Non co2/low tech aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Non co2/low tech aquarium

Bericht door AquaMartin »

Aangezien volgens mij het merendeel van de aquarianen op dit forum met een (al dan niet zelfgebouwd) co2 systeem werkt (en vaak ook volgens de EI methode), lijkt het me ook eens interessant om over de andere kant van het verhaal te horen: wie heeft er momenteel een aquarium waaraan hij/zij géén co2 toevoegd? Volgens wat voor systeem werk je dan wél?

Zelf ben ik van plan om mijn aquarium, waar ik ook geen co2 aan toevoeg, te gaan behandelen volgens de richtlijnen die hier worden geadviseerd: http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Dat betekent in het kort:
- door weinig verlichting en weinig co2 in het aquarium groeien de planten veel minder snel dan in 'high tech' aquaria. De planten passen zich na verloop van tijd aan waardoor ze toch gaan groeien en de bak in evenwicht blijft.
- er wordt 1x per 3 maand water ververst.
- planten voeden zich voornamelijk met afval uit het water en worden licht bijgevoerd met profito, fosfo en nitro (eens per 2 weken een beetje)
- sterke planten die weinig eisen stellen aan licht etc.

Zijn er anderen op dit forum die deze methode volgen? Of op een andere manier hun aquarium zonder co2 bemesting bijhouden?

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie verhalen en do's/don'ts!

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Non co2/low tech aquarium

Bericht door stefan99 »

Interessant onderwerp ga ik zeker volgen.
Misschien een goed idee voor mijn nieuwe aquarium. Zo te lezen vrij weinig onderhoud :D
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Non co2/low tech aquarium

Bericht door karinD »

Ik zal mijn vader vragen of hij hierop kan reageren. hij werkt niet volgens dat systeem, maar hij heeft ook geen Co2. Uit mijn hoofd zeg ik:
weinig licht, ik dacht iets van 7 uur per dag, en iedere dag een kleine hoeveelheid Easy Carbo en Profito toevoegen. Bij hem werkt dat prima, de planten doen het goed en hij heeft weinig last van alg.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Non co2/low tech aquarium

Bericht door AquaMartin »

stefan99 schreef:Interessant onderwerp ga ik zeker volgen.
Misschien een goed idee voor mijn nieuwe aquarium. Zo te lezen vrij weinig onderhoud :D
Ja, weinig onderhoud is inderdaad 1 van de voordelen ervan! Planten groeien hierbij niet elke week de bak uit dus hoeven ook niet elke week te worden gesnoeid :lol:
KarinD schreef:Ik zal mijn vader vragen of hij hierop kan reageren. hij werkt niet volgens dat systeem, maar hij heeft ook geen Co2. Uit mijn hoofd zeg ik:
weinig licht, ik dacht iets van 7 uur per dag, en iedere dag een kleine hoeveelheid Easy Carbo en Profito toevoegen. Bij hem werkt dat prima, de planten doen het goed en hij heeft weinig last van alg.
Ik ben benieuwd! Als hij Easy Carbo toevoegd dan ververst hij ook wekelijks denk ik? (Easy Carbo is in mijn ogen een beetje een soort van co2 toevoegen, dus niet helemaal wat ik bedoelin dit topic, maar toch ben ik er wel benieuwd naar!)

Gebruikersavatar

Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

Re: Non co2/low tech aquarium

Bericht door Vinanda »

Mijn aquarium draait nu ongeveer 1 maand en ik voeg behalve Easy Carbo geen extra CO2 aan het water toe. 1x per week Profito en 1x per week ongeveer 10%-20% water verversen.
De planten groeien prima, belichting draait 8 uur per dag (1 nature lamp en 1 day light lamp, maar waarschijnlijk word de day light nog vervangen met een andere die minder fel schijnt).
Momenteel alleen op de Anubias Barteri een beetje bruine alg, maar dat is al minder aan het worden dan toen ik net begon.

Ik gebruik eigenlijk geen methode, ik meet af en toe de waterwaarden, maar ik kijk vooral naar hoe het aquarium er bij staat. Vroeger toen mijn pa een aquarium had, waren al deze vernuftige testjes en methodes nog niet zo bekend en deden ze alles op hun gevoel en wat ze zagen en dat ging toch ook goed ;)
Denk dat we ons tegenwoordig te druk maken met alles wat ons aangeboden word van kant en klare spullen die het "makkelijker" moeten maken.

Al met al ben ik tot nu toe heel tevreden met mijn aquarium en ben benieuwd hoe het over een paar weken verder zal gaan en of het zo goed blijft gaan zo als ik hem momenteel onderhoud :lol:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Non co2/low tech aquarium

Bericht door Linda »

Ik dacht dat ik afviel met mijn bioco2 aangestuurde meterbak, maar ik was helemaal vergeten dat ik nog een bak heb :lachen:

Mijn 20 liter bak draait zonder co2 en aangezien ik altijd de profito vergeet, ook zonder verdere toevoegingen :P
Erin staan, vallisneria Nana, Cryptocorynne wnedtii Green (denk ik..) Anubias Nana en Levermos. Ik ververs één keer in de week zo'n 30%.
Grind op de bodem en amandelbladeren.
Klein intern filter met materialen uit de Eheim van de meterbak. Deze verschoon ik één keer in de maand. Dit is voldoende.
Verlichting is de standaard tl verlichting gie er al bijzat. Geen idee van het kleurenspectrum/lumen ed..Maar het werkt prima :duim:
Bewoners: 1x Betta Splendens
10x Boraras Brigittae
?? garnalen

Alle planten groeien prima. Niet heel snel. Al worden de vallisneria nu wel wat lang. Het mos groeit gestaag. De anubias groeit goed en bevestigd zich snel aan het hout vast. Geen alg, behalve wat groene alg op de ruiten af en toe. Ik hoef bijna niet naar deze bak om te kijken. Ideaal. :mrgreen:

Gebruikersavatar

Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Non co2/low tech aquarium

Bericht door Kreek »

In mijn meterbak gebruik ik momenteel geen Co2. Na een fikse algenplaag heb ik de verlichting terug geschroefd naar 8 uur en het gaat prima zo. De algen zijn weg en de plantjes doen het goed. Wel geef ik wekelijks profito en Kalium. Ik verschoon eens in de twee weken. Langer ertussen vinden de visjes niet prettig. En is bovendien niet verantwoord met het visbestand wat ik heb, maar met minder vissen moet dat wel lukken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Non co2/low tech aquarium

Bericht door stylz »

ik doe wel EI maar meet ook niets hoor :) nergens goed voor, je ogen zijn het beste hulpmiddel in dat opzicht (en een goede weegschaal)

Ik hoor wel veel verwarring over het licht het is meestal niet de daglengte, tenzij je meer dan 12 uur belicht maar juist de intensiteit, dus hoeveel licht er is en dan mn PAR licht.
Te veel PAR voor de hoeveelheid CO2 geeft alg.

een lamp die minder fel schijnt kan juist meer PAR bevatten dus meer planten licht geven, in dat opzicht zijn je ogen waardeloos :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”