Nitriet piek wat doen.

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door timothymeertens »

vind het ook erg voor de visje,was net aan het lezen dat je je zorgen maakt over kweek gedrag terwijl je met nitriet zit mat 1000 keer erger is??
bij ons zeggen ze bezint eer ge begint.
sorry....

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door Chumbu »

Oke ik kan niet heel veel meer toevoegen omdat Stylz me al voor is geweest, hiervoor dikke hulde voor zijn begrip en uitleg!!!

Ik heb nog wel een dingetje in het kort :mrgreen:

Bak draait net......
Je begint al over waterwaardes waar je klaarblijkelijk nog geen kaas van hebt gegeten, is niet erg hoor maar neem even de goedbedoelde adviezen van de leden hier aan! Zij proberen je te helpen namelijk.

Goed mijn advies verder voor jou is hetzelfde als dat van Stylz, verversen bij meting van nitriet als er nog geen vissen inzitten is overbodig en zal je filtermedia geen goed doen. Nu lees ik in een ander topic dat er vissen inzitten en dus moet jij wel gaan verversen, niet straks of morgen maar nu meteen. 70% mag best en dan morgen middag nog eens 50% dan weet je tenminste dat je je nitriet even kwijt bent.
Zoalng je filter als je die hebt tenminste, niet lekker draait ofwel de kans krijgt om goede bacterieen op te slaan zul je nooit geen stabiel water hebben.

Gevalletje luchtpomp:
Het moet niet maar mag, jij hebt voor wel gekozen en daar is niks mis mee maar dan moet je keuzes maken...... gezonde mooie echte plantenbak, geen lucht op die bak zetten. Geen planten ook dan heb je geen lucht nodig, in de meeste gevallen tenminste niet...... Maar het mag wel natuurlijk zolang het binnen de perken blijft en je visjes nog normaal kunnen zwemmen.

Ik ga nu ook reageren hier op je andere topic over kweekgedrag......
Is het belangrijk dat het baltsen is?
Is kweken een must voor je?
Zoja, zorg dat je water stabiel is..... doe regulier onderhoud en vooral het allerbelangrijkste...... GENIET van je bak en draag er zorg voor zoals het hoort! Het is wel levende have waar mee je speelt!
Nu ben je verkeerd begonnen das een feit maar geen probleem, je hebt goede adviezen gehad en als je je daaraan houd dan wordt ook jij die topaquariaan :mrgreen:

My two cents :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door joey10076 »

Ik ga der iets op verzinnen dank voor iedereen die me heeft geholpen ik denk dat ik de luchtpomp in de ochtend en in de avond laat draaien en als de lamp uit is ook en in d'r middag staat die dan gewoon uit
En chumbu ik ben nu zeker niet bezig met kweken sinds dat me nitriet niet goeds en tuurlijk vind ik het fijn dat jullie me helpen ik ga der aan doen wat ik kan doen maar met me 2 opstarte hiervoor heb ik nooit problemen gehad dus dit is nieuw voor mij vind het jammer dat jullie denken dat kweken een must voor mij is ik zou het tuurlijk leuk vinden om een keer mee te maken zo niet dan niet ik Vind het belangerijkste gezonde vissen dit zorgt in mijn ogen namelijk voor mooie bak leuk gedrag en waarschijnlijk als ze gelukkig zijn ook voor baby's maar dat zien we dan wel

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Nitriet 0.3 nog verversen ofniet

Bericht door joey10076 »

Eerst was mijn nitriet 3.3 nu 0.3 wat is het beste nog ff verversen of niet ik zelf denk aan niet omdat dit ook veel stres oplevert en 0.3 niet zoveel kwaad kan en vanzelf wel verdwijnt binnen 1 a 2 dagen en Ohja ik heb na vele adviezen van de forum leden tog maar 2 planten gehaald weet alleen niet welke soort een topic voor foto's volgt als al de troebel heid weg is vanavond dus en

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Nitriet 0.3 nog verversen ofniet

Bericht door timothymeertens »

0 moet het worden ,wanneer is je laatste wissel geweest en wanneer heb je gemeten.als het een week op 0,3 blijft dan zit je goed met weekelijks een waterwissel

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Re: Nitriet 0.3 nog verversen ofniet

Bericht door joey10076 »

