Drachtig of niet?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MamaGuppy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2014 21:18

Drachtig of niet?

Bericht door MamaGuppy »

Hallo lieve mensen,

ik ben nieuw hier!

Ik heb een klein aquarium staan met guppy mannen en guppy vrouwtjes en twee appelslakjes.

vandaag heb ik een vrouwtje opzij gezet omdat ik denk dat ze drachtig is.

al een tijdje let ik op haar, maar er komt maar niets. :(

Kan iemand mij vertellen of mijn bevinding klopt?

Alvast bedankt! :)

Afbeelding

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Drachtig of niet?

Bericht door Rickpad »

Jup die gaat jongen krijgen. Kan je zien aan de zwarte vlek onder bij haar aarsvin.

Overigens is het niet slim om ze in zo'n kweekbakje te zetten. Dit levert enorm veel stress op waar veel vissen in zo'n bakje aan overlijden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MamaGuppy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2014 21:18

Re: Drachtig of niet?

Bericht door MamaGuppy »

Dit heb ik inderdaad gelezen. Maar de kleintjes wil ik graag groot brengen.
Enige tips? :$

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Drachtig of niet?

Bericht door Roy H »

Daarbij zijn ze bijna altijd wel drachtg. :lol:
Greetings...

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Drachtig of niet?

Bericht door Rickpad »

Klopt guppys kunnen sperma opslaan waardoor zezelfs zonder mannetjes in de buurt nog een hele tijd nakomelingen kunnen produceren.

Er blijven vaak wel een paar nakomelingen over als er genoeg schuilmogelijkheden voor de jongen zijn. (bijvoorbeeld een flinke beplanting) als je ze echt wil grootbrengen zal je ze ook in een apart aquarium kunnen stoppen.

De vraag is eerder of je ze wel wil houden. Van guppen is bekend dat je er in no-time enorm veel kan hebben en ze aan de straatstenen niet weer kwijt kan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MamaGuppy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2014 21:18

Re: Drachtig of niet?

Bericht door MamaGuppy »

Ja, daarom wilde ik ze ook heel graag. Het lijkt me een enorm leuke ervaring. En natuurlijk als ik er teveel heb wil ik mensen ermee blij maken als iemand anders guppen nodig heeft. :)

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Drachtig of niet?

Bericht door Rickpad »

Dat laatste gaat een probleem worden. Guppen zijn de laatste tijd zeer impopulair en als ze al worden gehouden zijn het vaak speciale kweeklijnen en niet de gup die je bij elke LFS kan kopen.
Dus er vanaf komen gaat heel lastig worden aangezien de meeste winkels geen guppen aan nemen en via marktplaats ze ook niet snel worden verkocht.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MamaGuppy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2014 21:18

Re: Drachtig of niet?

Bericht door MamaGuppy »

Een dierenwinkel bij mij om de hoek neemt ze aan, Heb ik al contact over gehad.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Drachtig of niet?

Bericht door emeraldking »

Rickpad schreef:Jup die gaat jongen krijgen. Kan je zien aan de zwarte vlek onder bij haar aarsvin.
Niet een geheel juiste stelling!
De zwangerschapsvlek heeft elk vrouwtje al bij de geboorte. Bij de één duidelijker als bij de ander. De vlek kan enkel groter worden als ze zwanger is middels het oprekken van de huis. Niets meer en niets minder... Het wordt ook wel een drachtigheidsvlek genoemd. Beide zijn feitelijk niet geheel correct in dit geval domweg omdat een niet zwanger vrouwtje het dus ook heeft. Bij de meeste vrouwtjes kun je wel weer bij een bepaalde fase van de zwangerschap de oogjes door de buikwand heen zien waar ook de zwangerschapsvlek zich bevindt. Want door het oprekken van de huis wordt de huis ook wat dunner op die plek en derhalve schijnen de oogjes van de jongen zichtbaar door.

M.a.w een zwarte vlek geeft niet per definitie aan dat ze zwanger is.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Drachtig of niet?

