Alternatieve Koolstofbronnen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door Patman »

Alternatieve koolstofbronnen


Een plant heeft bepaalde zaken nodig om te kunnen groeien, de bekendste zijn:

Licht
Mineralen / Sporenelementen
Koolstof

licht is een ander topic. Ik persoonlijk vind warmwit met een hoog aandeel rood het beste aan te raden. Type Gro-lux lampen met een hoog aandeel blauw geven buiten een koel en fel effect ook Algen een voorsprong.

Mineralen / Sporenelementen. Onontbeerlijk voor goede plantengroei. Diverse producten zijn in de handel om de plantjes te helpen aan hun broodnodige elementjes. (Pro-Fito van Easylife, Plantamin van Tetra.. enz. enz.)

En dan nu de hoofdgast van deze topic, een warm welkom voor KOOLSTOF.. Een veel gebruikte en alom geaccepteerde bron van koolstof is Kooldioxide. Beter bekend onder zijn initialen CO2. Van nature zit dat spul in de lucht (en het wordt schijnbaar steeds meer..) en kan opgenomen worden in het water. Maar dat zet geen zoden aan de dijk. Daarom gaan veel aquariumliefhebbers aan de slag met kunstmatige CO2 toevoeging. Dit kan door gasflessen, maar ook met Bio-CO2 reactoren (suikervergisting).

Zoals altijd zijn er natuurpuristen (of Naturisten ?... ) die het niet eens zijn met de kunstmatige toevoeging van CO2 (Het woord kunst zegt als dat het niet natuurlijk is...). Om het eenvoudige feit dat er in de natuur ook geen gasflessen aanwezig zijn. Toch zijn er wateren te vinden waar het CO2 gehalte hoger is dan "de natuurlijke CO2 waarde".

Goed. Dat brengt ons tot de kern van deze topic. Alternatieve koolstofbronnen. Vroeger, toen de mannen van staal waren, en de schepen van hout, werd er soms een borreltje jenever in de bak gegooid.. en de planten vaarden daar wel bij. Ook diep ik verhalen op van Bio-CO2 systemen die doordat ze iets te goed hun best deden, een beetje overstroomde in de bak, en dat ook hier de planten hun voordeel mee deden.

We gaan eens kijken wat er in het water terecht komt:

Jenever, 35% alcohol (ethanol), water en diverse stoffen, waaronder suikers.

Alcohol, zoals wij die drinken is de troetelnaam van ETHANOL. Ethanol is een koolwaterstofverbinding. Suikers ook overigens.

Gistproduct van Bio-CO2 reactor... Water, suikers en ETHANOL. Daar hebben we hem weer.

Ethanol is samen met suikers dus een graag geziene gast in het aquarium (voor de plantjes) Maar ook hier, alles met mate he... We willen de visjes niet bezatten. Ethanol kan in hogere doseringen giftig zijn, en tsja, vissen zijn minder stevige drinkers dan de gemiddelde mensch....

Ethanol is een koolwaterstof met 2 koolstofatomen, en een alcohol groep. Voor intimi : CH3-CH2-OH.


Ok, ok, ok.... Alternatieve koolstofbron... Blijkbaar kan een plant deze ethanol gebruiken in zijn bouwproces. Normaal maakt hij van CO2 en licht bepaalde suikers (koolwaterstoffen!).. Maar wellicht kan hij van pre-fab koolstofelementen ook wel iets maken? Wellicht bouwt hij in een handomdraai Ethanol om in voor hem bruikbare elementen voor zijn plantopbouw...

Zijn er dan nog andere koolstofbronnen voorradig?

Seachem heeft een product "Flourish Excel"... Een direct bruikbare koolstofbron voor planten. Deze elementen zijn onbruikbaar voor Algen (suckers) maar direct inzetbaar door planten....

Sinds een korte tijd heeft Easylife een nieuw product op de markt gebracht: EasyCarbo... Even kijken wat zij er zelf van zeggen:
Koolstof of CO2 : zeer belangrijk voor een optimale plantengroei

Een van de belangrijkste voedingsstoffen is koolstof. Zonder genoeg koolstof , kan een plant niet optimaal assimileren en groeien. Een tekort leidt zonder meer tot stilstaande plantengroei met als gevolg dat planten niet meer concurreren met algen om voedingsstoffen. Duurt dit tekort te lang, dan zullen de planten suikers en andere voedingsstoffen gaan lekken die aantrekkelijk zijn voor algen met als gevolg bealgde en slecht uitziende bladeren.