3.3 dagen is 2 dagen geleden ik weet ook de oorzaak van de piek het was omdat ik in verhouding veel vissen in een keer er in heb gezet moest dit meer in delen doen Marja is nu te laat.
Ik denk dat die 0,3 vanzelf opgenomen word doet dit het niet en ziek vrijdag geen verschil dan ga ik nog een keer verversen denk ik

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Re: Nitriet 0.3 nog verversen ofniet

Bericht door joey10076 »

Me laatste wissel was trawns gister 50%
En ook weet ik dat ik vroeger per kwartaal wisselde en dat was altijd genoeg dat deed ik dan omdat ik anders vuil water kreeg anders zou ik het niet doen want het water bleef goed

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door Fabian »

Ik heb even je 2 onderwerpen samengevoegd. Het is niet de bedoeling om over hetzelfde probleem 2 topics te openen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door joey10076 »

Sorry fabian het spijt me wist het niet zeker mijn overtuiging ging na nieuw topic dus deed ik dat maar dat was dus niet de bedoeling

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door timothymeertens »

ok,ik zou toch iedere dag even meten want 0,3 is geen nul .weer wat bijgeleerd nooit te veel vis in 1 keer. :lol:
succes nog met je aqua .

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door Chumbu »

Niet stoppen met verversen tot de NO2 nitriet 0 is.
Je geeft zelf aan teveel ineens dus jou nitriet zakt echt zomaar niet.... nu is 0.3 niet meteen dodelijk voor vissen maar teveel verversen bestaat niet als je nitriet hebt.
Plan van aanpak:

0.3 gemeten= 50% waterwissel
Erna na een uurtje weer meten= hij dan 0 wat ik wel vermoed dan afblijven.
Morgen weer meten enige verhoging is verversen.
Dit doe je tot hij netjes 0 blijft, ik zou trouwens ook de ammoniak meten.

Waarom koop je planten en weet je niet welke????
Dat heb je volgens mij bij je hele aquarium opzet ook zo gedaan... water erin vol vissen en hee het gaat niet goed, effe op forum vragen. Nu is het vragen op een forum super goed natuurlijk maar je speelt wel met levende beestjes en ik heb het idee dat je dat nog niet helemaal doorhebt.

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door Rita M »

Om toch nog maar een keer te reageren, een klein beetje nitriet (lees een klein beetje vergif voor de vissen) zal ze niet direct doden maar tast wel hun nieren en lever aan waardoor de vissen alsnog veel te snel overlijden en misschien wel pijn hebben wat ze je helaas niet kunnen vertellen. Nitriet dat boven 0 staat is dus een giftige omgeving waarin je die vissen laat leven en is dus absoluut ongewenst. Probeer ajb om het dagelijks verversen vol te houden en je waarden te meten zoals Chumbu al aangeeft en denk een volgende keer wat langer na of beter nog, vraag eerst even om raad.

Gebruikersavatar

agnes
1000+
1000+
Berichten: 2197
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:16

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door agnes »

Omdat je erg graag belletjes in je bak wilt. Toch ook maar even reageren. Belletjes en planten kunnen wel alleen moet je daar dan wel rekening mee houden.
Ten eerste neem makkelijke en niet te veel planten.
Ten tweede niet meer dan 7 uur licht . Je co2 niveau wordt dan evenhoog als in de lucht . Je planten gaan zich hier naar aanpassen.
Ten derde geef geen extra voedingsstoffen, het voer voor je vissen en hun afvalsoffen is genoeg voor je planten.
Ten vierde als je water in orde is (geen nitriet) geen grote hoeveelheden water in 1 keer verversen, maar iets vaker kleine beetjes. Zo blijft je co2 niveau stabieler.

In tanganyikabakken staan vaak helemaal geen planten. Hier heb je dan wel een heel goede en grote filter nodig om het water schoon te houden + veel liters per week verversen. Om er voor te zorgen dat de vissen zich toch kunnen verstoppen, zodat ze zich prettig voelen in je bak, staan er in tang bakken veel gestapelde stenen met spleten en holen..
groetjes Agnes

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Re: Nitriet piek wat doen.

Bericht door joey10076 »

Omdat ik over paar min na school moet kan ik nu nie meer verversen dus vanavond ga ik dan weer verversen

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”