waterverversen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
denyves
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2016 14:52

waterverversen

Bericht door denyves »

Hallo,

ik heb al enkele jaren een kleine aquarium (40L) waar ik om de de 3 weken +- 1/4 van het water ververs.
Dit is een zeer dicht beplante aquarium met weinig vissen in.

Nu heb ik een aquarium besteld van 240L met een iets te zware filter voor de inhoud hiervan.
Hier wil ik voor een gezonde mix van vissen en planten gaan.
De verkoper in de winkel vertelde mij echter dat het beter was om elke week +- 20% hiervan te verversen maar dat lijkt me wat veel.

nu had ik het volgende schema in gedachten;

b.v.

week1 20% water verversen en ruiten reinigen.
week2 niets
week3 20% water verversen en ruiten reinigen.
week4 filter watten uitspelen.
week5 20% water verversen en ruiten reinigen.
week6 niets
week7 20% water verversen en ruiten reinigen.
week8 filter watten uitspelen.
enz.....

wat denken jullie hier van?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: waterverversen

Bericht door Linda »

Je hebt een vrij grote bak en als je de bak niet teveel belast is (teveel vissen ed. ) kun je makkelijk 1x in de 2 weken verversen. Let ook op het gedrag van je vissen en planten en op het bodemvuil. Als dit zorgelijk wordt zou je vaker moeten verversen.
Ik zou het filter niet meer dan 1x per maand uitspoelen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: waterverversen

Bericht door amber98 »

Mijn bak is 300L water en best wel belast met vissen, ik doe elke week 25% verversen. De filterwatten doe ik elke week vervangen, de andere 6 sponzen laat ik zitten. 1 keer in de maand doe ik 3 sponzen uispoelen en de volgende maand de andere 3. Ik blijf er zoveel mogelijk vanaf.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: waterverversen

Bericht door stylz »

Ik denk dat je elke week 50% moet verversen, maar das een heel andere discussie, met weinig licht kan dit ook vrijwel zonder verversen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: waterverversen

Bericht door karinD »

Het ligt een klein beetje aan de manier waarop je je plantenvoeding toevoegt. Mocht je via de EI methode werken moet je iedere week 50% verversen, maar anders gaat het schema wat je in je hoofd hebt zitten prima werken. Een klein aquarium kan je wel het beste iedere week 10-15% verversen om te grote schommelingen van je waterwaardes te voorkomen, maar dit is een grote en dus veel stabielere bak.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: waterverversen

Bericht door pruts54 »

niemand moet doen zoals ik het doe tenslotte alles evollueerd en de techniek staat niet stil.
Mijn verhaal
Ik ververs nooit met regelmaat water, testen af en toe maar het gedrag van de vissen zegt soms veel,maar wat belangrijk is voor mij, ik heb op mijn 120 cm bak een stevige eheim 2217 filter daar nog eens een voorfilter van eheim voor,(http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=16021) die laatste word regelmatig gekuist, zwerfvuil heb ik bijna niet, heb veel planten bijna geen algen, dat laatste vind ik wel belangrijk algen wil zeggen evenwicht niet ok, dus ik bedoel totaalpaket licht water temperatuur planten, water vervangen ok, maar ik vind een goed evenwicht belangrijker, het zwerfvuil weet ik eigenlijk niet wie het opruimt, ik heb er 6 gewone grijze garnalen in gezet, ook steenvisjes sewelia lineolata en dan die voorfilter van eheim, die hangt in de bak, ik weet ni hoe of wat maar bijna geen zwerfvuil en dat is ook een boosdoender voor te hooge piekwaarden, ik wil maar bedoelen het zijn soms kleine dingen, en als al eens iets sterft is het een gup of zo, antennebaarjes doen het uitstekend en die zouden gevoelig zijn voor waterwaardes.
ik kom uit een tijdperk dat aan het water niet zoveel aandacht werd gegeven 62 - 8 = 54 jaar geleden dat ik begon, wat toen belangrijk was, voldoende planten en de filter in orde, ik wil nu niet zegen dat mijn methode beter is, maar als het water in orde is waarom dan weggooien, en kraantjeswater is ook gefilterd water ze doen er zelfs nog cloor in ?
natuurlijk ik durf ook stommiteiten doen, zoals deze zomer met de hitte, aan alles had ik gedacht maar niet aan de temperatuur, kamertemperatuur was 30° mijn 3 diamant-gourami hingen boven maar dat durven ze nog, zoals gewoonlijk s'avonds ontdooit diepvriesvoer, en niemand had honger, moment dat ik het water raakte wist ik direct wat er scheelde temperatuur veel te hoog als ik boven de 40 zegt gelooft niemand me dus neem 38, koud water durfde ik niet, ik ben begonnen 60 liter er uit en 60 liter er in van ong. 18°, en zo verder onder de 30 kreeg ik het niet en zou dan ook weer niet goed geweest zijn, ook heb ik die dagen de afdek-kleppen open gelaten
mijn geluk is geweest dat de verlichting pas om 16 uur aan gaat anders was het een heel ander verhaal geweest.
en weer de onnozel viskes dood, 1 gup 1 vijf-streep-barbeel en 1 bloed-vlek-tetra (veel geluk gehad), ook hier waren de planten de redding, heb best veel visjes in mijn 120 cm bak maar bewust kleine soorten en niets agressief, ik heb maar 3 grote de diamant gourami, dus die hingen alle tussen de planten om te schuilen voor de lampen tot ik er was.
ik wou mijn verhaal maar even delen, hoe stom dat een ongeluk soms kan zijn, eigenlijk hoe stom ik was.
Jos

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”