platy veranderd van geslacht ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

platy veranderd van geslacht ?

Bericht door kevinrijsmus »

hallo,

ik had denk ik een zwangere platy..
zij was erg dik en het was duidelijk dat ze zwanger is, maar nu kijk ik vanmorgen in het aquarium en is dat kleine vinnetje weg en zit er een anaalvin :o ??

is ze veranderd naar een man ? of ligt het aan mij ? :P
ik heb gister ook nog 2 ''vrouwelijke platys'' bijgehaald, 2 van een andere kleur,
deze hebben een anaalvin( erg klein) komt er nog zo'n klein vinnetje of zijn het gewoon 2 mannetjes ?
en gaan deze kruisen met het platysoort wat ik al had ? want ze zwemmen eig appart (1xman zwart/oranje , 1xvrouw zwart/oranje ..) ( de zwart oranje vrouw verbergt zich vaak voor de man ) en 2x oranje vrouw.... maar ze zwemmen nauwelijks samen.. en ik zie de man ook alleen maar achter het ''zwangere vrouwtje'' aangaan.....

ik heb ook nog 2 honing gourami's :)

1man en 1 vrouw
maar ik heb het vrouwtje n 3/4 weken later gekocht en is al n stuk ouder/groter als de man
is dit een probleem ? vanaf welke grote gaan ze kweken ? :P

ik hoop dat jullie antwoorden hebben ! :P

groeten kevin !

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door Fabian »

Hoi Kevin,

Ik denk dat je platy een stukje vin is verloren. Zomaar van geslacht veranderen gaat niet (zelfs in de menselijke wereld moet daar een operatie aan te pas komen ;) )
De geslachten van je overige platy's is moeilijk te bepalen zo. Heb je misschien foto's?

Wat betreft je honing goerami's: dat je de vrouw later hebt gekocht, zou geen probleem moeten geven. Wanneer ze gaan kweken en of ze überhaupt gaan kweken is moeilijk te zeggen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door kevinrijsmus »

Dankje fabian !

Soms als ze zwemmen zie ik wel een klein vinnetje!
Bij de zwangere platy gebeurt dit ook vaker tijdens het zwemmen ! Maar ik zal morgen als het licht is wat fotos uploaden! En is het normaal gedrag dat ze tegen de stroming inzwemmen ? Gelukkig doen ze dit nu met zn vieren ipv alle 2 de kweekvormen apart ! :d is er misschien een manier om de kweek van de platy en of gouami te stimuleren ?

En over de gourami man, wanneer begint hij mooi te kleuren en wanneer is hij volgroeid en hemaal op kleur ?

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door Fabian »

Ja hoor, hier zwommen mijn platy's ook altijd tegen de stroming in.
Kweek versnellen gaat niet, en moet je eigenlijk ook niet willen...

Hoe lang heb je je honing goerami man?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door kevinrijsmus »

Fabian schreef:Ja hoor, hier zwommen mijn platy's ook altijd tegen de stroming in.
Kweek versnellen gaat niet, en moet je eigenlijk ook niet willen...

Hoe lang heb je je honing goerami man?
dankjewel! :D
ik heb de honinggourami nu volgens mij aln kleine maand ? weet t niet precies, hij begint nu wel n donkerdere kleur etc te krijgen.. maar groeit niet echt dat je zegt snel ..

en nog n vraag over mijn eerste twee platy's
soms liggen ze even op de bodem te rusten, maar daarna zwemmen ze weer met zn vieren tegen de stroming in en door de hele bak heen ! (het vrouwtje doet dit vaker als het mannetje)
is dit normaal gedrag of ? :)

alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door kevinrijsmus »

Fabian schreef:Hoi Kevin,

Ik denk dat je platy een stukje vin is verloren. Zomaar van geslacht veranderen gaat niet (zelfs in de menselijke wereld moet daar een operatie aan te pas komen ;) )
De geslachten van je overige platy's is moeilijk te bepalen zo. Heb je misschien foto's?

