led verlichting bij nacht

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
leoros
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2015 09:59
Locatie: Ooltgensplaat

led verlichting bij nacht

Bericht door leoros »

Goede morgen allemaal,

Ik heb de volgende vraag, onlangs heb ik een ring van led verlichting gekocht met in het midden een zuurstof steentje, deze staat alleen bij als mijn aquarium verlichting uit is, kan dit kwaad voor de vissen, ik had dit ook al bij anderen gezien.
Misschien kan iemand mij vertellen of dit kwaad kan voor de vissen.
Bvd voor een eventueel antwoord

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door Stefan »

Voor de vissen niet, maar voor een goede plantengroei is het niet bevorderlijk. Omdat een bruissteen co2 uit het water verdrijft.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door amber98 »

Als de bruissteen net als het licht alleen snachts werkt, is het geen probleem. Het licht maakt verder niet uit.

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door Hartenheer »

Stefan schreef:Voor de vissen niet, maar voor een goede plantengroei is het niet bevorderlijk. Omdat een bruissteen co2 uit het water verdrijft.
Ligt ook aan wat voor een soort beplanting je gebruikt. Als je planten heb die bijna geen extra Co2 gebruiken, moet dit niets uitmaken.

Ik weet niet of hij Co2 toevoegt, maar in de nacht verbruiken de planten toch geen Co2.
Als het maar een uur voordat het licht uitgaat stopt dan zou het niet uitmaken.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door stylz »

Het is geen zuurstof steen maar een lucht steen, een luchtsteen brengt in een aquarium met goede circulatie geen extra zuurstof in, aangezien dergelijke aquaria al op 100% zuurstof zitten, je blaast dus alleen 80% stikstof in wat alleen maar CO2 verdrijft.
In een non CO2 aquarium zou ik het zeker niet doen, je hebt de nacht dan veel te hard nodig om CO2 op te bouwen, anders krijg je overdag weer problemen.
in een CO2 aquarium kan het wel, kan ook wel positief zijn, want dan helpt het met de desimmilatie, hoewel echt nodig ....
licht is snachts eigenlijk altijd fout, zou zeker niet langer belichten dan wat je in de kamer bent, ik begrijp dat je het mooi vind en daarom in je bak hangt, ja het kan, maar het is zeker niet bevorderlijk voor je aquarium, maar het is jou bak.
Je krijgt meer risico op algen maar als dat het je waard is.

vissen hebben er niets mee :D
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
leoros
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2015 09:59
Locatie: Ooltgensplaat

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door leoros »

De bruissteen met de led verlichting gaat bij ca. 30 minuten nadat de normale verlichting uit is gegaan en stopt ca.15 minuten voordat het licht weer aan gaat, ik voeg dagelijks carbon toe en test iedere maand de CO2 en deze blijft tot nu toe goed, mocht de CO2 dalen, zoals het in het verleden gebeurde, dan doseer ik een CO2 pil om de dag toe, tot alles weer goed is, de laatste 6 maanden blijft alles goed en schommelt de CO2 waarde tussen de 14,9 en 17,8

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door stylz »

Dergelijke waarde van CO2 zou alg geen probleem moeten zijn, althans niet uit de CO2 tekort hoek, ik twijfel aan je metingen, maar de waardes die je opgeeft zijn goed.
weet alleen niet op welk moment van de dag dat je meet, CO2 moet je pas gaan bepalen als de dag al flink wat op weg is, pas na een uur of 4 verlichten, raakt je natuurlijke CO2 wat op.
Of je de bruis steen er inhangt als dan niet met LED verlichting is jou eigen smaak, nut zie ik er niet in, voor alg groei geeft het wat nadelen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
leoros
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2015 09:59
Locatie: Ooltgensplaat

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door leoros »

De meting doe ik meestal na een uur of 3 nadat het licht is aangegaan en ik werk met de tabel van PH en KH , ik weet dat hier ook verschillend over gedacht wordt, maar tt nu toe heb ik weinig problemen met de planten en algen groei

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door stylz »

De KH/pH tabel is een goede meting voor de CO2, zolang je geen algen hebt zullen je CO2 en licht wel in balans zijn.

je kan het proberen krijg je alg dan weet je de oorzaak :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: led verlichting bij nacht

Bericht door Linda »

Ik heb je topic verplaatst naar "waterconditie"

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”