Kh+, al of niet gebruiken.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Kh+, al of niet gebruiken.

Bericht door wilwi »

In mijn gezelschapsbak heb ik vooral levendbarenden, vuurgarnalen en ancistrussen. Ook een schooltje neon tetra.
Ik lees via sommige databases voor vissen dat meeste levendbarenden een hoge kh, 10 en meer, nodig hebben.
Ons leidingwater heeft steeds een kh van 5 tot 7. Ik voeg al jaren regelmatig kh+ toe om de kh te verhogen tot 9 a 10.
Begin me nu af te vragen of die kh+ niet schadelijk is voor vissen en planten en of het nodig is de kh zo hoog te houden. Heeft iemand hier een antwoord op?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Kh+, al of niet gebruiken.

Bericht door stylz »

KH plus is niet perse noodzakelijk als je al een KH van 5 a 7 hebt, ligt er wel een beetje aan waar je KH uit opgebouwd is in jouw geval.
Dat vissen in ander water van nature voorkomen wil niet altijd zeggen dat ze dat perse nodig hebben, hoewel dit een gevaarlijke stelling kan zijn, sommige zijn niet zo tollerant.
de meeste levendbarende zijn al generatie tig in kraanwater en hebben het niet zo snel moeilijk.

Garnalen en ook vissen hebben wel wat aan KH nodig anders ontkalken ze.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Kh+, al of niet gebruiken.

Bericht door wilwi »

Bedankt, ga hier rekening mee houden.
Om mij kh naar 10 te krijgen moest ik 30 ml kh+ toevoegen. Ga nu een 2 weken bij 25% verversen niks toevoegen en dan misschien 10 ml per verversing. Is maar 30% meer van wat ik tot nu toe gaf en misschien goed voor mijn garnalen kolonie die er in zit.
Is de gh omhoog brengen zoals ik nu ook doe niet voldoende om niet te ontkalken? Ik ben geen kraan op chemisch gebied. De gh is hier slechts 10 en dat probeer ik op 13 a 14 te houden wat lukt met gh+, maar ook daarvan moet ik per verversing 30 ml toevoegen, soms zelf 45ml.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Kh+, al of niet gebruiken.

Bericht door stylz »

Het is net als met alle stoffen er moet voldoende van beschikbaar zijn, wat vaak fout gaat is dat er bv wel calcium beschikbaar is maar geen magnesium, daarom is wat toevoegen wel belangrijk.

zonder calcium of magnesium krijg je problemen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Kh+, al of niet gebruiken.

Bericht door wilwi »

Kan in die gh+ ook magnesium zitten?
Zal eens kijken of dat op de verpakking staat. Zei het al' ben geen chemicus.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Kh+, al of niet gebruiken.

Bericht door stylz »

GH plus zal vast magnesium bevatten, dit soort mixen zijn meestal wel gebalanceerd, je zoekt een verhouding van ongeveer 3 delen calcium op 1 deel magnesium.

Omdat mijn leidingwater bijna 50 PPM calcium bevat doseer ik alleen magnesiumsulfaat om die verhouding te krijgen.

Nadeel van GH of KH mixen is meestal dat je calcium wat hoog wordt voor je voldoende magnesium hebt, niet dat dat nu gelijk problemen geeft, ik weet ook niet eens wat voordeliger is eerlijk gezegd :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Kh+, al of niet gebruiken.

Bericht door wilwi »

Bedankt voor de info, hier ben ik wat mee.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”