vragen over planten voeding

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Robiaan
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:58

vragen over planten voeding

Bericht door Robiaan »

Nitraat en fosfaat kan je dat los toevoegen en is dat een vloeibaar product heb er geen ervaring mee , waar kan je dat kopen,groetjes robiaan

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vragen over planten voeding

Bericht door stylz »

je kan hier o.a. nitraat en fosfaat kopen http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

in principe is het een poeder, maar je kan het ook kant en klaar gemengd kopen, wordt het wel duurder van, zelf mengen is veeeeeeel goedkoper.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: vragen over planten voeding

Bericht door Stefan »

Ja van verschillende merken heb je nitraat en fosfaat, zoals easylife nitro en fosfo.
Het is alleen niet heel vaak nodig om dat extra toe te voegen als je geen zwaar beplantte bak hebt.
Sterker nog, we doen onder andere waterwissels omdat deze twee vaak behoorlijk kunnen oplopen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vragen over planten voeding

Bericht door stylz »

En dat is dan weer het mooie als beginner :)

Stefan en ik zijn het hier al niet eens :)

In een bak die goed bepland is ga je fosfaat en nitraat te kort komen, wat je te kort komt nu weet ik niet, ik gok voorlopig op CO2.
omdat je penseel alg hebt en omdat CO2 het meest voorkomende te kort is.

Verversen ivm oplopend nitraat is meer iets voor een cichlidenaquarium :) maar een gewone planten bak krijgt ook onbalans dus ja water verversen moet wel.
Typisch loopt je fosfaat op en kom je nitraat te kort, er zit verhoudings gewijs te veel fosfaat in je voer.

dus wat voor bak heb je, heb je een foto ? je hebt alg dus je hebt ergens een tekort aan :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: vragen over planten voeding

Bericht door Hartenheer »

stylz schreef:En dat is dan weer het mooie als beginner :)

Stefan en ik zijn het hier al niet eens :)

In een bak die goed bepland is ga je fosfaat en nitraat te kort komen, wat je te kort komt nu weet ik niet, ik gok voorlopig op CO2.
omdat je penseel alg hebt en omdat CO2 het meest voorkomende te kort is.

Verversen ivm oplopend nitraat is meer iets voor een cichlidenaquarium :) maar een gewone planten bak krijgt ook onbalans dus ja water verversen moet wel.
Typisch loopt je fosfaat op en kom je nitraat te kort, er zit verhoudings gewijs te veel fosfaat in je voer.

dus wat voor bak heb je, heb je een foto ? je hebt alg dus je hebt ergens een tekort aan :P
Voor een plantenaquarium heb je geheel gelijk.
Maar het maakt inderdaad uit wat voor een soort aquarium je bezit.
Een cichlide aquarium heeft andere eisen dan een planten aquarium.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Robiaan
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:58

planten en voeding ...Algen

Bericht door Robiaan »

goedenmorgen,
Hier nog wat info over mijn waterwaarden,
GH: 6
KH: 3
PH: 7.6
NO2: 0
PO4: Heel licht blauw
CO2 toevoeging: 20 druppels per minuut,gisteren verhoogd naar 40 druppels per minuut,co2 tester staat op groen.
Had gisteren al info gevraagd over binnenfilter toen zeiden ze om de co2 te verhogen naar 10 druppels per 100l water,2 lichtbalken T5 elk van 58watt telkens 1 daylicht+1 color,alleen de voorste balk brandt nu,minder licht voor de algen...klopt dat...heb gisteren fiter gereinigd en 6 emmers water vervangen v/d kraan+aquatan toegevoegd.
Waterpest groeid goed,maar de rest v/d planten stagneert en veel baardalg en alg op de bladeren,geef ook extra plantenvoeding florena en flore 2 ferro ijzer.binnenfilter: heb gisteren navraag gedaan over inhoud heb deze bak tweedehands gekocht,beneden zitten siporax tunneltjes dan blauwe spons en dan serax korreltjes in een netje met nog een netje dat zou voeding zijn voor de bacteriën,daar boven op fijne filterwatten dubbele laag,pomp geeft 1500l per uur,stroming is volgens mij goed alle plantjes bewegen,zit momenteel een beetje met de handen in het haar,hopelijk kunnen jullie mij wat goede raad geven :? https://goo.gl/photos/ZHRuKR2Lo6RTHA7f9

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: vragen over planten voeding

Bericht door Tim »

hallo robiaan! ik heb je onderwerpen samen gevoegd omdat ze over het zelfde onderwerp gaan. wil je de title aanpassen? dan kan je gewoon je eerste bericht wijzigen en daar kan je ook de titel wijzigen.

netje met voeding kan je in mijn ogen beter eruit halen. hoe meer je in je filter stopt hoe slechter deze door stroomd.

je zou is dit hier moeten lezen dit gaat over voedingstoffen.

http://www.aquascaping-blog.com/486/voe ... n-aquarium

op deze site staat vele info over voedingstoffen en algen.

je zou je kunnen gaan verdiepen in de estimative index methode.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vragen over planten voeding

Bericht door stylz »

ik hou het nog steeds op te laag CO2 vreemd dat je de bellen verdubbelt en de continue tester gewoon groen blijft, maar prima.
je zat echt erg laag.
voedings stoffen wat ik al aangaf je kan een nitraat of fosfaat te kort hebben, gooi er eens wat in, de andere stoffen doseer je denk ik wel genoeg.

je hebt maar een te kort nodig voor alg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: vragen over planten voeding

Bericht door Tim »

zoals stylz al aangeeft is bij baard alg 99% het probleem dat je teweinig co2 hebt.



Lage CO2: maak je gebruik van sterke belichting in je aquarium dan is de baardalg vermoedelijk het resultaat van een laag of fluctuerend CO2 gehalte in het water;

Onstabiele CO2: baardalg is vaak ook het resultaat van

onstabiel CO2 gehalte. Hierbij fluctueert de CO2 in het aquarium steeds: de ene dag is er voldoende, de andere dag weer een tekort;

Onvoldoende watercirculatie: door slechte watercirculatie bereikt de CO2 bepaalde hoeken van je aquarium niet.

bron: http://www.aquascaping-blog.com/baardalg
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”