Dus, in plaats van CO2 doseren, met pH veranderingen en zo, kunnen we de planten ook helpen door ze deze pre-fab koolstofelementen te geven... Jawel. Dat is ook zo.

Overigens, voor de chemici onder ons. De stof in Seachem Flourish Excel is polycycloglutaracetal. Waarschijnlijk zit in Easycarbo een soortgelijke stof.

De oplettende lezer heeft dit spul al eens voorbij zien komen. De topic over hoe ik mijn penseelalgen bestreden heb.

Ik laat nu twee foto's zien van voor de EasyCarbo toediening, en een foto van mijn bakkie omstreeks 14:55 deze middag...

augustus 2006

Afbeelding
http://tycho2003.googlepages.com/DSC02233.JPG

12-10-2006
Afbeelding
( Aan de rechterzijde kunnen we een paar blaadjes van een Aponogeton-soort ontwaren die sinds de EasyCarbo toediening weer helemaal boven jan is. Deze blaadjes aan een lange steel worden tegen het pomphuis aangezogen. Ook de Anubias Bladeren zijn groter dan ooit..)

een jaartje later...ik werd gek van het snoeien!!
Afbeelding



En hier een fotocollage van het effect van EasyCarbo op penseelalg;

Afbeelding

De voorzichtige conclusie die we kunnen trekken is dat Planten koolstof nodig hebben om te groeien, maar dat dat niet per definitie afkomstig hoeft te zijn van CO2 (al dan niet kunstmatig toegevoegd).

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

super sup dat easycarbo :D

prantengroei gaat top!

en ik had eerst ontzettend veel last van draadalg. ook dat is dankzij easycarbo zo goed als helemaal weg nu (3 weken later)

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Bericht door Rico »

Patman: Ik heb net even jou verhalen gelezen over waterwaardes (en deze natuurlijk).
En ik kan niet anders zeggen dan SUPER uitleg! :buiging:
gr, Rico

Gebruikersavatar

ilm
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2008 23:36

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door ilm »

jo patman, een mooi stukje informatieve tekst. En over het laatste stukje ben ik het ook zeer mee eens(easy carbo), niet chemisch benadert maar uit ervaring.

Wel heb ik een vraag:

normaal gesproken drijft zuurstof, of bewegend water oppervlaktes de co2 uit het water, wat we niet willen hebben, dus wellicht bij teveel toevoeging van c/co2 zou dat het zuurstof uit het water verwijderen????

de vorige vraag stel ik omdat ik de minimale dosering van carbo plus toevoeg, maar ik zie in de morgen dat mijn vissen wat moeite moeten doen om zuurstof binnen te krijgen. wat na een ff weer weg is. vrij logisch eigenlijk ook weer omdat de planten 's zuurstof opnemen, en 's morgens na op komst van de lampen, c02 uitstoten.

zou het dan toch gevolg van carboplus toevoegen kunnen zijn, of heeft dat denk je een andere oorzaak. eerst dacht ik teveel vrijgekomen stikstof door blauw alg, maar blauwalg is weg en de zuurstof ook nog steeds, hm dood spoor,
voor jou misschien niet?

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door jari4now »

Patman,

Het is een goed artikel wat je weer met ons wilt delen, ik kan me er ook goed in vinden, EasyCarbo ben ik ook voorzichtig gaan gebruiken en nu na een wek lijkt het inderdaad dat de penseelalg minder wordt.
Eén puntje van kritiek Co2 is geen manier om je PH omlaag te krijgen, soms is het wel een beetje het gevolg van, maar kan niet als vast gegeven worden neergezet.
Ik hoop dat je ook zo een mooi artikel neer kan zetten over het juist controleren (lees laten zakken of stijgen) van de Ph en ook voor Nitraat, voor deze laatste kan verversen wel een oplossing zijn maar ik hoop dat er ook een andere manier is omdat te doen, ik ververs nu wel 3x per week maar hoop dat het ooit weer terug kan naar 1x p/wk en dat ook nitraat controleerbaar is.

