Vreemde geur nieuw aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door saar77 »

Hoi,
Ik heb afgelopen zaterdag een aquarium opgestart (35 liter), nog zonder vissen. Twee dagen geleden kwam ik de kamer binnen en rook een beetje een vreemde lucht. Ik ruik aan het aquarium en het blijkt uit het water te komen. De geur is nu nog aanwezig, niet meer in de kamer maar wel in het water.
Het is geen muffe of rottende geur, meer een beetje chemisch, en doordringend.
Ik heb Biotopol en Ferropol aan het water toegevoegd. Ook zit er bij elk plantje een bolletje klei (7 Kugeln van JBL) Zou het misschien aan een van deze producten kunnen liggen of aan het feit dat het aquarium nog maar een paar dagen draait?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door amber98 »

Ik kan niet direct bedenken dat deze producten een chenische geur afgeven.
Heb je het aquarium en de sponzen van het filter uitgespoeld voor je deze heb gevuld met water? Heb je het filter aan staan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door saar77 »

amber98 schreef: 03 jan 2018 17:46 Ik kan niet direct bedenken dat deze producten een chenische geur afgeven.
Heb je het aquarium en de sponzen van het filter uitgespoeld voor je deze heb gevuld met water? Heb je het filter aan staan?
Het filter heb ik zo uit de verpakking gehaald, niks gedaan met spoelen. Het filter staat dag en nacht aan.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door Stefan »

In een nieuw opgezet aquarium kan in het begin ammoniak ontstaan. Het kan zijn dat dat is wat je ruikt.
Het is een zeer penetrante geur, maar net wat je zegt, niet muf of rottent.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door saar77 »

Stefan schreef: 03 jan 2018 21:01 In een nieuw opgezet aquarium kan in het begin ammoniak ontstaan. Het kan zijn dat dat is wat je ruikt.
Het is een zeer penetrante geur, maar net wat je zegt, niet muf of rottent.
Hier had ik nog niet aan gedacht, dit zou het zeker kunnen zijn. Moet ik hier ook iets aan doen of zal de ammoniak vanzelf omlaag gaan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door amber98 »

Er zullen goede bacteriën gaan groeien die ammoniak omzetten in nitriet (giftig voor vissen) en vervolgens in nitraat (Niet schadelijk en voeding voor planten) dit is de reden dat een nieuw aquarium zo'n 3 weken moet indraaien zonder vissen. Het zou dis inderdaad vanzelf weg moeten gaan. ;) zelf heb ik hier nog nooit zo'n geur gehad

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door saar77 »

Mijn vader is even komen kijken/ruiken en zegt dat het geen ammoniaklucht is. Hij werkt vaak met ammoniakmiddelen, dus dat had hij wel moeten herkennen. Mijn moeder vond het ook geen ammoniaklucht en vond dat er eigenlijk helemaal niet zoveel te ruiken was. Zij heeft dan ook niet met haar neus boven het water gehangen.
Ondertussen is de geur wel afgenomen, en is niet meer echt penetrant. Het ruikt naar iets dat ik wel herken, maar ik weet niet hoe ik het moet beschrijven.
Ik denk dat het te maken heeft met de processen die allemaal bezig zijn. De geur neemt af, dus ik hoop dat het water over een paar dagen beter zal zijn. :)
Over een paar weken zal ik nog wel zeggen of het over is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door saar77 »

Goed nieuws: er is helemaal niks meer aan de hand! Geen vreemde geur meer en het aquarium ziet er redelijk fris uit.
Ik kreeg een heel klein beetje bruine alg, maar dat is omdat ik de opstart met een paar vlokjes visvoer heb gedaan. Hoort dus bij het proces (heb ik tenminste gelezen).

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vreemde geur nieuw aquarium

Bericht door amber98 »

Fijn dat de geur weg is! Bruine alg is inderdaad normaal. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”