Nitrietpiek

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

Goedenavond allemaal.

Nieuw op dit forum, maar zit sinds vandaag met het handen in het haar. Mijn bak draait nu ongeveer een maand met visjes na een indraaiperiode van enkele weken. Geef om de dag voer aan mijn vissen.

Vanmiddag zag ik afwijkend gedrag bij mijn vissen. Heb toen de waterwaardes gemeten via een teststrips. Nitriet veel en veel te hoog, ongeveer 10. Gelijk de helft van het water ververst. Tevens ook de bodem afgezogen.

Nitriet blijft hoog. Mijn visjes lijden hieronder, dus wil op korte termijn dit oplossen. Ik zag nu van diverse merken nitrietverlagende middeltjes. Zou ik dit in mijn water kunnen doen? En zou dit helpen voor de komende dagen?

Morgen staat een ritje naar de aquariumzaak op mijn planning, o.a. een druppeltjes no2 (nauwkeuriger heb ik begrepen) en eventueel een nitrietverlagend middeltje.

Heeft iemand hiermee ervaring, goed of slechter?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nitrietpiek

Bericht door amber98 »

Water blijven verversen en voorlopig even niet voeren. Als je een nitriet van 10 hebt, je wisselt 50% water, houd je dus nog altijd een nitriet van 5 over die als snel weer gaat stijgen. Liefst nu even dagelijks 80% verversen. Nitriet verminderde middeltjes niet aan beginnen, wel kun je een bacterie start erin doen. (Dit zijn flesjes met levende bacteriën)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Re: Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

@amber. Dank je wel voor je reactie. Ik heb vanmorgen de helft van het water vervangen, weinig effect gezien in no2 waarde. Vanavond jouw advies gevold. Tussen de 70 en 80% vervangen en niet gevoerd. Extra filtermedium toegevoegd voor de extra bacteriën.

Hoop dat mijn vissen dit nog volhouden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nitrietpiek

Bericht door amber98 »

Hoe is het inmiddels?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Re: Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

Hi Amber,

Ik begrijp er nog niet veel van, blijkbaar. Dagelijks doe ik waterwissel. Maar de nitriet blijft na 24 uur te hoog. Heb nu druppeltjes, van Geel naar rood. Deze blijft diepgaand oranje. Heb alles al schoongemaakt wat ik veilig nu kon doen. Filterwatten wit( al het overige laten zitten), alle resten verwijderd, waterwissel van 70% levende bacteriën toegevoegd. Maar niets helpt afdoende lijkt wel.

Mijn vissen leven allemaal nog. Ik heb ze geteld. Ook lijkt het alsof ze nog geen last hebben van de nitriet. De roodkopzalmen zwemmen nog vrolijk heen en weer. De kleuren van de vissen zien er ook goed uit. De ademhaling lijkt iets versneld, maar dat weet ik niet zeker.

Voor mij blijft dit allemaal een raadsel. Voorlopig voer ik om de dag een heel klein beetje. Tevens elke dag waterwisseljng. Hoop dat de bak hiermee weer schoon en werkend krijg.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nitrietpiek

Bericht door amber98 »

Een nitrietpiek kan lang aanhouden. Hoelang staat de bak? (Eerst zonder vissen en nu met vissen)

Filtermateriaal met rust laten en 80% blijven verversen. Je kan prima de vissen een paar dagen niet voeren. Filters met rust laten, alleen afgestorven blaadjes uit de bak halen met een netje en verder afwachten. Heb je foto’s van het aquarium?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Nitrietpiek

Bericht door Neil »

LM87 schreef: 09 okt 2022 10:06 Hi Amber,

Ik begrijp er nog niet veel van, blijkbaar. Dagelijks doe ik waterwissel. Maar de nitriet blijft na 24 uur te hoog. Heb nu druppeltjes, van Geel naar rood. Deze blijft diepgaand oranje. Heb alles al schoongemaakt wat ik veilig nu kon doen. Filterwatten wit( al het overige laten zitten), alle resten verwijderd, waterwissel van 70% levende bacteriën toegevoegd. Maar niets helpt afdoende lijkt wel.

Mijn vissen leven allemaal nog. Ik heb ze geteld. Ook lijkt het alsof ze nog geen last hebben van de nitriet. De roodkopzalmen zwemmen nog vrolijk heen en weer. De kleuren van de vissen zien er ook goed uit. De ademhaling lijkt iets versneld, maar dat weet ik niet zeker.

Voor mij blijft dit allemaal een raadsel. Voorlopig voer ik om de dag een heel klein beetje. Tevens elke dag waterwisseljng. Hoop dat de bak hiermee weer schoon en werkend krijg.

Hoi hoi, ik ben Neil en ben er weer. Ik duik zo af en toe op en bemoei me met een onderwerp.
Hieronder is een link. Die is van JBL en er wordt duidelijk uitgelegd over het hoe en waarom.

https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=files&f ... w&id=10413

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Nitrietpiek

Bericht door Neil »

Lees blz 8 en 9 en blz 18 en 19.

