Nitrietpiek

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Nitrietpiek

Bericht door Friesian »

Ik begrijp er niks van eerlijk gezegd. Nitriet is giftig, dit moet 0 mg/l zijn. Zou het echt 10 zijn zou je dode vissen hebben als gevolg. Heb je Voogle nu gehaald bij de nieuwe problemen en druppeltesten?
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Nitrietpiek

Bericht door Neil »

Hoi,
Kan je een foto plaatsen van kleurenkaart of teststrook?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nitrietpiek

Bericht door amber98 »

Dit zijn waarschijnlijk nog naweeen van alles. Nitriet is giftig, dit heeft de vissen sowieso aan getast ookal zijn ze er niet door dood gegaan. Weerstand was duidelijk verlaagd waardoor witte stip heeft kunnen toeslaan. Medicatie is altijd giftig! We geven een hoeveelheid die een ervoor moet zorgen dat de ziekte doodgaat, maar de vis niet. Echter hebben vissen met veel minder weerstand een grote kans dat dit een fatale klap is. Ik wil je dus aanraden om even absoluut niks te doen met het aquarium. Geen nieuwe middeltjes, geen gedoe. Laat het draaien, doe water verversingen om de waterwaardes goed te houden en laat het hier de komende weken bij. De vissen krijgen klap, na klap en het beste wat je nu kan doen is zorgen dat je even alles met rust laat (en ja er zullen waarschijnlijk nog meer doden vallen, als resultaat van alles wat er is gebeurd, hier moet je je helaas even bij neerleggen) pas als er minimaal anderhalf tot 2 maanden geen dode zijn geweest, kun je eventueel verder met het opnieuw opbouwen van het visbestand.

Zowel roodkopzalmen als kardinaaltetras zijn beide stressgevoelige soorten. Het verbaast me eigenlijk al dat ze het zo lang hebben vol gehouden, je kan er niks aan doen dat deze alsnog overlijden, je hebt je best tot nu toe gedaan. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2022 00:22

Re: Nitrietpiek

Bericht door LM87 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijgaand de testen zoals ik die vandaag heb uitgevoerd. Deze eerste is een 6 in 1 strip. Omdat deze niet altijd accuraat zijn maak ik gebruik van druppeltjes voor nitriet, nu goed, en ph, is rond 6. Bij de KH test kreeg ik bij druppel 3 de verkleuring.

Update: afgelopen 24 uur zijn er geen vissen meer dood gegaan. Ik zie ze nu vrolijk rondzwemmen. Hoop dat dit zo blijft.

@Amber: sinds zondag ben ik gestopt met esha exit en heb ik een waterwissel uitgevoerd. S morgens laatste medicatie, s avonds de waterwissel. Ik volg momenteel jouw advies. Ik doe even niets. Alleen vloeibare plantenvoeding gegeven vandaag, profito.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Nitrietpiek

Bericht door Neil »

Mooi dat het weer onder controle is.
Met een KH van 3 is je water aan de zachte kant.
Als je ververst hebt met leidingwater prima.
Als je ververst met regenwater houd de kwaliteit van dit water in de gaten. In het regenwater kan er wat doodgaan en gaan rotten wat weer nitriet geeft.

Groet Neil

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”