Verder kijk ik weer uit naar je volgende hoofdgast.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door Patman »

jari4now schreef:Eén puntje van kritiek Co2 is geen manier om je PH omlaag te krijgen, soms is het wel een beetje het gevolg van, maar kan niet als vast gegeven worden neergezet.
Ik heb mijn tekst even doorgelezen, maar ik kan even niet terugvinden waar dat staat. Ik ben altijd de eerste persoon die zegt dat je de pH niet moet regelen met CO2.. dat is namelijk levensgevaarlijk (voor de vissen). Voor je het weet heb je een prachtige pH, maar wel een concentratie van 200 ppm CO2... Volgens mij moet je nog even goed lezen ;)

Nitraat; Waterverversen is eigenlijk praktisch de enige oplossing. Nitraatreductie tot stikstof kan zeker, maar dan moet je een zuurstofvrije omgeving creeeren. en Nitraatfilters kunnen ook, maar kom er maar eens aan... En, Nitraat is niet de enige zorg. In het water komen ook hormonen, fosfaten en nog meer rotzooi terecht...

en laat het een troost zijn dat ik bij mijn rio180 elke dag waterververs....:)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door Patman »

ilm schreef:jo patman, een mooi stukje informatieve tekst. En over het laatste stukje ben ik het ook zeer mee eens(easy carbo), niet chemisch benadert maar uit ervaring.

Wel heb ik een vraag:

normaal gesproken drijft zuurstof, of bewegend water oppervlaktes de co2 uit het water, wat we niet willen hebben, dus wellicht bij teveel toevoeging van c/co2 zou dat het zuurstof uit het water verwijderen????

de vorige vraag stel ik omdat ik de minimale dosering van carbo plus toevoeg, maar ik zie in de morgen dat mijn vissen wat moeite moeten doen om zuurstof binnen te krijgen. wat na een ff weer weg is. vrij logisch eigenlijk ook weer omdat de planten 's zuurstof opnemen, en 's morgens na op komst van de lampen, c02 uitstoten.

zou het dan toch gevolg van carboplus toevoegen kunnen zijn, of heeft dat denk je een andere oorzaak. eerst dacht ik teveel vrijgekomen stikstof door blauw alg, maar blauwalg is weg en de zuurstof ook nog steeds, hm dood spoor,
voor jou misschien niet?

CO2 verdrijft geen zuurstof. Maar goed, 's nachts produceren de plantjes CO2 (als de lampen aangaan, gaan ze CO2 opnemen en O2 (zuurstof) maken), en dan kan de concentratie CO2 te hoog zijn. Dat wel. De benauwdheid is dan te wijten aan het feit dat de visjes meer moeite hebben om hun eigen CO2 kwijt te raken via de kieuwen omdat de omringende concentratie te hoog is. Carbo voegt geen CO2 toe, maar de planten laten de CO2 wel staan omdat ze EasyCarbo liever tot zich nemen (fastfood..). Dus later op de dag doseren is dan een optie.

Wat is jouw KH en pH 's-morgens? ik ben benieuwd wat de concentratie CO2 is..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door jari4now »

Dit is een spin-off topic van "Hoe kan ik mijn pH waarde laten dalen"

heb ik dus echt gelezen :wink:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door Patman »

Ja, dat heb je goed gelezen, maar er staat niet dat we aanraden de pH kan laten dalen door CO2 toe te voegen...

Het was een spin-off topic van een ander forum (wel mijn tekst hoor) waar juist in werd gegaan op CO2 toevoeging en het effect op de pH, waarbij het gevaar werd genoteerd dat een goede pH dus wel een veel te hoge CO2 conc kan betekenen.. blabla... Toe is deze topic er uit voortgevloeid...

De vermelding van de spinoff topic kan eigenlijk beter weg.. (inmiddels weggepoetst)..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door jari4now »

Neemt niet weg dat ik het wel een goed verhaal vindt en er meer van dit soort verhalen welkom zijn

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Alternatieve Koolstofbronnen

Bericht door Patman »

Vind ik ook :lol:
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”