Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

2 weken geleden heb ik de nieuwe 180 liter opgezet. Nu zit ik een beetje te stoeien met mijn waterwaardes. Ik wil graag een PH van 6,5 hebben, en een gh van 5, maximaal 6. Mijn kraanwater heeft een ph van 7,5 en een gh van 8-9. Om de ph te verlagen voeg ik CO2 toe. Nu zit ik echter met wat vraagtekens. Ten eerste moet ik redelijk veel CO2 toevoegen om de ph laag te krijgen. Momenteel is de ph 6,8. Daarbij voeg ik maar 10 uur per dag CO2 toe, in de nacht gaat de ph dus weer stijgen. Ook na een waterwissel zal de ph weer stijgen. Ik denk niet dat dit wenselijk is voor de vissen?
Sja en de gh verlagen, daar lees ik ook van alles over (water koken, verversen met regenwater). Maar ja, nu heb ik net heel handig zo'n aqua in out setje gekocht, dat schiet natuurlijk niet op als ik eerst water moet gaan koken.
Toen kwam ik na wat zoeken turf tegen. Dit zou zowel de ph als gh verlagen. Lijkt mij een prima oplossing toch? Dan kan ik misschien de CO2 ook iets lager zetten, en heb je geen gedoe met waterwissels. Ik lees een hoop positieve dingen over filter op turf, maar ik vraag me af of er ook negatieve kanten aan zitten? En kan ik het turf gewoon aan mijn filter toevoegen of moet ik dan eerst nog ergens rekening mee houden?
En hoe zit het na een waterwissel? Dan zullen de waardes korte tijd wat hoger zijn. Is dit erg voor de vissen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door amber98 »

Bij mijn weten word turf hiervoor heel vaak gebruikt. Bij mijn weten kan dit gewoon in het filter en moet om de zoveel tijd vervangen worden. Hier komt een pH van 8 uit de kraan, maar door het hout en toevoegen van elzenproppen + catappabladeren blijft de pH onder de 7 (ook bij waterwissels van 50% per week)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

Hmm oke. Catappa bladeren heb ik ook naar gekeken maar die verlagen de gh niet dacht ik.

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Martine83 »

tobyderks schreef: 04 jul 2018 08:58 Hmm oke. Catappa bladeren heb ik ook naar gekeken maar die verlagen de gh niet dacht ik.
Die helpen wel degelijk mee. Een paar elzenproppen naast in de bak ook in het filter doen wil ook goed helpen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

Oke. Wat zou beter/makkelijker zijn?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Erik1974 »

Catappa doet wel iets maar je moet je bak volkieperen met blad voordat het echt merkbaar is. Turf is je beste optie. Ik gebruik het ook maar niet zo veel. Ik wil de Ph rond de 7 houden.
De hoeveelheid die je nodig hebt en hoelang het meegaat is een kwestie van experimenteren. Ik heb bijvoorbeeld 2 zakjes van 100 gram per stuk (droog) die ik om de 3 weken wissel. Elk zakje zit er dus 6 weken in, op deze manier krijg ik niet of nauwelijks schommelingen. Bij jou kan het helemaal anders zijn. Ligt ook aan de soort turf die je gebruikt. Ik heb die van Aquaplantsonline (huismerk), die is goed te betalen en gaat lang mee.
Aangezien jij naar een Ph van 6,5 met een Ph van 6,8 zal je niet al te veel nodig hebben denk ik. Het is alleen wel beter om je verversingswater voor te gaan bereiden. Als je elke keer ververst met een Ph van 7,5 krijg je het niet stabiel. Voorbereiden kan je bijvoorbeeld doen met eikenbladextract.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

Oke dankje erik!!
Ik heb een doos turf besteld, ik ga inderdaad niet te veel gebruiken. Ik wil wel de co2 weer wat lager zetten dus dan stijgt de ph ook weer ietsjes. Ik zal eens gaan lezen over dat voorbereiden. Er zitten nog geen vissen in dus ik kan sowieso nog wat experimenteren.

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Menky »

Mag ik vragen waarom je specifiek een pH van 6.5 wilt hebben?
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

Dat mag😁 ik wil er graag kuhlii's en laetacara curviceps in houden, zij willen hebben een ph nodig tussen de 6 en 6,5. De rest van het visbestand is volgens mij niet zo kieskeurig, alleen over de ancistrus las ik dat ze een ph tussen de 6,5 en 7,5 nodig hebben. Een ph van 6,5 leek mij dus het meest geschikt voor iedereen.😁

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Menky »

Duidelijk Afbeelding
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Erik1974 »

In hoeverre dat echt nodig is vraag ik me af hoor. Zie ook mijn post in je topic van de krabben. Je weet wel, die daar niet hoorde 😂
Zacht of hard water is belangrijker dan de ph. Turf helpt je zeker om het zachter te maken, ik zou me niet teveel aan de ph ophangen. 6,8 is voor die vissen prima, tussen 7 en 7,5 ook trouwens, als de hardheid maar klopt met de eisen van de vis.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door Linda »

Ik had/heb mijn Dorsigeras en kuhli's ook op een pH van 6,5-7 en dat is altijd goed gegaan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door amber98 »

Echt nodig zullen ze het denk ik niet hebben, maar hier merk ik wel dat de a. Thomasi het toch wel wat prettiger vind met de catappa bladeren en elzenproppen. Deze kun je er overigens altijd nog een beetje bij doen. Ik doe het omdat het er natuurlijker uitziet maar ook omdat het schimmel zou voorkomen. ;) turf is anders wel de beste optie denk ik

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

Oke bedankt allemaal. Ik heb vandaag 350 gram turf toegevoegd en zal kijken wat dit voor effect zal hebben. De ph is nu 7 (heb de co2 lager gezet) en gh 8. Ik wil in ieder geval de gh op 6 krijgen. Eventueel vul ik dus wat turf aan totdat dat goed is. Dan kijk ik wat de ph is en kan ik eventueel de co2 wat lager zetten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Waterwaardes goed krijgen? filteren op turf?

Bericht door tobyderks »

Na 5 dagen filteren op turf 350 gram is de gh 6 en ph 6,7 (CO2 een stuk lager gedraaid). Dus even kijken of de waardes nog verder gaan zakken of het nu gelijk blijft. In dat geval hoeft er niet meer turf toegevoegd te worden. Gaat de goede kant op!

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”