Planten voeding.

wat voor planten voeding methode gebruik jij?

ik geef voeding volgens ei methode.
1
7%
ik geef planten voeding van easylife
8
53%
ik geef een andere planten voeding.
5
33%
ik geef geen planten voeding.
1
7%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Planten voeding.

Bericht door Tim »

hallo allemaal!

ik ben wat informatie aan het zoeken wat nou een goede en fijne manier is van planten voeding geven

ik heb vele verschillende dingen gehoord over planten voeding geven, en ik ben benieuwd hoe iedereen het doet. ik ben ook beniuwd wat de voor en nadelen zijn, van de verschillende manieren.

zo heb ik gehoord dat als je ei methode gebruikt een 2 flessen aan maakt voor 1 of 2 weken. ik heb mensen horen zeggen dat als je het al vermengt met water dat de werking veloren gaat. ik weet niet of dit zo is?

ik heef nu voeding van easylife, maar wil eigelijk overstappen naar de ei methode.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Planten voeding.

Bericht door stylz »

EI met droge poeders is ver uit goedkoper dan al de zelfde stoffen via premix bv easylife te kopen.

nee de werking gaat niet verloren als je alles vooraf oplost, maar je moet micros niet bij macro's gooien.
CSM+B en ijzer gaan in een aparte fles van de nitraat,fosfaat,kaliu,,magnesium gescheiden.

Anders krijg je wel reacties en slaan er stoffen neer die niet meer opneembaar zijn voor je planten.

Met EI is de 50% water wissel heel belangrijk, niet om je water te verversen maar om je gehaltes stoffen op peil te houden.
Met EI is de meeste gemaakte fout geen 50% wissels per week toepassen.
Het afwegen komt veel minder op de mgr aan dan de meeste mensen denken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten voeding.

Bericht door Tim »

stylz schreef:EI met droge poeders is ver uit goedkoper dan al de zelfde stoffen via premix bv easylife te kopen.

nee de werking gaat niet verloren als je alles vooraf oplost, maar je moet micros niet bij macro's gooien.
CSM+B en ijzer gaan in een aparte fles van de nitraat,fosfaat,kaliu,,magnesium gescheiden.

Anders krijg je wel reacties en slaan er stoffen neer die niet meer opneembaar zijn voor je planten.

Met EI is de 50% water wissel heel belangrijk, niet om je water te verversen maar om je gehaltes stoffen op peil te houden.
Met EI is de meeste gemaakte fout geen 50% wissels per week toepassen.
Het afwegen komt veel minder op de mgr aan dan de meeste mensen denken.
ik vindt het niet erg om 50% wissels tedoen. ik ben zowiezo wekelijks aan het verversen en die 15% extra kan er dan ook nog wel bij.

bedankt voor de info. ik had zowiezo een goede site verkregen hier op het forum voor de poeders en een schema met 2 flessen idd de micro's en de macro's
voor 60euro een set met weegschaal voor 1 jaar volgens mij. is de moeite wel waard.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Planten voeding.

Bericht door stylz »

Ik haal mijn spullen hier http://www.aquariumbemesting.nl/nl/home

een goede weegschaal is ook niet te duur ik heb deze http://www.weegschaalstore.nl/product/1 ... -ks36.html

om het nauwkeuriger af te kunnen wegen kan je alles maal 10 doen en dan oplossen in een liter water.
Vervolgens dit uiteraard wel weer in 10 porties afwegen van 100 gram elk :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten voeding.

Bericht door Tim »

dankjewel voor de info stylz! :tums:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten voeding.

Bericht door Tim »

ik heb root sticks van easy life voor mijn moeras planten. enorm grote tabletten vindt ik zelf. deze verdwijnen in je bodem volgens mij?? ik vindt ze niet meer terug? moet je er dan weer een nieuwe indoen?

staat niks op het potje..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Planten voeding.

Bericht door stylz »

Vreemd dat er geen verbruik op staat, ja alles wordt verbruikt en haal jij in de vorm van plant weer uit je water, je moet dus aanblijven vullen.

