Toch nog een minimum aan easy carbo

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

wilwi schreef:Dus voor een aquarium van 450 liter koop je best een filter voor een aquarium van 150 liter.....
Ik heb na 45 jaar aquarium houden inderdaad nog veel vragen en nog heeel veeeel te leren, maar weet wel uit ervaring dat een filter met te klein volume zeer snel verzadigd is, geen doorstroming meer heeft, en dus kunnen de weinige bacterieen ook hun werk niet meer doen. Zuurstof zal hier dan ook ver te zoeken zijn. Zeg niet dat een zo groot filtervolume noodzakelijk is maar wel een luxe. Ik heb een vijver van 15'000 liter met een zelfbouw filter die een doorstroomgedeelte heeft van 1000 liter gevuld met vijversubstraat. Geen uv lamp, totaal geen verversing, aanvullen in de zomerperiode met grondwater. Bezetting: kois, winden, goudvissen, kortom veel te veel vis. Na 14 jaar nog steeds zeer helder water, planten, geen algen. 1x per jaar word de filter gespoeld.
Weet niet waar je vandaan haalt dat je het best een filter van 150 liter op een 450 liter aquarium zet ???
Dat heb ik nooit gezegd, voor een 450 liter aquarium koop je een filter wat ongeveer een doorstroming heeft van 1500 liter per uur, volume van filters is iets heel anders dan doorstroming.
wat jij doet met je filters is niet het zelfde als een groter filter nemen, je zet er 2 achter elkaar toch ?
wat er dan gebeurt is dat je drukval over je filter alleen maar toeneemt en dus ook eerder dicht slaat.
bij een groter aquarium hoort een groter filter in doorstroming ongeveer 3 x je aquarium inhoud per uur, maar ook een grotere diameter filter.
de drukval over een filter neemt kwadratisch af met de doorsnede, dus een 2 x dikker filter heeft meer een kwart van de weerstand van een half zo dikke filter buis.
even in perspectief, in serie zoals bij jou verdubbeld je weerstand, neem je een 2 x dikker filter dan heb je dus 8 x lagere weerstand als wat jij nu hebt.
Volume zegt dus op zich niets het gaat om doorlaat die je bij dat volume hebt, jou grotere filtervolume doet dus in mijn ogen niets, behalve de drukval vergroten en is dus geen luxe.
Ik probeer niet mijn 45 jaar ervaring belangrijker te laten zijn dan die van jou, ik probeer alleen maar te helpen.

op je 15.000 liter vijver staat een pomp van 1000 liter begrijp ik, dat is vrij mager in mijn ogen, maar resultaat is resultaat.
toevallig is mijn vijver ook ongeveer 15.000 liter en hier staat een 10.000 liter pomp op, ook bij mij met het resultaat helder water, geen alg enz, ook deze vijver draait al 20 jaar, dus ze zijn aan elkaar gewaagd.
voorlopig gebruik jij dan mooi een stuk minder stroom :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

In de vijver geen pomp met een debiet van 1000 liter' een filter van 1000 liter, de pomp geschat een 5000 liter per uur.
Ik vind het goed dat je je mening geeft, ik doe het er voor en vraag er ook naar. Wat niet wil zeggen dat ik met elke mening akkoord ga of ga opvolgen. Ik doe er mijn voordeel mee met wat ik zie zitten. Er zijn namelijk heel veel verschillende meningen en veel die elkaar tegenspreken.
Als ik zou doen wat jij zegt zou ik in mijn 400 liter (netto) bak een stroming of debiet moeten hebben van 1'200 liter per uur, visueel voorgesteld een liter per 3 seconde of een volle emmer per 30 seconden. Dit lijkt me toch wat veel, hoe zet je de planten dan vast in die stroming? Hoe geraak je aan de gewenste co2?
Ik hou het voor mijn externe filters bij 400 liter per uur. Als het lager word spoel ik het substraat.
En..... Laat de meningen maar komen hoor.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

