guppy zwanger

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kiryu
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:54

guppy zwanger

Bericht door Kiryu »

Hallo!
ik heb momenteel 5 volwassene en 1 iets kleinere guppys bij elkaar zitten (2 man en 4 vrouw, de kleine is ook een vrouw)

ik heb van de week 3 nieuwe gupjes gehaald bij een tuincentrum en ik vermoed dat eentje zwanger is, ik vroeg mij af hoe je kan zien hoe lang een guppy zwanger is zodat ik haar apart kan zetten om de jongen te krijgen

ik kreeg eerder nooit echt babyguppen (of ik zag ze gewoon nooit omdat ze al snel weer werden opgegeten, en dat ligt niet aan de ruimte, want ze zaten met zijn 3en in een 80x40x40 cm, ik heb gewoon geen verwarmingselement er in zitten omdat ik daar nu gewoon geen geld voor heb) terwijl ik wel bij een vaak duidelijk zag dat ze zwanger was, maar ik zag ze van de week ineens achter een baby aan jagen dus had de volwassenen even apart gezet en ben 3 uur bezig geweest met het vangen van 13 babyguppen om ze apart te zetten :shock: (ik heb daar nu nog 11 van over,vond daarnet helaas twee dode babys) en wil dit voor de volgende keer graag voorkomen!

ik hoor graag wat tips en meningen voor het kweken van guppen want ik vind ze wel erg leuk! bijv, wel niet kreekbakje etc.
ik ga ook als ik weer geld heb ook op zoek naar en verwarmingselement omdat ik wel heb gehoord dat dit helpt bij de voortplanting

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: guppy zwanger

Bericht door stylz »

welkom hier :mrgreen: :mrgreen:

Je moet er met guppen altijd van uit gaan dat ze zwanger zijn.
zorg voor flink wat drijf spul waar de kleintjes in kunnen schuilen en voer evt wat speciaal voer bij, door e er bij te laten zitten raak je nog wel eens een jong kwijt maar meer schuilgelegenheid helpt weer.
Bedenk je wel wat je met alle jongen wil die je straks opkweekt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: guppy zwanger

Bericht door emeraldking »

Aan de dikte van de buik is niet echt waar te nemen van hoe snel een vrouwtjesgup zal gaan werpen. Om direct maar een misverstand uit de wereld te helpen. Het ene vrouwtje wordt nu eenmaal dikker als de ander tijdens een zwangerschap. Het gebeurd vaak genoeg dat een vrouwtje niet eens zo dik oogt en toch maar geweldig wat jongen de wereld in helpt. Kijk, als een buik dik wordt en het wordt echt hoekig zelfs dan is het wel zodanig dat het knappen nabij staat.

Er bestaat zelfs een mogelijkheid bij eierlevendbarende tandkarpers de eitjes met jongen kunnen absorberen. Dan zie je een heel dik vrouwtje die daadwerkelijk zwanger is maar niet werpt. En van de één op de andere dag ineens niet meer zwanger lijkt te zijn zonder maar een jong geworpen te hebben. Dat gebeurd meestal als de omstandigheden geheel niet ideaal voor het vrouwtje zijn. En ter bescherming dat zij dan het loodje gaat leggen omdat ze dan de jongen niet kwijt kan, komt het fenomeen absorptie om de hoek kijken. Gelukkig hebben guppen een behoorlijke marge aan aanpasmogelijkheden qua waterparameters en zal dit fenomeen weinig voorkomen.

In geen van mijn bakken zet ik de jongen apart. Daar waar ze geboren worden, daar worden ze ook groot. Het merendeel aan jongen overleeft hierzo. Al mijn bakken zijn beplant. Maar het is niet zodanig dat ik veel schuilmogelijkheden bied. Het is mede een kwestie van gewenning dat de wat grotere vissen leren omgaan met kleinere medebewoners. Op een gegeven moment worden de meeste jongen met rust gelaten tot helemaal zelfs. Maar dat vergt wat tijd en die tijd nemen de meeste mensen nu eenmaal niet. Maar 100% stellen dat een grotere vis nooit een kleintje zal gaan verorberen is uiteraard teveel gezegd. De natuur is nu eenmaal de natuur...

