Hoe lang luchtpomp laten draaien per dag?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Hoe lang luchtpomp laten draaien per dag?

Bericht door joey10076 »

Ik heb een lucht pompje gekocht voor de sier maar wil de planten zeker niet verpeste. Der mee
Wat is een ideale tijds duur hoeveel minuten of uur per dag ik las namelijk ook dat het ook zeker zijn voordelen heeft op een topic op het forum en wat vinden jullie van nep planten
Bak maat is 60 x 30 x 30
En is deze luchtpomp ook een alternatief inplaats van planten zeg maar of zit et een verschil tussen een lucht pomp en een zuurstof pomp

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Hoelang lucht Pompe laten draaien per dag

Bericht door Floor »

Volgens mij kan je zo'n luchtpompje continu laten draaien. Persoonlijk zie ik het nut van zo'n pompje niet zo erg, behalve dan om bv een bioloog te beluchten of lucht gedreven filtertjes te gebruiken maar ik begrijp dat het voor de sier is.
En wat betreft nep planten zal je hier niet veel of misschien wel geen enkele positieve reactie krijgen.
Aquaria en nep planten zijn wat mij betreft geen goede combinatie simpelweg omdat nep planten niets toevoegen voor je vissen of andere dieren.

Er zijn best planten te vinden die makkelijk en zonder veel zorgen goed kunnen goeien.
Water Est is er daar één van.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoelang lucht Pompe laten draaien per dag

Bericht door stylz »

ligt er een beetje aan ga je voor kunstplanten wat ik nooit zal adviseren, dan kan hij 24 uur per dag vibreren.

Heb je echte planten dan mag hij alleen draaien als het licht uit is anders is het mis !

met elke bel verdrijf je CO2 en daar hebben je planten nu net iets mee.

Goh ik lijk de sint wel :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Hoelang lucht Pompe laten draaien per dag

Bericht door Kees »

Hangt er ook wel een beetje vanaf hoe hard je hem laat bubbelen, maar hoe dan ook, zoiets kost je Co2.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

agnes
1000+
1000+
Berichten: 2197
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:16

Re: Hoelang lucht Pompe laten draaien per dag

Bericht door agnes »

Met sterke planten, ongeveer 7 uur licht, geen of weinig extra plantenvoeding, kan je pompje 24 uur borrellen.
Je CO2 niveau wordt dan hetzelfde als in de lucht. De planten passen zich aan de situatie aan en gaan Rubisco en bijbehorende enzymen aanmaken waardoor ze minder CO2 nodig hebben. Je kan nu echter geen grote hoeveelheden water ineen keer verversen, omdat dan je CO2 erg onstabiel wordt. Dus vaker kleine beetjes verversen.
Het kan dus wel maar je bent wel behoorlijk beperkt in je planten keuze.
groetjes Agnes

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoelang lucht Pompe laten draaien per dag

Bericht door stylz »

agnes schreef:Met sterke planten, ongeveer 7 uur licht, geen of weinig extra plantenvoeding, kan je pompje 24 uur borrellen.
Je CO2 niveau wordt dan hetzelfde als in de lucht. De planten passen zich aan de situatie aan en gaan Rubisco en bijbehorende enzymen aanmaken waardoor ze minder CO2 nodig hebben. Je kan nu echter geen grote hoeveelheden water ineen keer verversen, omdat dan je CO2 erg onstabiel wordt. Dus vaker kleine beetjes verversen.
Het kan dus wel maar je bent wel behoorlijk beperkt in je planten keuze.
Das een nieuwe voor mij, kan je mij een site geven waar dit wordt besproken, want dat zou ik dan wel eens doorspitten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Hoe lang luchtpomp laten draaien per dag?

Bericht door timothymeertens »

ja stylz je kan ook niet alles weten he :lachen: :lachen: :lachen:




grapje he kon het niet laten sorry :lol:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe lang luchtpomp laten draaien per dag?

Bericht door stylz »

haha :D

Nee hoor ik zie daar de humor wel van in, idd ik kan niet alles weten, niemand heeft dat toch :mrgreen:

Maar ik verdiep me wel graag in dingen, met de luchtpomp 24 uur per dag aan en dat er dan een soort balans ontstaat met CO2 uit de buitenlucht wat goed zou zijn voor je planten is volkomen nieuw voor mij en ik twijfel daar ook echt aan.
Want het gaat direct in tegen alles wat in alle planten fora wordt gesteld, dus ik ben benieuwd waar het vandaan komt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

agnes
1000+
1000+
Berichten: 2197
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:16

Re: Hoe lang luchtpomp laten draaien per dag?

Bericht door agnes »

He Stylz, ik moest even zoeken hoor. Maar er staat een stukje over geschreven bij het aquascaping blog bij de voedingssoffen. En er staat een stukje geschreven bij the Barr Repord.

Voor je planten is wat extra CO2 natuurlijk wel lekker. Maar het kan wel, alleen groeit alles dan wel heeeeeeeel langzaam.
Voor beginners die alles nog moeten leren, en voor wie de hobby nog moet groeien is deze manier best wel leuk omdat je zo met weinig middelen toch een leuke bak hebt. Ook wel leerzaam om alles rustig (CO2)op te bouwen.
groetjes Agnes

Gebruikersavatar

agnes
1000+
1000+
Berichten: 2197
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:16

Re: Hoe lang luchtpomp laten draaien per dag?

Bericht door agnes »

Het Barr report, dutchy, de estimative index en aquariums zonder CO2 bemesting, is zeker de moeite waard om te lezen.
groetjes Agnes

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe lang luchtpomp laten draaien per dag?

Bericht door stylz »

Ja die ken ik :) ik moet zeggen hele goede bronnen , eigenlijk zeggen die allemaal een beetje van vroeger met weinig licht en rottende voedings bodems was het CO2 gehalte toch al wat hoger dan wat je nu in een aquarium zou hebben en bepaalde planten kon je toen wel houden.

in moderne aquaria zonder voeding bodem en gewoon schoon water wordt dat lastig en kan je alleen maar een paar soorten planten houden, de buissteen maakt dat aantal alleen maar lager en het houden van een bepland aquarium dus alleen maar lastiger.

In de natuur is het CO2 gehalte in het water veel hoger dan in een aquarium zonder CO2 toevoeging dus vandaar dat zeker met meer licht CO2 noodzakelijk wordt.

Hoewel ik nog steeds zit te denken aan een bruissteentje voor de nacht.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”