Zuur water

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Zuur water

Bericht door Angela75 »

Hoi allemaal.

Ik zit met een probleem en dat is dat ik een leek in de aquarium gebeuren bent ;-) maar ik lees veel en als ik wat in mn aquarium treft wat ik niet snapt dan zoek ik het op.
Maar nu zit ik met zoveel info in mn hoofd dat ik niet uitkomt met mijn probleem.
Ik heb sinds 2 maanden een rio 240 aquarium ik heb er grind en planten in 2 kleine koi maanvissen 1 betaman 2 beta vrouw 6 van die glasvisjes 2 discussen nog niet groot 2 panter motieve algen eters en 4 neon tetra's.
Ook heb ik zn speciaal stuk hout en een bruissteentje.
Al die tijd gaat het goed maar sinds 2 weken is het water licht troebel en ruikt zuur.
Al een paar keer 50 % ververst maar mag niks helpen de vissen lijken geen last te hebben.

De waterwaardes zijn NO3 50 NO2 1 GH 10 KH 15 PH 8 Temp 27 grade ik gebruik teststrips van sera quick test.

Wie kan mij advies geven?

Gebruikersavatar

fishfan123
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2016 19:23

Re: Zuur water

Bericht door fishfan123 »

hallo,
ten eerste zou ik geen teststrips gebruiken maar een druppeltest, want dat is nauwkeurig, en je zit er altijd wel naast met strips. nu over je bestand, je hoort maanvissen en discusvissen in een groep te houden omdat ze dat fijner vinden, en 4 neon tetras moeten uitgebreid worden naar tenminste 10. ook kunnen die als hapjes beschouwen worden.
hier dus een paar tips, maar ik kan geen precies antwoord geven. wel weet ik dat je no2 te hoog is (hoort 0 te zijn) en het is beter om je no3 onder 20 te hebben.
mvg fishfan

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Hoi fishfan

Bedankt voor een reactie.
Er mist nog een goude maanvis aan mijn bestand die was ik vergeten.
Ik had eerst 10 neon tetra's maar een maand geleden had ik nog een koppeltje waar ik de naam even niet van weet dit moesten vriendelijke vissen zijn voor mijn bestand maar viellen al mn vissen aan en zo dus wat tetra's verloren.
Er gaan nog discussen en maanvissen komen maar ik wil eerst die aquarium weer goed hebben.
Hoe kan ik de NO2 en NO3 weer goed krijgen de afgelopen 2 weken heb ik 2 x per week 50% ververst

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Zuur water

Bericht door Tim »

het ligt iedergeval niet aan de vissen dat het water zuur ruikt. heb je niks in je bodem of hout wat aan het rotten is. heb je bv een voedings bodem?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Hoi tim

We hebben sinds 1 week zn speciaal stuk hout bij een aquarium zaak vandaan die hebben we vooraf met water afgeborsteld.
Maar die geur is al sinds 2 weken dus daar lijkt het mij niet aan te liggen.
Ik heb geen voedingsbodem maar grint die we elke week stofzuigen ook een beetje vroeten erin zodat onderliggend vuil vrijkomt zodat dat gefilterd kan worden filterwatten vervangen we elke week de rest van de bio filters zoals in de omschrijving staat bij juwel

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Zuur water

Bericht door Tim »

hoevaak ververs je het water en hoeveel?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zuur water

Bericht door amber98 »

Qua visbestand klopt er niet zo veel van. Je kunt beter geen discussen én maanvissen houden. Ook willen maanvissen en discussen een aquarium grote dan 150cm en 60cm hoog voor een groep die groter hoort te zijn dan 6 vissen. 120cm en 60cm hoog zijn de absolute minimummaten voor 1 uitgeselecteerd koppel ( koppel wat zich zelf heeft samengesteld binnen een groep) ook de rest van de vissen combineren niet allemaal even goed. Het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik wil je aanraden om een topic te openen over het visbestand zodat we je kunnen helpen met geschiktere vissen uit te zoeken voor je aquarium. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Normaal 1/3 per week maar afgelopen 2 weken 2x per week 50% in hoop dat die zure lucht weggaat