wilwi schreef:In de vijver geen pomp met een debiet van 1000 liter' een filter van 1000 liter, de pomp geschat een 5000 liter per uur.
Ik vind het goed dat je je mening geeft, ik doe het er voor en vraag er ook naar. Wat niet wil zeggen dat ik met elke mening akkoord ga of ga opvolgen. Ik doe er mijn voordeel mee met wat ik zie zitten. Er zijn namelijk heel veel verschillende meningen en veel die elkaar tegenspreken.
Als ik zou doen wat jij zegt zou ik in mijn 400 liter (netto) bak een stroming of debiet moeten hebben van 1'200 liter per uur, visueel voorgesteld een liter per 3 seconde of een volle emmer per 30 seconden. Dit lijkt me toch wat veel, hoe zet je de planten dan vast in die stroming? Hoe geraak je aan de gewenste co2?
Ik hou het voor mijn externe filters bij 400 liter per uur. Als het lager word spoel ik het substraat.
En..... Laat de meningen maar komen hoor.
Meningen kunnen elkaar best tegen spreken, maar diameters en stromings weerstanden zijn wetten :P
Planten hebben geen enkele moeite met 3 x de bak inhoud per uur, wat kan is dat je verkeerde uitstromers hebt, waardoor de straal te hard is, zet er bv een lilypipe op en je hebt nul probleem.
Daarbij voor een goed belicht aquarium zeg tot 1 w/l T5 wordt 10 x de bak inhoud geadviseerd, jou stroming is veel te laag dat gaat algen opleveren.
CO2 is nul probleem met stroming, het gaat er om hoe je oppervlak is, niet je stroming, maak je het oppervlak turbulent dan verdrijf je CO2 anders niet, dan breng je het juist naar je planten, wat met jou stroming niet gebeurt.
Uiteindelijk moet je idd zelf weten wat je doet :P
Uiteraard zijn er veel meningen die elkaar tegen spreken, je moet daar naar eigen idee maar wat mee doen, ik vertel wat ik weet, niemand moet luisteren :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door amber98 »

Bij sluierstaart aquariums worden ook vaak 2 extrene fulters gebruikt, omdat ze zo veel vervuilen. Deze mensen hebben vaak ook veel betere ervaringen daarmee.

Hier trouwens jaren een vijver van maar 1500L gehad, heeft altijd zonder filter gedraaid. Zaten alleen wat planten in. In de vijver zaten veel te hoge aantallen aan goudvissen (die zelf kweekte) en goudwindes, nooit problemen mee gehad, weinig alg en helder water. Hetzelfde geld voor 2 vijvers van 500L met goudvissen Een te klein filter bij een vijver lijkt mij dus al helemaal geen probleem

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Bij sluierstaart aquariums worden ook vaak 2 extrene fulters gebruikt, omdat ze zo veel vervuilen. Deze mensen hebben vaak ook veel betere ervaringen daarmee.
Amber het gaat hier om een discussie of 2 filters in serie nut hebben, 2 filters parallel heeft uiteraard wel veel nut.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door amber98 »

Sorry, dan begreep ik de discussie verkeerd. (Komt door die mooie lappen tekst die jij altijd schrijft, door alle info vergeet ik waar het precies over ging) :D

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Sorry, dan begreep ik de discussie verkeerd. (Komt door die mooie lappen tekst die jij altijd schrijft, door alle info vergeet ik waar het precies over ging) :D
:Innocent: :Innocent: :k:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

stylz schreef:
wilwi schreef:Je kan toch ook teveel verversen en zo grote schommelingen in je waterwaarden krijgen.
Hoe meer volume filter hoe beter de biologische reiniging toch, en hoe minder rap hij verzadigd is.
ik ververs al jaren 50% per week, in mijn geval dus 1000 liter per week en ik merk er totaal niets van dat het schommelt, ik volg dan wel de EI methode dus bemest ook gelijk weer.

met je filter ja ik denk dat je er 2 x naast zit, zal dat wat onderbouwen anders komt het ook raar over :)

je stand tijd wordt over het algemeen bepaald door de drukval, of terwijl het medium wat het eerst dicht slaat, omdat alles in serie staat heb je daar dus niets gewonnen en verkort je eerder je stand tijd omdat je de drukval om te beginnen al groter maakt.
Daarbij vraag ik me af hoeveel zuurstof je 2e filter nog heeft aerobe afbraak is prima maar Anaerobe afbraak heb je niets aan.
voor aerobe afbraak heb je helemaal niet zo veel substraat nodig, in onze filters kunnen we een veelvoud van de bacterien kwijt van het aantal wat we in leven kunnen houden er is simpel weg niet genoeg voer.
je moet het gemiddelde filter oppervlak zien als een woestijn met hier en daar een hongerlijdende bacterie.
de honger bepaald de aantallen niet het aangeboden oppervlak, dus heeft meer oppervlak op dat punt totaal geen zin.
Dus ga ik een betere filtering en doorstroming krijgen als ik één i.p.v. 2 juwel 1500 (in serie) plaats.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

