Bellen per minuut met een pH controller

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door mard0 »

Hoi,

Voor 75 euro heb ik een 2kg CO2 fles met manometer en pH controller kunnen overnemen. De pH elektrode lijkt nog in orde te zijn. Toen ik hem testte in demiwater stabiliseerde hij binnen enkele seconden op 7.16. Ik weet niet of het demiwater nu niet volledig zuiver is of dat ik de sonde gewoon moet kalibreren. Ik heb al een setje ijkvloeistof besteld, dus ik ga sowieso het geheel kalibreren. Ook heb ik een atomiser besteld om de CO2 in het water op te lossen.

Nu had ik een vraag over het doseren. Als het goed is regelt de pH controller de hoeveelheid opgeloste CO2 in het water. Als ik nu het naaldventiel volledig open zet zal er ineen keer voldoende CO2 uit de fles komen om alle vissen te doden. Dus wat is een goede dosering zonder dat alle vissen het loodje leggen?

Martijn

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door stylz »

Je start met ongeveer 10 bellen per minuut per 100 liter, staat dan je ventiel heel de dag open geef je wat meer bellen per minuut.

ijken is noodzakelijk, zonder ijken is een pH meter onbruikbaar.
Het meest gebruik is pH 7 en pH 4 voor ons gebruik zijn dat de beste waarde, heb je alkalisch water kan je bv 7 e 10 ijken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door mard0 »

Thanks stylz!

Krijg net een berichtje dat de laatste onderdelen vanmiddag worden afgeleverd. Dan ga ik eerst eens rustig de sonde ijken en dan beginnen met 20 bellen per minuut in m'n 200 liter bak.

Ben benieuwd wat voor effect het gaat hebben op de planten 8)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door mard0 »

Ik heb alles net aangesloten en heb geprobeerd de sonde te kalibreren. Het lijkt erop dat die toch zijn beste tijd heeft gehad. Met de sonde in de pH 4 ijkvloeistof krijg ik de gemeten waarde niet onder de 6. pH 7 is geen probleem. Dus nog even opzoek naar een vervangende sonde.

In de tussentijd heb ik tijdelijk alles op een tijdschakelaar aangesloten. En de flow op 20 bellen per minuut. Ik had een fijne mist uit de uitlaat van het filter verwacht, maar er is eigenlijk niks te zien. Klopt dit, of zou ik ergens een lek hebben?

Martijn

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door stylz »

Ik vind dit een hele goede electrode http://www.ph-elektroden.eu/
je kan ze ook nog eens hervullen, goed voor minsten 4 a 5 jaar.

veel electrode die je niet kan na vullen halen nog geen jaar.

heb je co2 slang gebruikt ? meestal zie je zelfs met goede reactoren wel wat mist.

wat zegt je continue checker ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door mard0 »

Ik heb CO2 slangen gebruikt (van die harde zwarte). Heb gisteren alle aansluitingen na gelopen met een beetje zeepsop, niks lijkt te lekken. Als ik de CO2 verder open draai, zo rond de bel per seconde, ontstaat wel de fijne mist. Dus ik denk dat de druk misschien te laag is bij 20 bellen per minuut. Of de CO2 is al grotendeels opgelost. De manometer geeft trouwens 60 bar aan en bijna 1,5 bar bij het naaldventiel.

Het licht gaat pas om 10.30 aan. De continu check is nu redelijk groen. En ik had de pH controller nog aan laten staan, de absolute waarde is misschien niet correct maar ik kan wel zien dat die waarde met 0,1 gezakt is. Waarschijnlijk is dit alleen van de CO2 productie van de planten s'nachts. De CO2 installatie gaat ook pas vanaf 10.30 aan. Vanmiddag nog eens kijken dus.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door stylz »

er zijn veel soorten CO2 slang, het gaat er om dat ze geschikt zijn, anders lekt je CO2 weg door de porien van je slang.
Je druk zal niet afnemen als je meer CO2 gaat trekken, je reduceer regelt dat bij.
60 bar is normaal in een CO2 fles dan is het net vloeibaar.
je checker moet naar wat gelig groen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door mard0 »

De pH checker bleef gisteren middag blauw, dus ik heb langzaam de CO2 opgevoerd. Sinds vanochtend doseer ik iets meer als 30 bellen per minuut. En nu is er wel wat mist te zien. Ik denk dat 20 bellen gewoon te weinig was om te zien.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door stylz »

Is een kwestie van verzadiging, als het CO2 gehalte in je aquarium erg laag is lost het makkelijker op, kom je hoger dan gaat het ook steeds slechter oplossen.

dat zie je terug als mist :)

Als je checker in de middag al blauw is dan is je CO2 al 2 uur daarvoor te laag en kom je in algen gevaar gebied.
Het voordeel van een pH meter is dat je veel sneller naar het juiste gebied kan, ja kan je belletjes ergens op 80 zetten, dan trekt de meter hem in de ochtend al goed en houd je CO2 gehalte daar.
zet je je belletjes per min erg laag zodat hij continue gaat doseren, dan kan je net zo goed zonder pH meter werken.

het juiste CO2 gehalte heel de dag is belangrijk, zonder pH meter loop je feitelijk heel de dag achter de feiten aan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Bellen per minuut met een pH controller

Bericht door mard0 »

De nieuwe elektrode is binnen en alles werkt nu naar behoren 8)
Zal binnenkort een nieuwe fotootje in het topic over het aquarium zetten, want de planten zijn in 1 week al onwijs gegroeid in 1 week met CO2

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”