osmose?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jordan77
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2016 19:00
Locatie: Gemeente heumen

osmose?

Bericht door jordan77 »

Ik ben al een aantal keren het woord osmose en dan een osmose apparaat maar waar is dat voor, ik denk zelf om zacht water te maken, maar zeker weet ik ht niet daarom deze vraag

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: osmose?

Bericht door Tim »

Bij een aquarium wordt osmose water veelal gebruikt om de ideale leefomgeving voor vissen te creëren. Ons kraanwater is niet optimaal daar er vele opgeloste stoffen inzitten welke schadelijk zijn voor onze vissen. Vissen zullen daardoor op termijn zwakker worden en eerder vatbaar zijn voor ziektes. Doordat een osmoseapparaat de opgeloste stoffen uit uw kraanwater filtert heeft osmosewater een nagenoeg niet meetbare KH. Hierdoor is het een ideaal hulpmiddel om de door u benodigde PH te verkrijgen. Vissen uit bepaalde biotopen stellen in ieder geval hele andere eisen aan het water dan wat bij ons uit de kraan komt. Neem bijvoorbeeld vissen uit het Amazonegebied. Hiervandaan komen vele soorten welke u in menig aquariumzaak kan kopen. Het water in de natuurlijke leefomgeving van deze vissen bevat echter zeer weinig opgeloste stoffen en is daardoor erg zacht. Kraanwater is daarentegen veelal een stuk harder in vergelijking met water uit de amazone. Door osmosewater te mengen met aquarium of kraanwater kunt u de hardheid verlagen en zo de ideale omstandigheden voor uw vissen creëren waardoor ze hun kleurenpracht beter zullen laten zien


ia een stukje van het internet. hiermee kun je je ph verlagen voor vissen die dat nodig hebben
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: osmose?

Bericht door stylz »

sorry Tim,

Als je dan wat overneemt van het internet is dit nu niet het stukje om over te nemen :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: osmose?

Bericht door Tim »

stylz schreef:sorry Tim,

Als je dan wat overneemt van het internet is dit nu niet het stukje om over te nemen :lol:
het spijt me wat klopt er niet aan dan???
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: osmose?

Bericht door stylz »

Ik denk dat je het best uit kan gaan van persoonlijke ervaringen, je geeft netjes aan dat je dit van internet hebt dus geen probleem, maar ik ben het met een aantal dingen niet eens :)
de vragen:
Osmose is een heel belangrijk proces in de biologie waarbij stoffen door een halfdoorlatende wand proberen de concentratie aan beide zijde gelijk te maken.
Dus als je het over een vis hebt de vissenhuid is halfdoorlatend in de vis is een hoge concentratie aan zout ( in zoetwater) dan buiten de vis, water stroomt dan de vis in door de huid en de vis plast dit weer uit, in de zee werkt het net omgekeerd, afijn dat is dus osmose, in planten werkt dit ook zo.
In het stukje staat dat kraanwater niet optimaal is en dat osmose water veelal gebruikt wordt, nah osmose water wordt in zoetwater aquaria nauwelijks gebruikt, in zeewater meer maar dat heeft een totaal andere reden.
Ons leidingwater is van uitstekende kwaliteit, sterker nog ik durf er rustig van te drinken :P
Er zitten in kraanwater opgeloste stoffen waar onze vissen ziek en zwak van worden ? echt niet, voor de meeste vissen is kraanwater perfect geschikt, voor de meeste planten trouwens ook.
er zijn uitzonderingen als een ramirezi b.v. , maar de meeste vissen doen het perfect op leiding water dit stukje wekt op mij de indruk dat je beter osmose water kan gebruiken als je gezonde vissen wil en dat klopt niet.
Laatst gewijzigd door stylz op 07 mar 2016 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jordan77
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2016 19:00
Locatie: Gemeente heumen

Re: osmose?

Bericht door jordan77 »

Ja ja....dus bij een zoetwater aquarium is dat niet nodig.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: osmose?

Bericht door Linda »

Sowieso worden veel vissen tegenwoordig gekweekt in kraanwater en kunnen er dus prima tegen :duim:
Er zijn uitzonderingen uiteraard, maar zelfs sommige wildvang vissen doen het er prima op.
Plus dat je bij osmosewater uiteindelijk weer stoffen moet gaan toevoegen voor de planten omdat die anders voedingsstoffen tekort komen.

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: osmose?

Bericht door Geert »

Ik ben ook overgegaan op half osmose half kraanwater.

Bij mij uit de kraan heb ik een KH van 10 a 11 als ik het zelf meet.
Nu nemen planten makkelijker voeding op als de KH wat lager is dus dat was voor mij de reden. En met half om half gaan mijn planten als een speer.

Maar ik zou persoonlijk niet helemaal op osmose gaan want in kraanwater zitten ook nuttige elementen waar je plantjes ook weer van profiteren. Dus goed op de plantjes letten vooral magnesium kan je gebrek aan krijgen als je met osmosewater aan de gang gaat.

En daarnaast zitten er geen zouten en mineralen in osmosewater dus dat moet je dan weer toevoegen, anders trekt het osmosewater de zouten en mineralen overal uit. Ook uit je diertjes.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”