Ammoniak piek Help !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Porthos
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2018 23:28

Ammoniak piek Help !

Bericht door Porthos »

Beste Leden,

Graag zou ik jullie adviezen willen luisteren omdat ik zeker nog een amateur ben. Ik heb een Rio 180 met een interne filter van juwel met alles er op en er aan inclusief updated pomp van 1000L/h mijn aquarium is 180 L dus dat is goed genoeg. Ik heb wat kleinere aquarium die al anderhalf maand gedraaid heeft en 2 sponzen er uit gehaald en in mijn nieuwe aquarium van 180 L overgezet. Ik heb ook extra bacteriestarter toegevoegd voor de zekerheid ik heb netjes 10 dagen gewacht en ik heb 15 jonge cichliden in mijn bak gezet niet allemaal gelijk maar eerst 5 na 3 dagen weer 5 en 3 dagen weer gewacht voor de laatste 5. Ik heb netjes alle waardes bijgehouden. Na een week heb ik Ammoniak piek in mijn aquarium waardes zijn
ph=8.5
kh=7
gh=7
no²=0
no³=0
nh3/4 =1MG

ik heb me zorgen gemaakt en gelijk Sera toxivec toegevoegd om Ammoniak te verminderen dat was met succes het daalde van 1 MG naar 0.5 MG natuurlijk heb ik ook 15 % van mijn water ververst. Nu zit ik me zorgen te maken of ik beter zo liet zitten zodat mijn goede bacterien het over kon nemen zodat ze al gingen oefenen. Want het is heel normaal bij een nieuwe aquarium dat je ammoniak piek krijgt. Ik heb het zogenaamd artificieel Ammoniak omlaag gekregen. Zou het verstandiger geweest zijn zodat mijn aquarium zelf kon verlagen ?

graag zie ik jullie adviezen tegemoet.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door amber98 »

Als je wil voorkomen dat de slijmlaag van je vissen Verbrand, direct 50% water verversen! Was het filter materiaal nat gebleven en niet lang dan een Half uur buiten een werkend filter?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Neil »

De pH van 8,5 heb je die echt nodig voor je aquarium?
Bij deze pH heb je ammoniak.(NH3) Dit is schadelijk voor je vissen.
Als je de pH kan laten zakken naar 7 dan kan dit niet meer bestaan en wordt het omgezet naar ammonium (NH4+). Dit ammonium is voor vissen grotendeels niet giftig.
En kom je in een veilige zone.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Neil »

Hier meer achtergrond info hierover
Aquariumwater folder

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Neil »

Hier nog een artikel over ammoniak en ammonium.
https://www.aquainfo.nl/stikstof-in-het-aquarium/

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Porthos
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2018 23:28

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Porthos »

Neil schreef: 12 aug 2018 14:27 De pH van 8,5 heb je die echt nodig voor je aquarium?
Bij deze pH heb je ammoniak.(NH3) Dit is schadelijk voor je vissen.
Als je de pH kan laten zakken naar 7 dan kan dit niet meer bestaan en wordt het omgezet naar ammonium (NH4+). Dit ammonium is voor vissen grotendeels niet giftig.
En kom je in een veilige zone.

nu is mn PH naar 8 verlaagd en ammoniak is nog steeds 0.5MG is dit nou gevaarlijk of niet? Ik heb cichliden dus 7 PH is te laag voor Malawi cichliden ok 8.5 is ook te hoog maar 8 vind ik wel goed genoeg.

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door marlieke »

Hoi Porthos, leuk dat je aan deze grote bak bent begonnen, ben benieuwd naar de inrichting. Heb je het kraanwater getest misschien? Dan heb je vast een startpunt voor de ph. Maak je veel gebruik van stenen? En heb je planten toegevoegd? Stenen verhogen de ph waardes wat je ergens anders weer kunt compenseren, door bijvoorbeeld ook kienhout te plaatsen of een goede voedingsbodem te nemen.

Goedjes gebruiken om ammoniak te verminderen is slechts symptoombestrijding. Goeie snelgroeiende planten halen ook ammoniak uit het water. Je hebt in eerste instantie helemaal geen goedjes nodig om dit in balans te krijgen, zolang je de planten, bodem, bacterien en evt hout en stenen, de kans geeft samen tot leven te laten komen en de afvalstoffen te verwerken.

Ik weet verder niet joe jouw bak is ingericht maar het is misschien de moeite om ook naar die andere elementen te kijken. Succes!
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door amber98 »

Met Malawi word het een stuk lastiger.. Dan zijn planten ed geen optie natuurlijk.

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door marlieke »

Ik heb hier nog nergens gehoord dat Porthos aan een strictly Malawi biotoop wilt beginnen. Zo ja, dan zit je met deze ph waarden al goed, maar bereid je voor op veel onderhoud en dan moet je bacteriecultuur wel écht up en running zijn.

