Toch nog een minimum aan easy carbo

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

7 a 8 jaar gebruik ik reeds easy carbo, doch nu krijg ik mijn twijfels.
Enkele planten zoals ambulia', reuzevalisineria , guppykruid, javavaren en zeker eendekroos doen het super. Rode planten en hel groene kwijnen weg zodat het eentonig word. Mijn vuurgarnalen doen het super (weet wel niet hoe oud ze worden, maar ze kweken dat het een lieve lust is) maar mijn levendbarenden kweken wel, maar sterven jong. Kwijnen als het ware weg. In mijn opkweekaquariums waar ik geen easy carbo toevoeg heb ik dit niet.
Het houd de algen zeker binnen de perken.
Maar als ik mijn aquarium water test met de jbl strips heb ik een veel te hoog chloor gehalte. In mijn leidingwater niks en in mijn kweekbakken ook niks. Als ik aan de easy carbo ruik krijg ik een doordringende geur zoals bij ontsmettingsmiddelen.
Vrees dat jarenlang gebruik meer kwaad dan goed gedaan heeft, en wilde er nu van af.
Heb mij een gecontroleerde co2 installatie van dennerle aangeschaft en ben begonnen met de ph langzaam naar een gunstig niveau te brengen, wat prima lukt. Het eitje met meetvloeistof van dennerle gaf ondanks het gebruik van easy carbo een donkere blauwe kleur aan, nu na enkele dagen de minder donkere groene kleur. Mijn kh is 9 , mijn ph 7,25
Twijfel nu of ik mijn easy carbo die ik nog staan heb in heel kleine hoeveelheden, bvb 2ml op 400 liter water zou blijven geven om alg tegen te gaan en een beetje om de vissen te laten afkicken en eventueel ter ondersteuning van de co2. Installatie.
Laat de reacties maar komen, kunnen er alleen maar van leren

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door Erik1974 »

Ik ga dit even volgen. Ik wil eigenlijk ook stoppen met easy carbo. Ik vermoed dat het mijn vissen irriteert, ze slaan geregeld tegen bladeren alsof ze jeuk hebben maar ik zie verder niks aan ze. Ze zijn gezond en actief.

Ik ben benieuwd naar andere reacties.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

easy carbo is een ontsmettings middel, althans de orginele stof is Glutaraldehyd wat een ontsmettings middel is.

het gaat niet 100% uit je water, dus je moet wel verversen anders bouwt het echt op, 50% waterwissels tijdens gebruik zijn aan te raden.
Dat je planten weg kwijnen, heeft vermoedelijk niets te maken met easy carbo, maar met andre te korten.
Planten leven niet alleen van easycarbo of CO2.

omdat het om rode planten gaat kan ijzer nu je eerste tekort zijn, vermoedelijk ververs je niet veel en heb je er meer.

Een CO2 installatie is een goede stap, veel ellende ontstaat door een te kort aan CO2 dat je te kort hebt blijkt ook wel uit je CO2 checker.
Ik voeg al jaren geen easy carbo toe en doe het met alleen CO2, zodra je dat goed hebt zou ik zeggen stop met de carbo, bewaar de fles wie weet krijg je nog wat penseelalg tijdens het indraaien van de CO2 als het nog niet stabiel is.
Je zit rond de 17 PPM CO2 best al aardig, maar ik zou mn pH nog wat verder verlagen, die van mij staat op 6.9 en de checker op licht groen.
blijf je planten problemen houden heb je 2 opties of licht intensiteit verminderen of kijken of je andere sporen elementen wil gaan toevoegen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door Grimfilth »

Dien je ook profito toe? Dat zou wel eens kunnen helpen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

Grimfilth schreef:Dien je ook profito toe? Dat zou wel eens kunnen helpen
kan als je micro's te kort komt of Kalium, voor de macro's gaat profito je niet helpen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door Grimfilth »

Mijn rode tijgerlotus heeft van die lateriet kleibollen bij zijn wortels, maar ik ben niet helemaal overtuigd dat dat werkt. Profito daarintegen, de week na het toedienen zie ik direct een paar nieuwe scheuten.

@wilwi - jbl strips, je weet dat dit een breedband indicator test is? Het kan heel goed dat de gemeten waarden op deze strips de helft of het dubbele van de actuele waarden zijn. Als je easycarbo toedient om algen te bestrijden, dan zou dat in theorie niets mogen uithalen, het kan heel goed dat er iets anders aan de hand is.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

kleikorrels zouden wel moeten helpen bij een tijger lotus, maar natuurlijk alleen maar als er geen andere tekorten zijn.

zelfde met easy carbo het helpt direct tegen alg, dat wil zeggen alg gaat er dood van.
maar dat wordt een voortdurende strijd als je andere tekorten hebt waar alg door weer opnieuw alg ontstaat.

je moet het hele plaatje goed hebben.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

Grimfilth schreef:Dien je ook profito toe? Dat zou wel eens kunnen helpen
ja, de aanbevolen wekelijkse hoeveelheid verdeelt over 7 dagen. d.w.z 7 ml per dag voor mijn vision 450. (ik reken hier op een 380 liter water).