Wat betreft je honing goerami's: dat je de vrouw later hebt gekocht, zou geen probleem moeten geven. Wanneer ze gaan kweken en of ze überhaupt gaan kweken is moeilijk te zeggen.
hier zijn de foto´s ! ik heb ze niet echt duidelijk kunnen maken, omd ze steeds heen en weer zwemmen! het lijkt een beetje geel enzo maar is alleen zo op de foto´s :(
volgens mij is een van de 2 oranje ook een mannetje want het andere mannetje (zwart oranje) jaagd m de heletijd weg bij de vrouwtjes.. terwijl k in de winkel vroeg voor 2 vrouwtjes.. afentoe als ze naar onder of boven zwemmen zie ik bij eentje een klein vinnetje en bij de andere die aarsvin.. maar ik weet t niet zeker ! misschien weet u/jij het :D


de foto's :

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door Fabian »

Zo groot worden honing goerami's ook niet ;)

Het gedrag van je platy's vind ik wel vreemd. De andere vertonen dit niet?

De platy's op de foto's lijken mij allemaal mannetjes (of is het dezelfde steeds?). Het kan een vrouwtje zijn, bij (te veel) stress willen die de achtervin nog wel eens samenknijpen!

Dit plaatje geeft goed het geslachtsonderscheid weer. De bovenste is een man, de onderste een vrouw
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door kevinrijsmus »

Fabian schreef:Zo groot worden honing goerami's ook niet ;)

Het gedrag van je platy's vind ik wel vreemd. De andere vertonen dit niet?

De platy's op de foto's lijken mij allemaal mannetjes (of is het dezelfde steeds?). Het kan een vrouwtje zijn, bij (te veel) stress willen die de achtervin nog wel eens samenknijpen!

Dit plaatje geeft goed het geslachtsonderscheid weer. De bovenste is een man, de onderste een vrouw
Afbeelding
Dankjewek fabian!
De eerste 3/4weken dat ik de zwart/oranje platy's had zag je dat vinnetje super en zag je duidelijk het verschil tussen man en vrouw! Dat is egt iets van de laatste 7 dagen :( en bij de andere 2 oranje platy's zag je ook dat vinnetje van de vrouwtjes super (wel klein) de eerste paar dagen :( hoe kan het opeens dan dat ze stress hebben ?.. Want ze zwemmen wel vrolijk door dr bak heen zoals ze toen ik ze kocht ookal deden! Hoe kan ik dit oplossen?..

Ik hoop dat iemand me kan helpen :(


Alvast bedankt !

Groeten kevin

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door kevinrijsmus »

En de 2 vinnetjes voor de aartsvin trekken ze ook in ..

Help aub :(

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door Fabian »

Stress kan komen door verschillende factoren ;)
Vertel eens wat over je bak. Aantal liters, filter, medebewoners enz.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door kevinrijsmus »

Fabian schreef:Stress kan komen door verschillende factoren ;)
Vertel eens wat over je bak. Aantal liters, filter, medebewoners enz.

dankjewel fabian !

ik was de laatste tijd veel bezig met veranderingen in de bak,
ik denk dat t hieraan lag, ik heb de laatste paar dagen n stuk minder met de bak gedaan en was er veel bij weg gebleven, gelukkig is de stress n stuk minder geworden, de vinnetjes worden duidelijk, en de kleur van de honinggourami man word steets duidelijker !

mijn bak is 60x30x30
heb er n koppeltje honinggourami's
1x man 3x vrouw platy's
1x algeneter (Plectomus volgens mij)
3x corrydoras (kleinere soort)
3x bijlzalm

verder heb ik veel planten, en genoeg drijfplanten, en aardig wat schuilplaatsen door alle planten.

ik weet dat de platy's in een andere bak moeten :(
hier ben ik nog voor aan het kijken !
welke rustige scholenvis kan ik dan beter bij de gourami's zetten als de platy's weg zijn ?
ik wil ook de corydoras en bijlzalmen uitbreiden. hoeveel van elk erbij?


alle tips zijn welkom ! :D

ps ik heb nu hoornblad als drijfplant voor de gourami''s
welke is mooier of beter ?

groeten kevin

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: platy veranderd van geslacht ?

Bericht door Fabian »

Dat kan inderdaad de oorzaak zijn geweest ;)

Voor je vragen over je vissenbestand kun je beter even een apart topic maken, omdat we anders offtopic gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”