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zuur water

Bericht door Linda »

Hoi Angela!
Hoe groot is je bak?
Het zou kunnen zijn dat je bak "overbelast" is doordat er teveel/te grote vissen in zitten.
Je hebt recent 50% water ververst maar hoeveel ververs je normaal?
Heb je er planten in staan, en zo ja, krijgen deze plantenvoeding?
Kortom, heb je wat meer info over je bak? :)

Over het visbestand gaan we het hier niet hebben. Dit topic heb je aangemaakt voor je water. Hoewel je visbestand er wel mee te maken zou kunnen hebben.
Ik wil je wel met klem adviseren om in dit topic even een topic te openen over je visbestand, want het is niet zo best.. ;)

Edit: Tim en Amber waren me op een paar punten al voor zag ik :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Hoi amber

Ik heb veel gelezen idd dat die combinatie die ik heb vaak niet samen gaan , maar ook vaak gelezen dat het wel kan dus daar valt veel over te discussiëren denk ik dus heb ik het gewoon uitgeprobeerd en het gaat super goed samen ze vallen elkaar niet aan en zwemmen gemoedelijk langs elkaar heen ;-)
Voordat ik verder ga nadenken over een uitbreiding wil ik eerst het water in orde hebben dat lijkt mij de beste keuze

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Ik zal mn bak info qua spullen nogmaals vermelden dus niet de vissen.
Bak 120 x 55 juwel 240 met ingebouwde pomp en thermostaat.
Grind bodem word elje week gestofzogen.
Diverse planten die 1x per weer voedingvloeistof van easylife krijgen.
Waterverversing elke week 1/3 maar de laatste 2 weken 2x pw 50% ivm zure stank.
Sind 1 week een stuk hout bij een aquarium zaak vandaan.
En een bruissteentje.
Over overbevolking lijkt mij nu nog niet moet soms zoeken om ze te tellen ;-)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zuur water

Bericht door Linda »

Hoeveel voer je?
Misschien voer je ze teveel?
Volgens mij zijn discusvissen behoorlijk belastend voor een bak, daarom moet er bij discussen ook flink ververst worden.

Heb je misschien een foto van je bak?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Ik geef in de ochtend van die rode korrel en in de avond wat vlokken en 2 dagen in de week niks.
Toch nog een beetje vis info de maanvissen zijn ongeveer 2 euromunt groot en de discussen 4 cm ongeveer

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zuur water

Bericht door amber98 »

Met discusvissen hoor je water te verversen elke keer wanneer je de NO3 hoger dan 25 ppm (of mg/l) is. Het zijn enorme vervuilers, en daarom vrij lastige vissen. Overbevolking is zeker mogelijk aangezien er per discus of maanvis minimaal zo'n 50L gerekend word wat ze in beslag nemen. Ze zullen nog niet direct ook zoveel vervuilen, als waneer ze volwassen zijn, maar hebben deze liters wel nodig om te groeien. Met 3 maanvissen en 2 discussen heb je dus al 250L in beslag genomen, daarbij moeten dus nog de andere vissen gerekend worden ;) hoewel ik natuurlijk niet zeker weet of dit ook de oorzaak van het probleem is.

gezien de grote van de discussen, zouden ze op dit moment zo'n 6x per dag te eten moeten krijgen. Het beste kan dit diepvries voer of levend zijn.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Zuur water

Bericht door Tim »

het voeren van discus vissen in groei is weer een ander onderwerp discussen moeten in de groei weltussen de 4 en 6x per dag eten krijgen dit is zeer erg belastend voor de bak. ook poepen ze hierdoor heel veel de meesten discus houders verversen 2x per week 30%.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”