eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Bericht door kevinrijsmus »

ik heb nu een goed beplante bak, met n algenetertje, en 3 platy's (1man 2 vrouw) hier komen nog 2 of 3 vrouwtjes bij :D..

ik heb o.a veel drijfplanten met lange wortels, van die grote ''gras planten'' achterin ( ik weet de naam even niet ) javamos over me kienhout op de stukken die op de bodem staan, grote planten met grote bladeren, goed bebladerde planten door de bak verdeeld, en nog n paar (4/5) bodem planten met kleine bladertjes en veel wortels,(dus eigenlijk kunnen ze zich wel goed verstoppen toch ?.. ) verder staat me temperatuur op 22/23 graden, dit is de eerste keer dat ik zwangere platy's heb en wil graag zo veel mogelijk opkweken en groot houden :D


de vrouwtjes zijn zeker zwanger volgens mijn oom, ze zonderen zich ook vaak af, maar het mannetje jaagd ze toch achterna, moet ik de zwangere in een kweekbakje zetten, of gewoon laten zitten ?

wanneer gaan ze bevallen? ze worden iedere dag wat dikker en de buik word van onderkant steets witter, en bij de grootste zwangere platy ook al van de zijkanten , en ik heb ze nu zeker n dikke maand..



alle tips zijn welkom !!! :D

alvast bedankt ! :D

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Bericht door MatthijsH »

Gewoon laten zwemmen. Ik heb ook jonge Platy's en die heb ik een keer in dat kleine bakje gedaan en was dood. Verder zou ik nog veel plantjes nemen. Zorg ook voor dat ze lekker veel schuilplaatsen hebben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

Re: eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Bericht door kevinrijsmus »

MatthijsH schreef:Gewoon laten zwemmen. Ik heb ook jonge Platy's en die heb ik een keer in dat kleine bakje gedaan en was dood. Verder zou ik nog veel plantjes nemen. Zorg ook voor dat ze lekker veel schuilplaatsen hebben.

dankjewel! :D

de jonge platy's ook gewoon laten zwemmen, of hun wel in zo'n kweekbakje doen ?

wanneer weet ik dat ze gaan bevallen ?
en hoelang duurt dat maximaal ?

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Bericht door MatthijsH »

Ik bedoelde eigenlijk dat je de jongen los kon laten zwemmen. Dat gaat naar mijn idee beter.

Ja, das een mooie vraag...

Zoiezo wanneer ze gepaard hebben :P
Dus goed observeren! Hoelang dat duurd weet ik niet.

Gebruikersavatar

JUJUTJE
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jan 2015 20:10

Re: eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Bericht door JUJUTJE »

Ik heb redelijk wat ervaring met baby - platty's heb zelf al verschillende geboortes gehad . Ik zou de zwangere vis in een kweekbakje doen of appart zetten. Als bij mij de visjes dan geboren worden ( in een gewoon aquarium ) dan haal ik ze er zo snel mogelijk uit , ik probeer er dan zoveel mogelijk te redden . Klinkt mss stom maar zo heb ik al vele platty's gered :lol: :lol:

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Bericht door fenna »

Hi,

Van mij ook het advies om ze lekker te laten zwemmen en niet apart gaan zetten. Als de inrichting genoeg plantjes en andere schuil mogelijkheden heeft, blijft er vast wel wat over en anders proberen ze het vanzelf nog wel een keer ;)

Bij mijn molly's zwemmen de jonkies mee in de bak met de groters. van de eerste 3 bevallingen was het natuurlijk verlies ca 50% gemiddeld. Van de laatste bevalling was het verlies ook 50%, maar alleen omdat de helft verhuist is naar een vriend en daar doen ze het tussen gupjes ook prima.

succes, Fenna

Gebruikersavatar

sj90
0-200
0-200
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 nov 2014 12:06
Locatie: Emmen

Re: eerste keer zwangere platy's ! graag tips !! :D

Bericht door sj90 »

Zwangere platy's zet je, naar mijn mening, beter niet apart. Zeker rond de bevalling krijgen ze daar veel stress van! Ze kunnen de geboorte dan zelfs uitstellen. Meestal merk je het wel als de bevalling er aan komt; ze gaan zich dan verschuilen in de planten.

Drijfplantjes zijn handig. Zodra de kleintjes geboren zijn gaan ze naar het oppervlak om ee zwemblaas te vullen, drijfplanten bieden dan bescherming :) en verder, zorg dat ze genoeg schuilplekken hebben. Planten, grotjes, mos. Ook de kleintjes kun je het best gewoon laten zwemmen, ze kunnen zich heel goed verschuilen. Het nadeel van die kweekbakjes die je in je aquarium hangt is dat ze klein zijn, en je ze moeilijk schoon houd. Niet de beste omgeving om de kleintjes in te laten opgroeien!

En ook, platys zijn heel snel weer zwanger, dus zeker met meerdere vrouwtjes heb je al snel meer jongen dan je kwijt kunt ;)
Groet, Shanon

Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Dat doen mijn visjes namelijk ook!

Mijn 240 liter bakkie!

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”