Zuur water

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Oke dat over voeren is mij anders verteld bij de aanschaf van de discussen die vlokvoer gebruikte ik al zit ook larfjes in.
Ik kreeg die rode korrels erbij die zouden heel mijn visbestand lusten en dat klopt ook wel.
Ik moest ervoor zorgen dat de discussen ook kans om te eten krijgen en dat krijgen ze ook die korrels komen op de bodem en daar eten ze van zelfs de volgende dag zie je er nog wat van liggen dus erg honger hebben ze niet

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zuur water

Bericht door Linda »

Daarbij komt nog dat de filtercapaciteit van de meegeleverde interne filters nét aan zijn..Dus hij kan het waarschijnlijk gewoon niet bolwerken nu.

(Vlokvoer is van andere kwaliteit dan levend/diepvries voer. Voor veel vissen is het voldoende, maar discussen in de groei kun je best dus met name levend- en diepvriesvoer geven.
Plus dat niet elk vlokvoer van dezelfde kwaliteit is..Net al bv hondenbrokken.)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zuur water

Bericht door amber98 »

verkopers geven niet altijd de juiste info ;)
Angela75 schreef: Ik moest ervoor zorgen dat de discussen ook kans om te eten krijgen en dat krijgen ze ook die korrels komen op de bodem en daar eten ze van zelfs de volgende dag zie je er nog wat van liggen dus erg honger hebben ze niet
ik denk dat hier jouw probleem zit. Je voert te veel in 1x. Het voer moet binnen enkele minuten helemaal op zijn, anders gaat het rotten/schimmelen, stijgt de nitriet en houd het filter het niet mee bij. Discussen moeten veel eten, maar niet in een keer. 6x per dag kleine porties is veel beter dan 1x de volle hoeveelheid, discussen eten veel maar zijn erg trage eters en eten in de natuur 24/7, net zoals koeien of paarden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Kan zijn dat de reactie dubbel komt had eerder verkeerde knopje.
Maar dat van het voeren was mij niet zo verteld.
Ik had al de vlokvoer daar zitten ook larfjes in.
Bij aanschaf van de discussen gaf hij mij de rode korrel erbij ik moest zorgen dat de discussen de kans kregen om te eten en dat krijgen ze de volgende dag ligt er vaak nog wat korrels op de bodem dus erg honger hebben ze niet

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Wij zaten er idd ook al aan te denken om een buitenfilter te gaan halen al is het al omdat je er dan makkelijker bij kan.
En qua die korrels geef ik een halve toetjes lepel dus de iets groter is dan een theelepel klinkt knullig maar dan kan ik beter zien wat ik geef dan met het losse handje

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zuur water

Bericht door amber98 »

http://discuszolder.nl/achtergronden/he ... cusvissen/
deze site geeft vrij goede informatie over de voeding van discusvissen ;)
aan granulaat geef ik hier 1/3 theelepel. Dat is voldoende voor beide aquariums (100 en 300 liter, veel vissen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Hoe kan ik de voeding het beste doseren hoeveel per dag totaal zodat ik het in 6x kan delen van de week ga ik de buitenfilter halen en nog een aantal keer groot verversen neem ik aan? Misschien een schema'tje voor een beginner ;-)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zuur water

Bericht door amber98 »

Elke keer dat je voert, hoort het binnen 3 en 5 minuten opgegeten te zijn. Langer dan 5 minuten-》te veel, volgende keer minder en wat te veel is, weghalen. korter dan 3 minuten-》 meer erbij geven. Verversen kun je denk ik nu het beste minimaal 30% 2x per week doen, ik denk zelfs dat 50% 2x per week geen overbodige luxe zal zijn.

zoals ik al zei, is je aquarium niet echt geschikt voor zowel maanvissen als discussen. Misschien kun je beter een ander onderkomen voor ze zoeken. Niet alleen horen deze vissen regelmatig diepvries voer te krijgen, zoals in de link die ik je gaf te lezen, horen ze ook nog andere dingen te krijgen wanneer de discussen groter zijn. Denk aan runderhart, kalkoenhart, mosselen enz. Het is maar de vraag of je al dat geld, tijd en werk erin wil en kan stoppen om de vissen te kunnen houden, of dat je beter makkkelijkere vissen kunt houden. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Angela75
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2016 18:36

Re: Zuur water

Bericht door Angela75 »

Ik heb de info van de link gelezen zeker ophelderend.
Ik ben de hele dag thuis omdt het niet anders kan helaas en vind dit een leuke hobby om mij erin te verdiepen dus ik geef niet zomaar op ;-)
Ik ga als eerste de voedingspatoon aanpassen een andere pomp halen nog flink doorgaan met verversen eens kijken of het helpt zo ja dan weten we zeker dat de voeding en zwakke pomp etc de probleem was.
Erg bedankt allemaal.voor de info

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Zuur water

Bericht door Tim »

:duim:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”