Vuil onder hout verwijderen?

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door ijsselmeer »

Ik heb best 2 flinke stukken kienhout in de bak nu had ik alg en dat werd een beetje te gek naar mijn gevoel dus heb ik met veel moeite het kienhout en de steen waar 1 stuk kienhout op ligt er uitgehaald en als je dan ziet hoeveel rommel en stof daar onder vandaan komt schrik je wel even ,wat een zooi ongelofelijk .
K`ben toch bang dat het op een gegeven moment toch gaat rotte of voedingsbodem word voor gespuis wat ik niet in mijn bak wil hebben.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door stylz »

Waar jij het over hebt is molm, dat doet eigenlijk niets meer, het ziet er wel vies uit.
Je geeft je bak vermoedelijk een grotere opdonder door schoon te aken dan dat het schade doet dat het blijft liggen.

Tegen alg werkt schoonmaken ook averechts, is je systeem ok dan kan je wel zo veel mogenlijk weg halen, maar hout en stenen schrobben is niet de manier om van alg af te komen.
Ik heb op mijn hout geen alg en boen het nooit.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door Erik1974 »

Nou Stylz, voeren na onderhoud was een goede tip. Vanmorgen express niet gevoerd maar gewacht tot na het water verversen en dat gaat een stuk beter. Meteen na het rommelen in de bak zwemmen ze weer rond. Dit ga ik voortaan altijd zo doen als ik in de bak moet zijn. Thx!

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door ijsselmeer »

Stylz schreef: Ik heb op mijn hout geen alg en boen het nooit.

Precies ,maar ik denk door het geklooi met de Bio Co2 dat ik toen die denk ik baardalg (pluimpjes ) kreeg dus het hout er uitgehaald en geborsteld nu heb ik nog wel wat op het hout maar dat moet ik voor lief nemen, de Bio Co2 is vorige weken goed gegaan ,ik probeerde het met 5 ltr kannen maar na 1 1/2 week is het weer heel langzaam dus lijkt het mij niet top.

Waar ik mij wel druk om maakt is dat mijn Gh te hoog is GH 13,de eierlegende tandkarpertjes moeten +/- 5 à 7 hebben dus mijn water is te hard lijkt mij en moet ik dus het magnesium & Calcium verlagen als ik het goed begrepen heb.

Maar de hamvraag is HOE water koken lijkt mij te kostbaar en over turf filteren maak het water weer bruinkleurig dus al met al geen gemakkelijke opgave. :idea: :(
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door stefan99 »

Turf durf ik niks over te.zeggen.

Je kan ook regenwater opvangen, in een bak filteren over.actief.kool. en daar je water mee.verversen. in regenwater is de gh bijna 0
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door ijsselmeer »

Over turf filteren maak je het water zachter(zuurder) Stefan.

En regenwater heb ik zat ,maar dat is niet belucht dus zal het dood water zijn en dus niet bruikbaar denk ik.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door stylz »

stefan99 schreef:Turf durf ik niks over te.zeggen.

Je kan ook regenwater opvangen, in een bak filteren over.actief.kool. en daar je water mee.verversen. in regenwater is de gh bijna 0
De enige juiste manier is osmose of gedemineraliseerd water toevoegen, das op zich een dure oplossing.
daarnaast moet je je afvragen of de visjes het echt nodig hebben of dat ze van nature in dergelijk water leven.

Het een is niet het zelfde als het ander.

na 40 plus generaties, zijn de meeste gewoon kraanwater gewend, vrijwel geen kweker zet ze op osmose water als het niet moet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door ijsselmeer »

Of de visjes het nodig hebben weet ik niet Stylz ?? de PH,Gh,KH, DH staat bij elk visje dus denk ik toch dat het wel enige waarde heb en ik lees dat men 30 à 40 eitjes minimaal per week heb ,ik mag blij zijn als er per week 7 eitje s in de wolle pluim zitten en dan is het veel ,ik heb de Nithobrangius apart gezet in een kweekbakje meneer en mevrouw deden 14 dagen lang NIETS en ik zet ze terug in de grote bak en ze fokke als gekke maar wel in het zand dus onbereikbaar voor mij ,zo ook met de Aphosemions en in het kweekbakje doe ik het water uit de grote bak dus daar ligt het niet aan en impotent zijn ze ook niet anders zouden ze in de grote bak ook niets doen, dus denk ik dat het toch met het een of ander te maken heb zoals een hoge GH ???? alhoewel die de zelfde Gh waarde heb als de kweekbakjes .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: 160 liter aquarium van Linda

Bericht door stylz »

het is maar beperkt nodig om de water waardes van het biotoop waar ze uit komen na te maken.

veel vissen en ook planten doen het prima op kraan water, maar helaas niet allemaal apisto's doen het bv meestal niet goed op kraan water.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vuil onder hout verwijderen?

Bericht door Linda »

Ik heb de berichten even gesplitst jongens, het ging wel heel erg off-topic :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”