Het klopt dat de meeste gupvrouwen die men in een winkel (voor mijn part zelfs een tuincentrum) koopt, reeds bevrucht zijn. Ze behoeven dan nog niet zwanger te zijn maar het merendeel is reeds bevrucht. Voor een beginner kan dit wat vreemd overkomen. Maar de "meeste" eierlevendbarende tandkarpers (waar guppen ook onder vallen), kunnen de vrouwen het zaad opslaan tot ongeveer een jaar (kan dus ook wat langer zijn) zonder daadwerkelijk zwanger op dat moment te zijn. Eierlevendbarende tandkarpervrouwen bepalen nl. zelf wanneer een zwangerschap wordt doorgezet. Het is ook zodanig dat middels 1 bevruchting tot zo'n 7 keer een zwangerschap bewerkstelligd kan worden. Ik lees wel eens 3 tot 4 keer maar de ratio ligt echt hoger. Dat is tenminste wat de praktijk uitwijst.

Hoop dat je hier wat aan zult hebben...

Grtz, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kiryu
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:54

Re: guppy zwanger

Bericht door Kiryu »

Mijn erste vrouwtje was ook nooit duidelijk echt dikker maar heb nu inderdaad toch nog 11 babyguppen
ik heb ze apart gezet omdat ik graag zeker wil weten dat ze niet worden opgegeten door de andere guppen aangezien ik er nu nog niet zo veel heb maar ik ga ze hier na denk ik ook niet allemaal apart zetten

ik heb er ook nog niet heel veel planten in zitten maar dat komt nog wel, ik wil er graag nog drijfplanten bij hebben
heb er wel twee verschillende gronden in zitten (grind en stenen) en daaronder zit een laagje voedingsstoffen voor de planten. heb er verder nog een paar beeldjes en wat schelpjes in zitten die ik dan zo heb neergezet dat ze daar onder kunnen schuilen voor de grotere guppen

er zit overigens nu een kleinere gup in, het is geen baby meer maar het is ook nog geen volwassene en deze laten ze totaal met rust dus daar ben ik wel blij om! ze kunnen tenminste met de iets kleineren omgaan whahaha

dat van het zaadcellen opslaan had ik inderdaad al ergens zien langskomen!

bedankt voor de antwoorden in ieder geval!

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: guppy zwanger

Bericht door MatthijsH »

Ik zou er toch mar even voor sparen zo'n verwarmingselement want die kunnen ook bij guppen wel handig zijn.

Ik zie zelf de jonge guppen wel een klein beetje in de buik zitten. Ik heb ook een gupje waarvan ik vijftig jongen heb gehad maar die heeft nu een hele kromme rug en is redelijk/behoorlijk groot

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kiryu
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:54

Re: guppy zwanger

Bericht door Kiryu »

klopt daar ben ik ook al voor aan het sparen! want een vriendin van me had er ook eentje gekocht voor haar guppen en ze zei dat ze duidelijk verschil zag, beetje jammer alleen dat het tuincentrum waar ik altijd plantjes haalde nu failliet is gegaan dus moet dan maar even een winkel zoeken waar ik die een beetje goedkoop kan halen

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: guppy zwanger

Bericht door emeraldking »

Je kunt ook op zoek gaan naar een goede tweedehandse verwarmingselement. Dan druk je zonder meer de kosten. Je kunt je ook richten op budgetmerken zoals Superfish, Flamingo, AA of Europet-Bernina. Gewoon functionele verwarmingselementen zonder poespas.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: guppy zwanger

Bericht door emeraldking »

Je kunt ook op zoek gaan naar een goede tweedehandse verwarmingselement. Dan druk je zonder meer de kosten. Je kunt je ook richten op budgetmerken zoals Superfish, Flamingo, AA of Europet-Bernina. Gewoon functionele verwarmingselementen zonder poespas.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: guppy zwanger

Bericht door MatthijsH »

Dat is inderdaad ook ideaal, heb ik ook gedaan. Gewoon uit een kringloopwinkel een nieuwe voor maar twee euro!

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: guppy zwanger

Bericht door emeraldking »

Ja, idd... een kringloopwinkel! Daar had ik niet eens zo 1,2,3 aan gedacht... Nou, voor 2 euries val je geen breuk aan!
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”