Ik ben geen Malawi expert maar volgens mij kun je het wel maken om op z'n minst Vallisneria in de bak te zetten, al is het maar om jezelf als beginnend aquariaan wat gemakkelijker te maken. En een goede bodem waar bacterien in kunnen huisvesten. Nu je al vissen in de bak hebt zitten is verversen het enige wat je kunt doen denk ik, naast de bacterien toevoegen en laten vermenigvuldigen..
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door amber98 »

Planten in leven houden bij Malawi cichliden is een moeilijkere taak dan de waterwaardes op orde houden ;) als de planten al in leven blijven en misschien zelfs iets zullen groeien, krijg je er bijna altijd mee te maken dat de cichliden de planten op gaan eten.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Neil »

Porthos, ik weet niet of je over ammonium en ammoniak heb gelezen in de folder.
Zoals de matrix aangeeft is 0,5 mg bij een pH van 8.0 een stuk minder schadelijk dan je waarden die je eerst op gaf.
Als je nitriet gaat meten dan weet je dat de eerste serie reinigings bacteriën aan de slag zijn. Van nitriet (NO2) zal wel een piekje komen.
Dan kunnen de tweede serie reinigings bacteriën aan de slag.
De bacteriën hebben de tijd nodig om te vermenigvuldigen. Dan zie je dat nitriet naar nitraat (NO3) gaat.
Je bacterie culturen zullen moeten groeien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Porthos
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2018 23:28

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Porthos »

Neil schreef: 13 aug 2018 11:44 Porthos, ik weet niet of je over ammonium en ammoniak heb gelezen in de folder.
Zoals de matrix aangeeft is 0,5 mg bij een pH van 8.0 een stuk minder schadelijk dan je waarden die je eerst op gaf.
Als je nitriet gaat meten dan weet je dat de eerste serie reinigings bacteriën aan de slag zijn. Van nitriet (NO2) zal wel een piekje komen.
Dan kunnen de tweede serie reinigings bacteriën aan de slag.
De bacteriën hebben de tijd nodig om te vermenigvuldigen. Dan zie je dat nitriet naar nitraat (NO3) gaat.
Je bacterie culturen zullen moeten groeien.
Beste Neil ja ik heb het gelezen en ik heb meer dan 100 artikelen gelezen over ammoniak en ammonium. Hoe meer ik lees hoe gekker ik word en hoe meer vraag tekens er komen ! 1 zegt gebruik zeoliet om ammoniak te verminderen de ander zegt gebruikt het niet bij een nieuwe aquarium de ander zegt juist wel je moet wat dan ook hoe dan ook ammoniak er uit zien te halen. Goed verder onderzoeken over Zeoliet de ander zegt je mag geen actief kool gebruiken dan werkt het tegen maar waarom verkoopt fluval dan zeoliet met actief kool samen in 1 ? Het is zo moeilijk tegenwoordig om juiste informatie te krijgen op internet iedereen zegt maar wat wie heeft nou gelijk? Ik heb een druppel set van Sera er staat op Nh3Nh4 test en als ik gebruiksaanwijzing lees dan staat er op als druppeltest aangeeft dat je 0.5 MG hebt dan hebje op basis van je PH waarde dus dat is 8 dan is het 0.03MG omdat het NH3enNH4 in 1 is weet ik niet welke nou hoog is Ammoniak of Ammonium aangezien beide schadelijk is maak ik me zorgen want ik raak te snel gehecht aan dieren. Helaas kan ik het niet negeren want ik wil ze rest van mn leven allemaal levend houden. aangezien malawi cichliden niet houden van lage PH kan ik ook niet lager gaan om ammoniak te verminderen dus ik wil sera Siporax bio active Professional proberen om het onder controle te houden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Porthos
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2018 23:28

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Porthos »

marlieke schreef: 13 aug 2018 11:06 Ik heb hier nog nergens gehoord dat Porthos aan een strictly Malawi biotoop wilt beginnen. Zo ja, dan zit je met deze ph waarden al goed, maar bereid je voor op veel onderhoud en dan moet je bacteriecultuur wel écht up en running zijn.

Ik ben geen Malawi expert maar volgens mij kun je het wel maken om op z'n minst Vallisneria in de bak te zetten, al is het maar om jezelf als beginnend aquariaan wat gemakkelijker te maken. En een goede bodem waar bacterien in kunnen huisvesten. Nu je al vissen in de bak hebt zitten is verversen het enige wat je kunt doen denk ik, naast de bacterien toevoegen en laten vermenigvuldigen..

Ik heb in het verleden al geprobeerd om planten te hebben met cichliden. Dat gaat echt chaos worden ze blijven maar er aan knagen tot dat stukjes plant over hele aquarium drijft er blijft niets van over. Ik heb niets fancy in mn aquarium leuke achterwand van juwel met grind en heel veel keramische en plastic schuilplaatsen geen echte stenen of dergelijke.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Linda »

Hoi Porthos (musketier fan?😉)

Ik heb zelf zeoliet in mijn aquarium filter zitten. Het heeft verder een goed effect op mijn aquarium.
Dit artikel heeft mij er toentertijd van overtuigd het in mijn filter te stoppen. Al is het bij mij misschien niet zo handig omdat het ook nitraat uit het water haalt.. Maar bij jou wel!
Aangezien clinoptiloliet de eigenschap heeft om ammonium en ammoniak te binden is het uiterst geschikt om te gebruiken in onder andere de volgende situaties:
het opstarten van een nieuw aquarium
het filteren van een biologisch zwaar belast aquarium (bv. heel veel of grote vissen t.o.v. waterhoeveelheid)
het filteren van een aquarium waar de biologische cyclus onvolledig is (bv. aquaria zonder planten)
https://www.aquariana.be/algemeen-artik ... quaristiek

Actieve kool wordt ook wel gebruikt om medicijnen uit je water te filteren na een kuur in het aquarium. De meeste aquarianen gebruiken het echt niet standaard omdat het ook plantenvoeding uit je water filtert. Dit is voor een plantenbak natuurlijk een no go. Verder wordt het gebruikt om het water mooi helder te krijgen. Verder heb je het niet perse nodig in je aquarium.
https://www.aquainfo.nl/actieve-kool-aquarium/

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ammoniak piek Help !

Bericht door Linda »

Hier nog een leuke pagina over filtermedia
http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... iltermedia

Misschien heb je er wat aan.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”