Nitriet te hoog

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hetty007
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2022 15:57

Nitriet te hoog

Bericht door hetty007 »

Ik heb een rio 125 nu 2 maanden draaien met vissen. Daarvoor een maand ingedraaid met alleen planten. De indraai maand en de eerste maand met vissen bleven de waterwaardes stabiel. De laatste maand kamp ik steeds met een nitriet piek. Vele water wissels verder maar de nitriet blijft aan de hoge kant. Extra bacteriën toegevoegd maar ook dit helpt niet. De vissen doen het goed, ook de jong geborenden. Ook de vuurgarnalen hebben jongen. Ik heb vandaag de bak gecontroleerd op rottigheid, een par kleine blaadjes, niet echt veel bijzonders. Wat kan ik nog meer doen? Iemand tips of raad. Ik test mijn water met de druppeltest van jbl. No2 was vandaag 0,6 mg/l de rest van de waardes zijn zoals het hoort te zijn

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nitriet te hoog

Bericht door amber98 »

Veel water verversen en bacteriën start toevoegen om het voor de vissen leefbaar te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hetty007
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2022 15:57

Re: Nitriet te hoog

Bericht door hetty007 »

Bedankt. Toevallig nog een flesje bacterie start van de week opgehaald, deze nu toegevoegd. Voor nood ook een fles Sera toxivec, mocht de nood hoog zijn. Voor de zekerheid ook het luchtpompje vol aangezet. Vissen tonen nog geen klachten. Zonet opnieuw getest.
No3 3 mg/l
No2 0,3 mg/l
Nh4 0,05 mg/l
Ph 7,5

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Nitriet te hoog

Bericht door Neil »

Hoi hoi, niet te veel voeren. Als er voer op de bodem blijft liggen dan gaat dat rotten. Een dode vis ergens tussen je planten kan ook een oorzaak zijn. Succes. We horen graag hoe het verder gaat.

Groet Neil

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Nitriet te hoog

Bericht door Neil »

O ja, de doorstroming van je filter in de gaten houden. Als er duidelijk minder water uit het filter komt dan een gedeelte van je filter schoonspoelen. Als je filter vulling uit stuk is dan spoelen en dan daarna bacteriën toevoegen. NO2 gaat naar NO3 voornamelijk in je filter.

Als je filter vulling uit meerdere gedeeltes bestaat dan je vulling in gedeeltes spoelen. Dit kan na circa 2 dagen na een waterwissel.
Zelf spoel ik ongeveer iedere maand mijn filter. Hou een logboeken bij. Kan je waterwaardes, filter spoelen enz in bij houden. Al of in tabel vorm.

Groet Neil

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”