HCO3- + H+ <-> H2O + CO2

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nospamkruk
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 apr 2015 17:50

HCO3- + H+ <-> H2O + CO2

Bericht door nospamkruk »

Inleiding
Ik ben een gezelschap - plantenaquarium aan het opstarten met in de toekomst een kleine bezetting visjes. Van ons waterbedrijf krijg ik uit de kraan water met een GH van 4,9 en een pH van 8. De KH heb ik niet gemeten maar die moet erg laag zijn want KH ≤ GH. Uit de KH-pH-CO2 tabel lees ik af dat mijn CO2 gehalte dus zeer laag moet zijn: max. 1,7 mg/L als ik me het goed herinner wanneer GH=KH. Waarschijnlijk dus nog lager. Ik ga er van uit dat ik voor een betere plantengroei CO2 bemesting moet toepassen naar een concentratie van 15 a 20 mg/L, waarop ook de pH zal zakken (richting 7?). Om geen domme dingen te doen ben ik me wat aan het inlezen. Maar ik snap 2 kwesties niet m.b.t. bovenstaande vergelijking.

1) Ik lees op sommige plaatsen dat verhoging van de KH ook de pH verhoogt. Op andere plaatsten lees ik juist dat de KH de pH stabiliseert. Welke bewering is nu juist? Aan de hand van deze vergelijking zou ik zeggen (van links naar rechts) dat meer HCO3 meer H+ ionen absorberen en dus dat de pH stijgt en niet gelijk blijft. (Er zullen namelijk altijd H+ ionen in het water over blijven, anders zou de pH maximaal moeten zijn)

1b) Ik lees overigens ook dat de CO2 en de HCO3 wel de pH, maar niet elkaar niet beïnvloeden. Dat lijkt me op basis van deze vergelijking ook onjuist?

2) Hoe kan CO2 bemesting de hoeveelheid opgeloste CO2 bij een pH van 8 eigenlijk laten toenemen? De hoeveelheid oplosbare CO2 is dan nihil. En ALS er dan al CO2 oplost werkt de vergelijking volgens mij heel sterk van rechts naar links. Dus dan is er nog geen extra CO2 in de bak. Of werkt het soms zo: >CO2 geeft > H+ geeft <pH geeft > vergroting van het CO2 oplosbaar vermogen?

Correct me if I am wrong. Ik ben slechts een beginner... :oops:

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: HCO3- + H+ <-> H2O + CO2

Bericht door Neil »

hoi hoi, ik ga proberen puntsgewijs een en ander toe te lichten.
Eerst je reactie vergelijking. Je lost CO2 in water op. Dus dat is het begin.
https://www.aquainfo.nl/co2-en-natuurli ... lijkingen/

Je kan een hoger KH hebben als je GH.
http://answers.seneye.com/index.php?tit ... ardness%3F
https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=files&f ... w&id=10413
De laatste link is een link naar een brochure die je kan downloaden.

Het evenwicht tussen de KH, pH en CO2.
https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-t ... kh-en-co2/

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent of op weg bent geholpen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nospamkruk
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 apr 2015 17:50

Re: HCO3- + H+ <-> H2O + CO2

Bericht door nospamkruk »

Hartelijk dank Neil! Mag ik er nog even op reageren? De 2 artikelen van Adriaan had ik al eerder gelezen, maar ik merk een verwarrende tegenstrijdigheid in zijn informatie. Aan de ene kant geeft hij aan dat bij toevoer van CO2 “het meeste CO2 niets doet”. Het grootste deel wordt niet wordt omgezet. Dat is niet alleen tegenstrijdig met zijn grafiek (bij een pH >6,5 zou het meeste moeten worden omgezet naar H+ en HCO3-), maar ook strijdig met zijn mol rekenvoorbeeld waarin hij beweert: “Als we de CO2 verdubbelen dan krijgen we ook dubbel zoveel H+ in het water”. Deze bewering klopt beter bij de grafiek. Vandaar dat ik dacht dat bij een pH van 8 er niet alleen nauwelijks CO2 in het water zit, maar ook alle toegevoegde CO2 die niet direct verdwijnt wordt omgezet in H+ en HCO3-. Zou je deze tegenstelling nog eens kort kunnen toelichten?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: HCO3- + H+ <-> H2O + CO2

Bericht door Neil »

Nee dat kan ik niet.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: HCO3- + H+ <-> H2O + CO2

Bericht door Neil »

Wat ik wel zie is als ik meer CO2 geef dat mijn CO2 indicator aan geeft dat er meer CO2 in de bak komt. De kleur gaat van donker groen naar geel.
Ik zie ook dat mijn pH wat zakt.
Dus een gedeelte van de CO2 komt ten goede aan planten die de koolstof nodig hebben (C). Dit is voor mij de hoofdreden.
Een prettige bijkomstigheid is dat een ander gedeelte van de CO2 reageert als een zwak zuur als het in water komt. Dus je pH wordt hiermee beïnvloed.

Als ik naar een tabel kijk.
En als ik een pH van 8 en een KH van 8 heb, dan zie ik dat er maar een klein beetje CO2 nodig heb om van 8 naar 7,5 te gaan.
Om van pH 7,5 naar 6,9 te gaan heb ik bij iedere stapje steeds meer CO2 nodig.
Dus ik kies bij een KH van 8 een pH van rond de 7, liever er iets onder. 6,9 is ook goed volgens de tabel.
Maar als ik met een KH van 8 een pH van 6.5 nastreef dan heb ik een overmaat aan CO2 nodig om die pH te krijgen. Er zal zoveel CO2 in mijn water komen dat de vissen dood gaan. De fles zal ook er snel leeg raken.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”