Nitraat en fosfaat niet stabiel

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door karinD »

Het valt me nu al een paar weken op, dat mijn nitraat en mijn fosfaat schommelen.
Bijvoorbeeld, 2 weken geleden was mijn nitraat boven de 25. Het was moeilijk af te lezen met de nieuwe tester die ik had, maar hij zat volgens mij nog wel onder de 50. Mijn fosfaat was veel te weinig, die heb ik aangevuld naar 15.
Vorige week ben ik vergeten te testen, maar nu was mijn fosfaat veel te hoog, onmeetbaar. En mijn nitraat was maar 5. Dus heb ik flink water ververst en de nitraat aangevuld.
Maar dit is niet voor het eerst dat ik dit merk. Ik zie het wel vaker gebeuren. De andere waardes zijn wel gewoon stabiel. Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb niks verandert in mijn bak, behalve dan dat ik vorige week mijn javavaren behoorlijk heb terug gesnoeid.
Verder voeg ik iedere dag een paar druppel dagbemesting van Dennerle (zondernitraat en fosfaat) toe en ik voer 5x ind e week, altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Nitraat en fosfaat neit stabiel

Bericht door Grimfilth »

*niet





Heb je een voedingsbodem? Kan het zijn dat je de met het verplaatsen van dingen een beetje voedingsbodem hebt verstoord?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door karinD »

Nee, ik heb geen voedingsbodem.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door stylz »

vermoedelijk zit dit allemaal in de testkits die je gebruikt, ik heb dit zelf geprobeerd met diverse sets en als contra expertise een prof lab (kan dat regelen via mn werk) mijn uitslagen gingen alle kanten op.
soms ook de goede :?

voor mij de reden nooit meer te meten en gewoon te verversen en doseren, dit lijkt mij ook een miswijzing van je testers.

Alleen van een foto tester mag je een beetje verwachten dat hij goed aangeeft maar die is er alleen voor fosfaat
er vrij duur.

als je bak goed draait vooral niet testen en je niets aantrekken van wat je wel meet :)

Je ogen zijn de belangrijkste meet set, foute nitraat en fosfaat waardes zie je terug als alg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door Hartenheer »

stylz schreef:vermoedelijk zit dit allemaal in de testkits die je gebruikt, ik heb dit zelf geprobeerd met diverse sets en als contra expertise een prof lab (kan dat regelen via mn werk) mijn uitslagen gingen alle kanten op.
soms ook de goede :?

voor mij de reden nooit meer te meten en gewoon te verversen en doseren, dit lijkt mij ook een miswijzing van je testers.

Alleen van een foto tester mag je een beetje verwachten dat hij goed aangeeft maar die is er alleen voor fosfaat
er vrij duur.

als je bak goed draait vooral niet testen en je niets aantrekken van wat je wel meet :)

Je ogen zijn de belangrijkste meet set, foute nitraat en fosfaat waardes zie je terug als alg.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Leer je aquarium kennen, en als je het aquarium echt ken, zie je heel snel als er wat aan de hand is.

Ik heb vroeger ook gemeten, ben daar vanaf gestapt omdat het je eigenlijk gek maakt.
Als ik nu wat constateer kan ik het in een vroeg stadium corrigeren/aanpakken.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door karinD »

Ik vind het dan wel heel typisch, dat als bij de tester de fosfaat veel te hoog is, mijn corry's altijd heel stilletjes zijn. Ze liggen dan gewoon de hele dag voor pampus, bewegen bijna niet en vluchten zelfs niet weg als ik ze bijna opzuig met schoonmaken. Dus dat is toch een indicatie dat er iets niet klopt.
Nu gaf donderdag de fosfaat en de nitraat allebei goede waardes aan met testen, en mijn corry's zijn gewoon weer vrolijk aan het rondscharrelen en er zitten er zelfs een paar tussen de Maculata's die met de uitstroom van het filter aan het spelen zijn.
Dus gewoon zomaar doseren durf ik niet, ik heb al eens garnalen en corry's verloren doordat de fosfaat niet klopte.
Verder heb ik geen prblemen met testen, als de gaten in de bladeren vallen dan geeft de nitraat te laag aan en de rest meet allemaal gewoon stabiel. Ik weet dat druppeltesters niet super precies zijn,maar zo onnauwkeurig denk ik nou ook weer niet ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door Hartenheer »

De testen die wij kunnen kopen zijn slechts een indicatie van de waarden.
Geen merkt is zuiver. Ik zeg niet dat je moet stoppen met testen, maar test zelf zelden. Je maakt jezelf alleen maar dol.

Jammer dat hier geen lab voor is {ook al kan dit niet voor je PH}
Voor zeewater kan je water opsturen, en wordt het in een lab getest.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door stylz »

alleen fotofosfaat testers kan je redelijk vertrouwen, maar ook een 10 x te hoge fosfaat waarde zou eigenlijk geen invloed op je vissen mogen hebben, vreemd dat jij dat dan toch ziet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door karinD »

De andere vissen hebben er ook geen last van, alleen de corry's worden heel stilletjes en als het echt hoog is, gaan ook de garnalen op de vlucht (die kruipen dan in de Co2 ladder en het filter)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door Geert »

Ik heb mijn fosfaat een paar keer getest in een labratorium en die gaf keer op keer hetzelfde resultaat als mijn sera druppeltester.

No3 dat schijnt niet zo betrouwbaar te zijn begreep ik en dat heeft vooral met vervuiling te maken van je glaasje of lepeltje, maar bij mij meet ik ook precies de waarde wat ik in het aquarium toevoeg.

En wat Styls zegt dat heeft geen invloed op je vissen.

Maar als je vissen stil worden zouden ze dan geen ligte zuurstof gebrek hebben?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Nitraat en fosfaat niet stabiel

Bericht door karinD »

Zou dat het zijn? Volgens mij zit er zat zuurstof in mijn bak, ik heb zo veel planten en mijn Co2 is niet te hoog.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”