Stinkende watergeur

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Stinkende watergeur

Bericht door Aaron »

Hallo iedereen!

Mijn water brengt sinds een dag of twee een vreselijke stank met zich mee :(

Wat ik al doe/van plan ben:
-+/- 20% van het water verversen (dagelijks)
-filter eens proper maken
-bodem reinigen met bodemstofzuiger
-minder voederen (kleinere porties)

Zijn er nog dingen die ik hier aan kan doen, of zou het met deze stappen over moeten gaan?

Nog even ter info:
-Ik zit net aan het einde van de 2e nitrietfase, dus gebruik ook al enkele dagen nitrivec en toxivec
-Het is een aquarium van +- 55l, met planten en een redelijk groot visbestand

Alvast bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stinkende watergeur

Bericht door amber98 »

Wat is je visbestand precies? Mogelijk houdt je filter het niet bij. Ligt er misschien iets in de bak wat aan het rotten is? (Verkeerd hout, voedingsbodem die minimaal een half jaar ligt, berschimmelde voedselresten, plantenresten etc)

Kijk uit met het schoonmaken van het filter, niet alle sponzen tegelijk. Dan verstoor je de bacterie cultuur weer en krijg je een nieuwe ntrietpiek.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Stinkende watergeur

Bericht door Aaron »

Visbestand:
-plectostomus
-siamese algeneter
-waaierhand garnaal
-labeo bicolor
-2x balloon molly
-3x sumatraan
-betta (man)
-regenboogzalm

Het visbestand is zo groot omdat ik in de verkeerde winkel/bij de verkeerde persoon advies heb gevraagd en vissen heb gekocht.

Ik twijfel moest het aan de filter liggen, heb deze namelijk al even. Heb wel nog een oude filter, deze kan ik er misschien bij hangen?

Hout ligt er niet wel, wel af en toe plant- en etensresten. Dus ga vandaag de bodem maar eens reiningen.
Deze week heb ik ook karkassen van zee-egels in de bak gelegd. (heb deze schoongemaakt dus denk niet dat het hier aan kan liggen)

Het aquarium staat van eind januari dus denk niet dat het aan de bodem kan liggen (bodem= enkele cm's grind).

En voor het reinigen van de filter; ik heb de ciano cf80, dus maar één spons en een water clear en biobact. Hoe doe ik dit dan het best?

Dank voor je reactie Amber!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stinkende watergeur

Bericht door amber98 »

Het zijn veel vissen die erg belastend zijn voor het water, het is goed mogelijk dat inderdaad het filter onvoldoende zijn werk kan doen. De vissen zijn helaas soorten die absoluut niet gecombineerd mogen worden en ook niet in 55L thuishoren (op de betta na). Misschien kun je beter alle vissen wegdoen en rustig opnieuw beginnen. We kunnen je helpen met een juist visbestand samen te stellen als je daar een topic voor opent. Op dit moment is de bak voor de vissen heel stressvol, het is wachten tot ze elkaar vermoorden. Ik begrijp dat je verkeerd bent geadviseerd, net als vele andere mensen. Voor de vissen is het echter het beste om zo snel mogelijk uit deze situatie gehaald te worden. ;) Dit geeft jou de kans om even opnieuw te beginnen met de adviezen hier op het forum

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Stinkende watergeur

Bericht door Aaron »

Beste,

Mhh dat dacht ik wel, is er echt geen enkele andere optie dan de vissen weg te doen?
Misschien de aanschaf van een groter aquarium?

Ben namelijk al redelijk gehecht aan mn visjes... :(

Was wel van plan om de plecostomus weg te doen. Omdat deze toch zeer groot zou worden

Ze zijn wel allemaal samen in de bak geplaatst en heb nog geen enkele vorm van agressie t.o.v. elkaar gezien.

Groeten

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stinkende watergeur

Bericht door amber98 »

-plectostomus --> minimaal 150cm bak
-siamese algeneter --> minimaal 120cm volgens mij
-labeo bicolor --> minimaal 120cm en word snel agressief als hij volwassen is
-2x balloon molly --> kan eventueel wel
-3x sumatraan --> minimaal 120cm en minimaal 20 stuks
-betta (man) --> kan niet bij de rest (rest kan niet bij hem)
-regenboogzalm --> grotere bak nodig

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Stinkende watergeur

Bericht door Aaron »

Oké dat is duidelijk! indien ik een grotere bak aanschaf, zou de combinatie wel kunnen?
Of moet ik toch echt van dit visbestand afstappen?

nogmaals dank voor het advies

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stinkende watergeur

Bericht door amber98 »

Je moet echt van dit visbestand af gaan stappen. Een grotere bak lost helaas niet alle problemen op.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Stinkende watergeur

Bericht door Aaron »

Beste,

Indien ik een bak van +-1m lengte zou kopen, wat zou dan het beste zijn?
Mijn doel is toch proberen om zoveel mogelijk vissen te houden.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stinkende watergeur

Bericht door amber98 »

Met een 1 meter bak kun je alleen de betta OF de balloon molly's houden (niet beide aangezien de molly's te druk zijn voor de betta)
De overige vissen hebben nog steeds een grotere bak nodig. Denk aan een bak van 120cm lang of liever nog 150cm. ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Stinkende watergeur

Bericht door Linda »

Dit heb je op het moment..

-plectostomus
-siamese algeneter
-waaierhand garnaal
-labeo bicolor
-2x balloon molly
-3x sumatraan
-betta (man)
-regenboogzalm

En als ik heel eerlijk met je ben vind ik eigenlijk alleen waaierhandgarnalen, regenboogzalmen en de molly's geschikt voor een meter. De Labeo is een vrij agressieve vis die absoluut groter gehouden moet worden. En dan denk ik aan 150 cm.
De siamese algeneter is een rotzak die de schubben van je vissen af eet.
Sumatranen moeten in een grote school gehouden worden anders worden ze agressief en gaan ze vinnenbijten.
De betta kan op zich wel...tenzij het een sluierstaart is en die kans acht ik groot. De bak is dan eigenlijk te groot. Hij moet dan teveel zijn best doen om te zwemmen met die lange vinnen..De 50 liter is daarentegen weer prima.
De pleco ging je gelukkig al weg doen.

Ik zou zeggen open even een nieuw topic in visbestand voorleggen/samenstellen dan kunnen meer mensen je helpen met een goed visbestand samen te stellen voor je bak.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Stinkende watergeur

Bericht door Erik1974 »

Je zal je er echt overheen moeten zetten. Dit bestand wordt gewoon helemaal niets. Voor jouw plezier en de gezondheid van de vissen is het beter om bovenstaande raad op te volgen. Als je dan de vissen een nieuw onderkomen hebt gegeven kunnen we je helpen met een goed bestand wat past bij de bak die je op dat moment wil gaan houden. Daar kun je dan ervaring mee opdoen en je zal ook plezier gaan hebben met de hobby in plaats van de stress die je tegemoet gaat met dit bestand.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Stinkende watergeur

Bericht door Aaron »

Dank voor alle reacties! Ik open even een nieuw topic :)

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”