Groet, Neil

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Re: Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

@amber: aquarium staat nu enkele maanden. Eerst in laten draaien zonder vissen, met planten. Na ongeveer 2,3 weken eerste vissen. Daarna in 2 stappen overige vissen erbij gedaan. In totaal +/- 30 vissen. Zou in drie stappen mogen volgens de LFS. Elke keer 10 vissen. Staat nu ongeveer 3 weken met alle vissen.

Update nitrietwaarde: zakt nu langzamerhand van de rode kleur naar de oranje kleur. Via de LFS de tip gekregen om voor nu 2 zuustofsteentjes in mijn aquarium te hangen. Dit om ervoor te zorgen dat de vissen zo goed mogelijk zuurstof hebben. Planten hebben hier meer last van, maar dat neem ik voor nu voor lief.

Foto ga ik proberen te maken en te uploaden. Weet niet of mij dat lukt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Re: Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

Afbeelding

Ik hoop dat dit werkt. Informatie over mijn aquarium:
Aqualantis 180L, 1 m breed. Standaardfilter van Biobox 2 vier componenten hierin. Filterwatten, keramische buisjes, blauwe filter watten en kleibolletjes. Drie zijn standaard, de keramische buisjes gebruik ik in plaats van actieve kool.
Standaard verwarmingselement van buibox 2. Geen co2 of iets dergelijks. Op dit moment twee bolletjes aan de luchtpomp om de vissen te laten ademen. Standaard verlichting van aqualantis met zonsopgang en zonsondergang. 1 led buis, wel dimbaar staat voor dit moment op 60% voor 12 uur per dag. Dit is langzaam opgebouwd van 6 naar 12 uur. Geen last van overmatige algvorming.

Visbestand:
4 corydoras (1 is vrij snel na inzetten overleden, had een blauwe plek)
3 otociclinus ( weet niet of ik het goed schrijf, algenetertje klein)
3 dwerggoerami's koraalblauw
7 roodkopzalmen
4 guppen, 1 m en 3 v
10 kardinaaltetra's

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nitrietpiek

Bericht door amber98 »

Waarschijnlijk ben je toch te snel geweest met het toevoegen van vis. Het aquarium moet minimaal 3 weken (liever 4 weken) staan zonder vis. Dit is omdat er in de loop van week 2 naar 3 meestal een nitrietpiek komt. Soms is deze iets verlaat waardoor 4 weken beter is. Door vervolgens al binnen 3 weken dit bestand te plaatsen, is er te snel te veel bevuiling geweest en had dit beter langzamer opgebouwd kunnen worden. ;) nu uiteraard niks meer aan te doen, maar ter informatie dat de nitriet piek dus niet uit het niets komt en je hier een eventuele volgende keer op voorbereid bent. Dat de nitriet afneemt is een goed teken. Blijf verversen tot je bijna geen nitriet meer ziet, bouw dan de hoeveelheid per dagelijkse verversing af (van 80% naar 50% naar 25%) om ook weer langzaam kleine beetjes te gaan voeren. Deze week nog even dagelijks verversen dus en daarna 2x per week om dan weer over te gaan naar wekelijks ;) laat altijd je filter met rust! (Tip)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Re: Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

Update:

Door elke dag een groot deel van het water te wisselen is de nitriet nu verlaagd tot onder de 0.3 mg/l. Bij mijn test is dit geel, iets donkerder dan 0 maar niet oranje.

Helaas nu wel andere problemen. Door de slechte waterwaardes en stress bij de vissen lijkt het of ze witte stip hebben gekregen. Morgen een ritje dierenwinkel om hiervoor iets te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nitrietpiek

Bericht door Muppet1987 »

Oh dat klinkt wel heel waarschijnlijk ja. Nou, hopelijk komen ze daar weer bovenop. Fijn dat de waardes zo ver gedaald zijn!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nitrietpiek

Bericht door amber98 »

Fijn dat de nitriet weer enigszins normaal is. Temperatuur iets verhogen wil ook vaak extra helpen bij witte stip. Heb je misschien veel waterwissels met volledig koud water gedaan? De soorten op de foto kunnen best gevoelig op grote temperatuur schommelingen reageren ;) uiteraard kan het ook simpelweg door de klap van de nitriet of weer iets heel anders veroorzaakt worden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Re: Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

Update: Het lijkt erop dat ik geen geluk heb met mijn aquarium. De nitrietpiek is nu verdwenen, het water blijft stabiel. Witte stip is ook verdwenen na een aantal dagen Esha Exit.

Maar nu gaan mijn roodkopzalmen en kardinaaltetra's 1 voor 1 door. Afgelopen dagen al 3 zalmen en 2 tetra's. Ik blijf bezig met dit aquarium, maar ben bang dat ik hier weinig aan kan doen. Symptomen lijken op tetraziekte, vis wordt langzamer/ blijft stil hangen. Zwemt vervolgens raar en gaat langzaam dood. Iemand nog een idee wat te doen? Ben bang dat ze allemaal 1 voor 1 dood gaan....

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”