Zwanger?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tyjara
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2014 09:43

Zwanger?

Bericht door Tyjara »

Afbeelding Ik heb een gup in mijn aquarium die best dik is. Maar de laatste 2 dagen zwemt ze alleen maar aan het oppervlakte van het water.
Ik zal even een foto toevoegen.
Is ze zwanger? Hoelang zal het nog duren als ze daadwerkelijk zwanger is? Heb haar alleen even in het kweekbak je gezet voor de foto. Nu zwemt ze weer rond in mijn bak.
Carpe diem

Gebruikersavatar

Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Zwanger?

Bericht door Rick »

heey tyjara,

het lijkt erop dat ze idd zwanger is,
je kan het zeker weten als je een zwart stipje aan de achterkant van der buik ziet zitten

als ze zwanger is zou ik der wel apart houden
de vader zwemt er meestal achteraan en eet ze op

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Zwanger?

Bericht door Esmee »

Wil je de baby guppen houden? Anders kun je haar gewoon laten zitten. Als je mannetjes guppen hebt zijn de vrouwtjes vrijwel altijd zwanger. Deze lijkt inderdaad op het punt van bevallen te staan.

Ik kan je alleen aanraden haar de volgende keer niet te vangen voor een foto omdat dat veel stress kan veroorzaken wat niet handig is als ze zwanger is :?
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Zwanger?

Bericht door emeraldking »

Ze zal ongetwijfeld zwanger zijn...
Het zwarte stipje bij de buik geeft niet aan dat ze zwanger is. De zg, zwangerschaps- danwel drachtigheidsvlek is nl. altijd aanwezig bij en vrouwtje. In mindere danwel sterkere mate qua kleurstelling. het wel zo dat een zwangerschapsvlek wat donkerder kan bijkleuren zodra de oogjes van de jonkies door de buikwand schijnen. En dat de zwangerschapsvlek duidelijker wordt naarmate de zwangerschap vordert, heeft enkel ermee te doen dat de huid verder oprekt en daardoor ook de zichtbaarheid ervan sterker wordt.

De meningen rond het verhaal of guppen hun jongen opeten verschillen nogal behoorlijk. Uit eigen ervaring kan ik stellen dat dat per gup verschilt. De ene gaat er flink achteraan en de ander kan het niets schelen of er een jonkie voorbij schiet. 100% stellen dat ze nooit een kleintje verorberen kun je nooit zeggen want de natuur is nu eenmaal de natuur...

Wat ik overigens nooit echt verneem op verscheidene fora is dat de kans op het najagen op kleintjes in dezelfde bak behoorlijk valt in te perken . En dan heb ik het niet over veel schutplaatsen bewerkstelligen of ze overzetten. Ervaring leert nl. dat als men een bak met verscheidene groottes aan vissen voor langere tijd tezamen houdt, dat de wat grotere vissen eraan zullen wennen dat er kleine medebewoners aanwezig zijn. En op een gegeven moment kun je opmerken dat het gejaag op de kleintjes stukken minder wordt en dat het zelfs zo kan zijn dat het gejaag erop ophoudt. En dit is een feit! Maar de meesten hebben niet het geduld om dit op z'n beloop te laten. Dus dan krijg je toch weer het verhaal om schutplaatsen te creëren of de moeder danwel de jongen apart te zetten.

Ikzelf hou de jongen in dezelfde bak als de ouders. Moeten jullie maar eens bezien hoeveel jongen er bij mij thuis gewoon groot worden hoor...
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Zwanger?

Bericht door fenna »

Hi,

Dat najagen van de jonkies zag ik bij mijn black mollies erg snel minder worden. Van de 5 baby's waarmee ik 2 weken terug begon, zijn er nu in ieder geval nog 3 over en de kleintjes verschuilen zich steeds minder, omdat het nog maar nauwelijks hoeft.

Fenna

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Zwanger?

Bericht door fenna »

Hi,

Inmiddels ben ik in de 2e leg black mollies en de 2 waarmee ik begon, zijn er na een week nog steeds en laten zich veel meer zien dan de eerste leg na 1 week.

De constatering van Emeraldking dat het jagen op jonkies minder wordt/verdwijnt naarmate er langere tijd verschillende leeftijden vis in de bak zwemmen kan ik dus ondersteunen met mijn ervaring :)

Fenna

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Zwanger?

Bericht door emeraldking »

Amen, Fenna... :wave: :wave:
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”