Nitriet meten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Nitriet meten

Bericht door kwnl »

Ik heb vandaag een nitriet test gedaan (Tetra vloeistof test). Die zag er als volgt uit. Je hebt van Tetra ook een app, die vergelijkt voor je de kleur van het vloeistof en die van de kaart. De app gaf aan dat mijn nitriet op 0.3mg zat en dat dit aan de hoge kant is. Maar volgens mij is de vloeistof gewoon geel... Of ben ik nu kleurenblind :P

Wie heeft er nog meer een Tetra NO2 test? Het is mijn eerste test, wellicht dat het bij een goede waarde knal geel is of zoiets? Overigens heb ik maar voor de zekerheid een kwart van het water ververst...

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door kwnl op 05 mei 2017 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nitriet meten

Bericht door Erik1974 »

Draait je bak al met vis er in? In een goed ingedraaide bak mag geen nitriet voorkomen nl. Als je toch nitriet meet is het aan te raden om water te gaan verversen.

Hoe lang heb je ingedraaid voordat er vis in de bak ging? Ik weet niet of het om een net opgestarte bak gaat eigenlijk?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Nitriet meten

Bericht door kwnl »

Er zit nog geen vis in. Hij draait nog in. Maar betekend dat het test water kleurloos moet blijven?
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nitriet meten

Bericht door Erik1974 »

Als je bak nog aan het indraaien is dan kan je dus idd nitriet meten, dat is prima. Ik kan je foto's niet zien trouwens en met de test ben ik niet bekend. Dus ik weet niet hoe deze precies werkt maar als je alles doet volgens de gebruiksaanwijzing zal het wel goed gaan. Is het een druppeltest of een teststrip? Strips zijn niet zo nauwkeurig nl, al helemaal niet als je het overlaat aan een smartphone, volgens mij is dat helemaal niet zo nauwkeurig als ze beweren.

Ik laat mijn bakken altijd 4 weken indraaien, nitriet meten doe ik eigenlijk nooit, je weet nooit precies wanneer de piek komt en dan ben je dus 2x per dag aan het meten omdat je hem anders mist, daar heb ik helemaal geen zin in :) Na 4 weken begin ik heel langzaam aan vissen toe te voegen, nooit je hele bestand in 1 keer maar een stuk of 6 per week (doe ik dan, misschien kan het ook wel met meer vissen?)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Nitriet meten

Bericht door kwnl »

Dank je, het is een vloeistoffentest, inmiddels zouden de foto's wel zichtbaar moeten zijn. Wat de smartphone doet is het vergelijken van de kleuren op je voorbeeldblaadje en de kleur van je vloeistof. Maar door lichtinval kan het soms idd afwijken.
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nitriet meten

Bericht door Erik1974 »

Ah ok, ik zie ze nu idd. De app geeft aan dat je nitriet minder is dan 0,3. Blijkbaar maken ze geen onderscheid tussen 0 en minder dan 0,3?

Als nitriet 0,3 zou zijn dan zou je water oranje zijn, ik ga er van uit dat je nu dus nog niet in je nitrietpiek zit. Hoe lang draait de bak al?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Nitriet meten

Bericht door kwnl »

Dank je, volgens mij ben ik soms iets te bang dat er iets mis gaat :oops:

Maar hij draait iets meer dan een week.

Afbeelding

Het advies hoe lang je moet wachten verschilt volgens mij per persoon. De één zegt een week of 2 de ander een maand. In de aquariumspeciaalzaak zeiden ze minimaal 1 week en dan voor 3 weken maximaal 4 kleinere vissen. De vissen zouden dan zorgen voor ammoniak in het water, wat weer nitriet oplevert en vervolgens weer nitraat. Zoiets lees ik ook hier: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... stofcyclus
Een paar vissen (Molly's bv) in de opstartfase is aan te raden voor het leveren van wat ammoniak. Ook de demineraliserende bacterien zullen (bij voldoende organisch materiaal) al na een paar dagen een bijdrage aan de ammoniakproduktie gaan leveren (ze groeien immers gruwelijk snel!).

Zo gauw er ammoniak is zal ook langzaam het nitrificatie proces op gang komen en zal het ammonia(k) worden omgezet naar nitriet. Dit doen weer andere bacterien, vooral de Nitrospira en Nitrobacter.
Dus ja, ik vind het lastig al beginner zijnde. Aan de andere kant, toen ik al tiener een aquarium had van 40cm, deed ik de vissen er vanaf dag 1 in. De Molly's die er toen inzaten zijn 3 jaar geworden :?
Juwel Rio180 aquarium.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nitriet meten

Bericht door Erik1974 »

Ik hou er niet zo van om in te draaien met dieren, ze krijgen er toch last van ook al overleven ze het. Ik draai zelf in zonder vissen maar wel met een beetje voer in de bak zodat de bacterieen te eten hebben. Na 1 week heb je nog niet je nitrietpiek gehad, dus dat duurt nog wel even.

1 ding is in deze hobby van levensbelang voor je dieren en dat is Geduld!

Indraaien met vissen kan zeker maar ik zelf zie dat meer als iets voor mensen met weinig geduld, en juist als je weinig geduld hebt heb je niet de juiste hobby gekozen :)

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”