nu die easy carbo.
Heb gisteren 15% water ververst en voeg nu geen easy carbo meer toe.
Wat onmiddellijk opvalt is dat ik meer co2 bellen moest steken om mijn ph op 7.2 te houden. Zolang ik easy carbo gebruikte was 40 bpm voldoende, nu met 60 bpm stijgt het langzaam van 7.25 (na verversen) naar 7.30. Ik wacht nog af wat het tegen dat het licht uitvalt word. Misschien voelen de planten zich beter en nemen ze ook meer co2 op???
Ik heb ook de indruk, zeg wel indruk, dat mijn levendbarenden zich beter voelen, vullen terug gans het aquarium.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

planten assimileren altijd harder en groeien ook harder na een water wissel.

daardoor verbruik je op zich dus al veel meer CO2, ook heb je extra CO2 nodig om je PH te drukken, door de wissel opzich.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

stylz schreef:
wilwi schreef:Je kan toch ook teveel verversen en zo grote schommelingen in je waterwaarden krijgen.
Hoe meer volume filter hoe beter de biologische reiniging toch, en hoe minder rap hij verzadigd is.
ik ververs al jaren 50% per week, in mijn geval dus 1000 liter per week en ik merk er totaal niets van dat het schommelt, ik volg dan wel de EI methode dus bemest ook gelijk weer.

met je filter ja ik denk dat je er 2 x naast zit, zal dat wat onderbouwen anders komt het ook raar over :)

je stand tijd wordt over het algemeen bepaald door de drukval, of terwijl het medium wat het eerst dicht slaat, omdat alles in serie staat heb je daar dus niets gewonnen en verkort je eerder je stand tijd omdat je de drukval om te beginnen al groter maakt.
Daarbij vraag ik me af hoeveel zuurstof je 2e filter nog heeft aerobe afbraak is prima maar Anaerobe afbraak heb je niets aan.
voor aerobe afbraak heb je helemaal niet zo veel substraat nodig, in onze filters kunnen we een veelvoud van de bacterien kwijt van het aantal wat we in leven kunnen houden er is simpel weg niet genoeg voer.
je moet het gemiddelde filter oppervlak zien als een woestijn met hier en daar een hongerlijdende bacterie.
de honger bepaald de aantallen niet het aangeboden oppervlak, dus heeft meer oppervlak op dat punt totaal geen zin.
Heb mijn jbl 1500, gevuld met alleen poreuze gesteenten, apart geplaatst, de 2de zonder pomp weggelaten.
Hoop dat ik inderdaad nu een betere bacteriele reiniging heb, alvast voorlopig meer stroming. Het zweefvuil word of moet weggenomen worden door de interne juwel filter.

ps: de spons bovenaan de laatste mand heb ik behouden zodat geen steentjes in de rotor komen.
Laatst gewijzigd door wilwi op 23 dec 2015 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

Je drukval over je filter neemt af, dus gaat je pomp het beter doen, meer liters door je fliter :)
in feite bepaald je fijnste materiaal je uiteindelijke maximale standtijd.
ik gebruik alleen middel filterschuim in mn eheim en in mn HMF standtijd van mn HMF is onbeperkt de eheim 2080 prof doe ik eens in de paar maanden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

stylz, ik heb je raad opgevolgd, als het mislukt weet ik je (niet) wonen.
Grapje hé

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

nu serieus.
in mijn beginperiode rade de gekende aquariummerken een debiet van 1 a 2 x je aquariumvolume per dag zodat het water de tijd zou hebben om gereinigd te worden.
Later, een 10 jaar terug was 1 x je volume per uur voldoende.
Nu, blijkt 3 x per uur ideaal te zijn.
Volgen word echt moeilijk.$
Ik vraag me wel af of dat het debiet van de filter wel de tijd geeft om het water te reinigen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

Ik woon in Brielle en je bent zeker welkom :)

Ik probeer anders dan veel winkels gewoon naar beste eer en geweten mensen te helpen :)
Er zijn geen garanties dat iets werkt.
Maar ben altijd bereid dan weer te helpen, ik geloof na jaren tobben heilig in de EI methodiek en dat ja in de huidige tijd allemaal een prachtig algen vrij aquarium kan hebben, net als ik, daar span ik me graag voor in, om mensen dat genoegen te geven.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”