aan te komen hoor!)De overbevolking is ook slechts van tijdelijke aard want het 'kleine grut'is gaat mijn bak op school 60cm(werk). En als de grotere bak er eenmaal is dan gaan ook de manen in de 1.25 (werk) zwemmen en houd ik de discussen gescheiden. Ik heb ook weleens gehoord over voortplantingsdrang als overlevingstactiek maar als ik mijn vissen bekijk dan denk ik niet dat ze in 'doodsnood'zijn! Ze blazen, graven en bouwen de hele dag. Ik kan me voorstellen dat in een hele lege bak met alleen een afzetkegeltje weinig anders te beleven is dan.... zie je ook bij mensen wanneer de stroom langdurig uitvalt ha, ha.Ja er kleven nadelen aan; de jongen worden net na het loskomen (maan en discus) van alle kanten belaagd en overleven het dan niet. Voor deze prima ouders heel veel stress. Mooi argumenten gelezen, dank voor de nuttige reacties. Het is iets wat mensen duidelijk bezighoudt en een ander een kijkje gunt in je eigen keuken. Perfectie is een illusie maar beter kan altijd! groeten Mandy

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”