Toch nog een minimum aan easy carbo

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

wilwi schreef:nu serieus.
in mijn beginperiode rade de gekende aquariummerken een debiet van 1 a 2 x je aquariumvolume per dag zodat het water de tijd zou hebben om gereinigd te worden.
Later, een 10 jaar terug was 1 x je volume per uur voldoende.
Nu, blijkt 3 x per uur ideaal te zijn.
Volgen word echt moeilijk.$
Ik vraag me wel af of dat het debiet van de filter wel de tijd geeft om het water te reinigen.
Wil,

er is niet zo veel veranderd, het zijn nog steeds de zelfde bacterien die het mn doen, typisch geven de meeste fabrikanten 1 tot 3 x de bak inhoud per uur door het filter op als voldoende.
Dat klopt ook wel, je bacterien hebben geen moeite met het reinigen dat process gaat zeer snel, wat ik al eerder aangaf, waar we vroeger dachten dat we eindeloos veel substraat moesten aanbieden weten we nu dat dat niet zo nodig is, in een filter oppervalk in een aquarium, zit hier en daar maar een bacterie, er is niet genoeg voedsel voor meer.
Kijk in een waterzuivering waar veel meer voedsel is ontsaaan slijmerige lagen bacterien, zoveel krijgen wij nooit, omdat er dus geen eten genoeg is.
Geen zorgen je heb dus zat filter.
Wel als aanvullen er zijn 2 dingen filter doorstroming en aquarium doorstroming.
filter zoals gezegd 1 tot 3 x de bak inhoud per uur.
het aquarium is anders afhankelijk van hoeveel licht je er op stampt moet je meer stroming hebben, met veel licht denk aan HC achtige belichting tot wel 10 x je bak per uur, minder licht kan ook minder stroming hebben.
in feite moeten al je planten zachtjes bewegen.

dat heeft weer te maken met fotosynthese, elke plant (blad) heeft een dunnen laag water om zich heen, stoffen als CO2,nitraat enz moeten door die laag heen om voor de plant bruikbaar te zijn.
met veel licht en dus te weinig stroming, kan je plant zijn fotosynthese niet goed doen, eigenlijk verhongert hij een soort terwijl hij in het voedsel staat door die stilstaande laag.
gevolg is suikers lekken en alg in je bak, terwijl je voldoende CO2 meet alle sporen elementen aanwezig zijn enz.
daar om volg ik EI, meten heeft vaak nul zin, dan krijg je te horen uw fosfaat is perfect ja en, krijgt de plant het ook :)

wordt weer veel te laag sorry Amber :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door amber98 »

stylz schreef:
wordt weer veel te laag sorry Amber :P
Bedankt, moet ik wéér de hele tekst 5x lezen om te blijven onthouden waar het over gaat :? Gelukkig is het wel goede info :lol:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Toch nog een minimum aan easy carbo

Bericht door stylz »

Het valt ook niet mee, er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”