black molly heel waarschijnlijk zwanger, wat nu?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jeroen1357
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2014 15:47

black molly heel waarschijnlijk zwanger, wat nu?

Bericht door jeroen1357 »

Goede middag, ik heb gemerkt dat mijn black molly al een paar weken dikker is. en het is een vrouwtje, dus zou die zwanger zijn?

wat ik ook zie is dat een mannelijke platy met zijn anaalvin (of hoe noem je dit) bij het vrouwtje (een black molly) probeert te pakken (dus denk proberen zwanger te maken)

het rare is dat hij dit vooral bij deze black molly doet, bij mijn andere black molly heel af en toe is. Maar het is wel een platy

en bij de vrouwelijke platy doet hij dit ook zelden of nooit.
mijn mannelijke black molly probeert nu en dan ook is bij haar

en vanachter bij die black molly is iets kleins wits te zien

maar stel mijn black molly is zwanger, waarom blijft die platy en die andere black molly dan toch proberen? als ze zwanger is heeft toch geen nut om te blijven vol steken :P

en wat voor vis zou hier nu uitkomen? als het degelijk een mengeling is van een platy en een black molly?
en moest ze zwanger zijn, en gaat bevallen, moet ik dan iets doen?

ook heb ik schrik dat de kleintjes gaan opgegeten worden, want heb namelijk 2 maanvissen, 1 zilverhaai en 1 labeo bicolor. en nog andere uiteraard, maar deze 3 soorten, zijn de grootste waardoor zij dit als een hapje gaan zien,

en een kweekbak wil ik niet want dit is slecht voor zowel de moeder als de jongen

alvast bedankt :)

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: black molly heel waarschijnlijk zwanger, wat nu?

Bericht door Esmee »

Hmm rare smaak heeft je vis haha. Ik denk niet dat er een kruising uit je vissen zal ontstaan.. Heb je ook mannelijke black molly?

Mocht ze zwanger zijn dan kun je er vrij weinig aan doen. Met de vissen die je hebt zullen ze hoogstwaarschijnlijk als levend voor dienen...
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: black molly heel waarschijnlijk zwanger, wat nu?

Bericht door emeraldking »

Rare smaak zou voor ons mensen wel de gedachte zijn als je dit verhaal leest.... Doch, binnen de commune van eierlevendbarende tandkarpers is dit geen uitzondering. Het komt vaker voor dan je denkt dat een man een vrouw uit een ander vissengeslacht najaagt om hopelijk tot paring te komen. De kans dat een platy kruist met een molly is zeer onwaarschijnlijk daar een platy uit het xiphophorusgeslacht komt en black molly uit het poeciliageslacht. Zouden ze nogmaals uit het zelfde genusgeslacht komen dan is een mogelijke kruizing eventueel wel weer voorhanden.

Dan de vraag wat voor een nut het heeft om een vrouwtje te bevruchten die reeds bevrucht is. Antwoord: Niets! Ondanks dat de mannen binnen de groep aan eierlevendbarende tandkarpers de vrouwtjes op een redelijke continue wijze proberen te bevruchten, bepaald feitelijk het vrouwtje of ze het mannetje toelaat of niet. Ze kan eventueel meerdere mannen toelaten tot de bevruchting. Ze kan het zaad (ongeacht van hoeveel mannen) gewoon opslaan en zal ook zelf bepalen of ze dan een zwangerschap toelaat of niet. En let wel: Eén bevruchting is goed voor een aantal keren om zwanger te geraken. En dat is tussen de 1 en de 7 keer. Ik hoor meestal dat het tot een max van 5 gaat. Nou, ik loop al ruim 40 jaar in deze hobby en de praktijk wijst zelfs tot 7 keer een zwangerschap. Als ze 2 pakketjes aan zaad (en bijv. van 2 mannen) tegelijkertijd opneemt om tot een zwangerschap te komen dan zul je helemaal een verrassingspakket krijgen aan wat er aan jongen uiteindelijk geboren wordt. Vrouwtjes kunnen het zaad zelfs langer dan een jaar vasthouden eer ze het gebruiken voor een zwangerschap. Het heeft domweg te maken om de soort in stand te kunnen houden. Het komt dan ook zeer vaak voor dat vrouwtjes die voor langere tijd solitair zijn gehouden alsnog ineens zwanger blijken te zijn.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”