Bericht door emeraldking »

Rickpad schreef:Klopt guppys kunnen sperma opslaan waardoor zezelfs zonder mannetjes in de buurt nog een hele tijd nakomelingen kunnen produceren.
Dit geldt voor de meeste eierlevendbarende tandkarpers zoals o.m. molly's, platy's, zwaarddragers, enz... Dus niet enkel guppen.
Ik lees wel eens verschillende verhalen over het aantal worpen dat een vrouwtje uit één bevruchting kunnen krijgen. Het verhaal is dat het aantal worpen (aantal zwangerschappen) geheel individueel per vrouwtje gezien moet gaan worden. Maar in het algemeen geldt het aantal worpen tussen de 1 en 8 keer. Nogmaals, zeer individueel te bezien. In de ruim 40 jaar dat ik mij m.n. bezig met eierlevendbarende en echte levendbarende tandkarpers, verschilt het aantal zwangerschappen per vrouwtje bij een eenmalige bevruchting echt. En het kan idd zelfs maanden duren tot bijna en jaar dat een vrouwtje het zaad kan opslaan. En het vrouwtje bepaald uiteindelijk of de zwangerschap opgestart wordt of niet.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Drachtig of niet?

Bericht door emeraldking »

Rickpad schreef:Dat laatste gaat een probleem worden. Guppen zijn de laatste tijd zeer impopulair en als ze al worden gehouden zijn het vaak speciale kweeklijnen en niet de gup die je bij elke LFS kan kopen.
Dus er vanaf komen gaat heel lastig worden aangezien de meeste winkels geen guppen aan nemen en via marktplaats ze ook niet snel worden verkocht.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Dit probleem is een lokaal probleem. D'r zijn nl. nog genoeg lokaties binnen Nederland waarbij de guppen nog gretig aftrek vinden aan animo. Ook wat de zg. commerciële guppen aangaan. Daar ikzelf actief ben binnen deze wereld durf ik dit zonder meer te stellen. 't Is meer het idee van de overproductie aan jongen die een afschrikking kunnen bewerkstelligen bij mensen om er dan ook aan te beginnen. Maar in het algemeen binnen Nederland is de tendens van het houden van guppen niet onderhevig aan een afname.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Drachtig of niet?

Bericht door emeraldking »

Rickpad schreef:Dat laatste gaat een probleem worden. Guppen zijn de laatste tijd zeer impopulair en als ze al worden gehouden zijn het vaak speciale kweeklijnen en niet de gup die je bij elke LFS kan kopen.
Dus er vanaf komen gaat heel lastig worden aangezien de meeste winkels geen guppen aan nemen en via marktplaats ze ook niet snel worden verkocht.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Dit probleem is een lokaal probleem. D'r zijn nl. nog genoeg lokaties binnen Nederland waarbij de guppen nog gretig aftrek vinden aan animo. Ook wat de zg. commerciële guppen aangaan. Daar ikzelf actief ben binnen deze wereld durf ik dit zonder meer te stellen. 't Is meer het idee van de overproductie aan jongen die een afschrikking kunnen bewerkstelligen bij mensen om er dan ook aan te beginnen. Maar in het algemeen binnen Nederland is de tendens van het houden van guppen niet onderhevig aan een afname.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Drachtig of niet?

Bericht door emeraldking »

Oh ja dit nog ff...
Dit is geen aanval op jou hoor Rickpad. Met alle respect naar jou toe. Want ik ga er helemaal ervan uit dat je een oprechte reactie wilde geven. Maar ik vond dat enige correctie in deze wel op z'n plaats was.
Ik ben zelf al zo lang in dit wereldje bezig als hobby in huis, kweekmatig, op shows, op beurzen, als keurmeester zijnde en lever ze van tijd tot tijd ook aan zaken en andere serieuze kwekers (binnen- en buitenland). Ik zit zelf met m'n kleine "grote" neus :D er bovenop in deze markt. Ik weet hoe de marktbeweging op het moment is. En die is echt nog levendig qua guppenvlak.
Natuurlijk is het zodanig dat de guppen in de ene uithoek van Nederland een lagere populariteit kent t.o.v. een ander uithoek. Dat geldt voor alles... Maar de gemiddelde tendens binnen Nederland is nog steeds stabiel te noemen.

Ga voor de gein eens neuzen op een beurs of een show en je staat verbaasd te kijken hoe levendig de guppenwereld binnen Nederland blijkt te zijn. En wat detailisten aangaan... Die denken in het algemeen commercieel. En inkopen via een particulier is altijd goedkoper als via een groothandel. Ik ken de inkoopsprijzen van de meeste gangbare aquariumvissen wel. Dus de winstmarge voor zo'n detailist is des te groter bij particuliere inkoop. Daarbij genomen is de gup één van de gangbaarste vissen in hun verkoop. M.a.w. de meeste detailisten nemen ze particulier wel in.

Nou, ik hoop dat je het niet erg vind wat ik hier schreef. Even goeie vrienden wat mij betreft hoor... Wens je een hele fijne nacht toe... :lol:

Grtjs, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”