Eergisteren 2 emmers planten uit mn bak gehaald, dat moet je dus weer aanvullen ze groeien niet van nix :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten voeding.

Bericht door Tim »

stylz schreef:Vreemd dat er geen verbruik op staat, ja alles wordt verbruikt en haal jij in de vorm van plant weer uit je water, je moet dus aanblijven vullen.

Eergisteren 2 emmers planten uit mn bak gehaald, dat moet je dus weer aanvullen ze groeien niet van nix :)
oke dankjewel voor de info! hier heb ik wat aan
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Planten voeding.

Bericht door Linda »

Ik EI voor de helft :P
Ik EI wel, maar voeg maar de helft toe van wat ik eigenlijk zou moeten toevoegen omdat ik mn crypto's heb en geen co2 meer gebruik. Ook ik gebruik vooraf opgeloste poeders maar doe er wel langer mee dan 1-2 weken. Maandje ofzo denk ik..Maar heb ook twee aquaria. In de nano gooi ik nog iets minder (10 ml micro en 5 ml makro) ook zonder co2.
Ik bestel ze via dezelfde site. Ik heb daar ook mijn weegschaal besteld.
Ik heb kleikegels van de MV die ik bij zo'n beetje iedere plant die ik heb heb zitten. Deze gaan vrij lang mee. Na een half jaar zijn ze al wel heel zacht maar ze zijn nog niet weg.

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: Planten voeding.

Bericht door Elwin »

Tim schreef:ik heb root sticks van easy life voor mijn moeras planten. enorm grote tabletten vindt ik zelf. deze verdwijnen in je bodem volgens mij?? ik vindt ze niet meer terug? moet je er dan weer een nieuwe indoen?

staat niks op het potje..
Dat gebruik ik ook!

http://www.easylife.nl/nl/zoetwater/root-sticks

De afgifte van de voedingsstoffen gaat zodoende zeer geleidelijk over een periode van een aantal weken.

Gebruikersavatar

mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Planten voeding.

Bericht door mard0 »

Ik gebruikte EI volgens het boekje, maar ben sinds 2 weken aan het experimenteren met minder en maar 20% verversing per week. Tot nu toe blijven m'n waarde stabiel.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Planten voeding.

Bericht door stylz »

mard0 schreef:Ik gebruikte EI volgens het boekje, maar ben sinds 2 weken aan het experimenteren met minder en maar 20% verversing per week. Tot nu toe blijven m'n waarde stabiel.
Met 20% verversing weet je niet waar je over 6 maanden zit, meten is niet nauwkeurig genoeg en je meet ook meestal niet alles.
Begrijp ook niet zo waarom minder want de kosten zijn het niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten voeding.

Bericht door Tim »

ik zie toch dat de meeste mensen kiezen voor een vloeibare vorm van planten voeding.
voor de mensen die gestemt hebben is mischien leuk en leerzaam voor de andere om te vertellen waarom je hier voor kiest?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Planten voeding.

Bericht door Menky »

Tim schreef:ik zie toch dat de meeste mensen kiezen voor een vloeibare vorm van planten voeding.
voor de mensen die gestemt hebben is mischien leuk en leerzaam voor de andere om te vertellen waarom je hier voor kiest?
ik heb bewust gekozen voor EI (en dat is ook een vloeibare vorm van plantenvoeding)
zodat ik nooit met een voedingstekort zit voor mijn planten.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten voeding.

Bericht door Tim »

Menky schreef:
Tim schreef:ik zie toch dat de meeste mensen kiezen voor een vloeibare vorm van planten voeding.
voor de mensen die gestemt hebben is mischien leuk en leerzaam voor de andere om te vertellen waarom je hier voor kiest?
ik heb bewust gekozen voor EI (en dat is ook een vloeibare vorm van plantenvoeding)
zodat ik nooit met een voedingstekort zit voor mijn planten.
je koopt alles toch in poederform? en meng je het zelf? of koop jij al vloeibaar? lijkt me een stuk duurder....
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”