Colisa lalia neon

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Moshimoshi
0-200
0-200
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 sep 2014 09:18

Colisa lalia neon

Bericht door Moshimoshi »

Hoi,

In mijn nieuw opstartende bak heb ik een koppel dwerggourami geplaatst.
De volgende dag was de man al druk in de weer met het bouwen van een nest.
Het vrouwtje kreeg er flink van langs maar had gelukkig voldoende schuilruimte om zich uit de voeten te maken.
Weer een dag verder (gisteren) werd het vrouwtje toegelaten bij het nest en heb ik een aantal paringen gezien.
Later op de dag zelfs in combinatie met het vrijkomen van eitjes.
Vanwege de toch geringe stroming komen de eitjes niet in het nest terecht.

Het was niet de bedoeling om te kweken maar ik denk dat dit toch wel leuk is om hier te delen. :coffee:
Filmpje is gemaakt met de mobiel, op het eind zijn er ook nog duidelijk eitjes te zien!

Groet,
Steef

https://vimeo.com/109387845
Mijn Trigon 190...

魚をお願いします

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Colisa lalia neon

Bericht door Ronald V »

het mannetje zal nu het nest gaan bewaken en het vrouwtje zal proberen om een lekker eitje te snoepen. Na het uitkomen van de eitjes, zal mannetje het nest 2 á 3 dagen bewaken, waarna hij zelf de larfjes als voer zal zien.
Mocht je willen proberen om ze groot te brengen, zal je de larfjes in een kweeknetje moeten doen, of een apart kweekbakje.

Het mannetje van de Colisa lalia in mijn album, is uit eigen kweek. Was de eerste poging en daar heb ik er een stuk of 10 van overgehouden. Daarna zijn alle pogingen mislukt.
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Colisa lalia neon

Bericht door Ronald V »

Hoe staat het er nu voor?
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Moshimoshi
0-200
0-200
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 sep 2014 09:18

Re: Colisa lalia neon

Bericht door Moshimoshi »

Het is nu wat rustiger in de bak geworden.
De eitjes dreven al naast het nest dus er was geen verwachting dat er verder iets uit zou komen.
De man trekt nu niet meer al het gras uit de grond, wat ik nu belangrijker vind... :P
Mijn Trigon 190...

魚をお願いします

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Colisa lalia neon

Bericht door emeraldking »

Het komt vaker voor dat de eerste paar nesten niet wat worden. Gewoon tijd gunnen! De broedzorg is zoals bij de meeste schuimnestbouwers de schone taak van het mannetje. Niet altijd eten de volwassenen overigens de larfjes op. Het is veelal gewenning dat zowel het mannetje als het vrouwtje omringt wordt door kleintjes die ze dan uiteindelijk wel weer met rust laten.

Ik heb verscheidene schuimnestbouwers gehad en bij jonge koppels die voor het eerst een nest krijgen ging er bij mij ook regelmatig nesten verloren. Maar na een paar keer het te herhalen ging het gewoon goed.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”