Kweek Rode Acara's: Wat te doen met al die jonge visjes?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gjjtenbrink
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2016 14:19

Kweek Rode Acara's: Wat te doen met al die jonge visjes?

Bericht door gjjtenbrink »

Hallo,

Ik heb niet zo lang geleden een prachtig paartje Rode Acara's aangeschaft en had binnen een week jonge visjes. De ouders waren zo fanatiek in het verdedigen van hun kroost dat ik alle andere vissen naar een andere bak moest verhuizen. Inmiddels zijn de jongen 1 cm groot en Pa en Ma zijn nog heel druk met de verzorging. Maar ik begin me nu wat zorgen te maken. Wat moet ik straks met als die Acara's doen. Locale aquariumzaken hebben niet veel interesse. Ik heb een viskweker gebeld maar die wilde ze ook niet hebben. Heeft iemand nog advies?

George ten Brink
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Kweek Rode Acara's: Wat te doen met al die jonge visjes?

Bericht door Linda »

Euhm..Sja. Ik lees dat ze vrij agressief zijn en niet geschikt voor de doorsnee gezelschapsbak zoals je zelf al hebt ondervonden. Je moest immers alle overige vissen uit je bak halen...
Ik kan me dus voorstellen dat ze niet heel geliefd zijn bij aquariumwinkels. Die raken ze ook niet gauw kwijt en moeten ze wel onderhouden en voeren.
Is het een idee om ze op marktplaats te zetten?
Misschien heeft er hier op het forum iemand oren naar?
En anders....Gratis levend voer...? :kwnie:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gjjtenbrink
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2016 14:19

Re: Kweek Rode Acara's: Wat te doen met al die jonge visjes?

Bericht door gjjtenbrink »

Levend voer vind ik geen optie. Maar dit is wel een les voor de toekomst. Ik blijf natuurlijk zoeken naar een oplossing. Voorlopig zijn ze nog te klein om op Marktplaats aan te bieden, maar tegen die tijd ga ik dat proberen. Verder kan ik nog wat aquariumzaken aflopen en wat kwekers bellen. Ik ben bang dat ik tijdelijk een opkweekbak op zolder moet gaan neerzetten om ze te "parkeren". De ouders zal ik nog wel bij mijn aquariumzaak mogen inleveren.

Maar het kweken vind ik wel leuk. Op zoek naar een vis die nog redelijk eenvoudig te kweken is en populair genoeg om ook weer kwijt te raken. Het sturen van water waardes heb ik inmiddels een beetje in de vingers. Wellicht lukt het met een soortje dat wat zeldzamer is.

George

(nog 1 foto van toen ze nog echt klein waren)

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kweek Rode Acara's: Wat te doen met al die jonge visjes?

Bericht door amber98 »

Ik hoop dat je ze gewoon kunt verkopen, maar zoals Linda al aangeeft zullen vele eindigen als levend voer voor roofvissen. Ook als je ze via marktplaats verkoopt. Dit zou ook kunnen gebeuren als ze wel naar een aquariumzaak gaan, er word een bepaald percentage gebruikt als voederdieren. Kweken is leuk, maar van de meeste vissen kom je de jongen niet goed kwijt en anders zijn ze moeilijk groot te brengen. Mocht je een bak hebben als kweekbak, is het misschien in de toekomst wel leuk voor je om bijvoorbeeld L144 te gaan kweken? De kweek is niet heel lastig en winkels nemen ze graag van je over.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Kweek Rode Acara's: Wat te doen met al die jonge visjes?

Bericht door Linda »

Killivissen schijnen wel populair te zijn om te kweken. Misschien is dat wat?

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”