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

Was van plan elke maandag een 10% water te verversen, ga naar 15% gaan, moet toch voldoende zijn met mijn filtervolume, nml 2 externe jbl filters 1500 in serie geplaatst met enkel poreus materiaal zoals vijversubstraat en lava (elk zogezegd voor 600 liter) waar slechts één motor draait en de originele binnen filter met sponzen, active kool en watten om het zweefvuil uit het water te halen.
Weet niet of ik met profito genoeg ijzer in huis haal, maar afzonderlijk toedienen durf ik niet i.v.m. mijn vuurgarnalen die niet tegen ijzer zouden kunnen, als dit klopt tenminste.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

Ga dus volledig stoppen met easy carbo en resultaat afwachten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

[quote="stylz"]Je zit rond de 17 PPM CO2 best al aardig, maar ik zou mn pH nog wat verder verlagen, die van mij staat op 6.9 en de checker op licht groen.
quote]
Ben, misschien ten onrechte, bang om zo laag te gaan met mijn ph omdat de bezetting van het aquarium vooral levendbarenden en vuurgarnalen zijn. Ik verhoog mijn kh al van 7 in leidingwater naar 9 en gh van 10 naar 14. (leidingwater is hier nogal zacht) . Ga ik hier in de fout?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

wilwi schreef:Was van plan elke maandag een 10% water te verversen, ga naar 15% gaan, moet toch voldoende zijn met mijn filtervolume, nml 2 externe jbl filters 1500 in serie geplaatst met enkel poreus materiaal zoals vijversubstraat en lava (elk zogezegd voor 600 liter) waar slechts één motor draait en de originele binnen filter met sponzen, active kool en watten om het zweefvuil uit het water te halen.
Weet niet of ik met profito genoeg ijzer in huis haal, maar afzonderlijk toedienen durf ik niet i.v.m. mijn vuurgarnalen die niet tegen ijzer zouden kunnen, als dit klopt tenminste.
Ik dien 2 PPM ijzer toe en mijn amano's doen het prima, profito gebruik ik niet, wel CSM+B

waarom je minder zou moeten verversen met 2 filters in serie snap ik niet, ik zie niet in wat dat 2e filter toevoegd ?
het is meer volume, maar of dat werkelijk iets doet betwijfel ik.
aktive kool in je filter doet niet veel, na de eerst 24 uur is het verzadigd en wordt gewoon substraat, wat hooguit gaat denitrificeren als het achter aan zit en dat wil je eigenlijk niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

Je kan toch ook teveel verversen en zo grote schommelingen in je waterwaarden krijgen.
Hoe meer volume filter hoe beter de biologische reiniging toch, en hoe minder rap hij verzadigd is.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

wilwi schreef:Je kan toch ook teveel verversen en zo grote schommelingen in je waterwaarden krijgen.
Hoe meer volume filter hoe beter de biologische reiniging toch, en hoe minder rap hij verzadigd is.
ik ververs al jaren 50% per week, in mijn geval dus 1000 liter per week en ik merk er totaal niets van dat het schommelt, ik volg dan wel de EI methode dus bemest ook gelijk weer.

met je filter ja ik denk dat je er 2 x naast zit, zal dat wat onderbouwen anders komt het ook raar over :)

je stand tijd wordt over het algemeen bepaald door de drukval, of terwijl het medium wat het eerst dicht slaat, omdat alles in serie staat heb je daar dus niets gewonnen en verkort je eerder je stand tijd omdat je de drukval om te beginnen al groter maakt.
Daarbij vraag ik me af hoeveel zuurstof je 2e filter nog heeft aerobe afbraak is prima maar Anaerobe afbraak heb je niets aan.
voor aerobe afbraak heb je helemaal niet zo veel substraat nodig, in onze filters kunnen we een veelvoud van de bacterien kwijt van het aantal wat we in leven kunnen houden er is simpel weg niet genoeg voer.
je moet het gemiddelde filter oppervlak zien als een woestijn met hier en daar een hongerlijdende bacterie.
de honger bepaald de aantallen niet het aangeboden oppervlak, dus heeft meer oppervlak op dat punt totaal geen zin.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door wilwi »

Dus voor een aquarium van 450 liter koop je best een filter voor een aquarium van 150 liter.....
Ik heb na 45 jaar aquarium houden inderdaad nog veel vragen en nog heeel veeeel te leren, maar weet wel uit ervaring dat een filter met te klein volume zeer snel verzadigd is, geen doorstroming meer heeft, en dus kunnen de weinige bacterieen ook hun werk niet meer doen. Zuurstof zal hier dan ook ver te zoeken zijn. Zeg niet dat een zo groot filtervolume noodzakelijk is maar wel een luxe. Ik heb een vijver van 15'000 liter met een zelfbouw filter die een doorstroomgedeelte heeft van 1000 liter gevuld met vijversubstraat. Geen uv lamp, totaal geen verversing, aanvullen in de zomerperiode met grondwater. Bezetting: kois, winden, goudvissen, kortom veel te veel vis. Na 14 jaar nog steeds zeer helder water, planten, geen algen. 1x per jaar word de filter gespoeld.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”