Chloor in aquarium
-
- 0-200
Chloor in aquarium
We wilden vandaag voor onze bak (superfish 15L) garnalen gaan halen in de dierspeciaalzaak. Maar omdat het om een nieuwe bak gaat wilde ik toch eerst mn water nog even door hun laten testen, wat blijkt dat er teveel chloor nu in mn aquarium zit. Dit zou slecht zijn voor garnalen dus niet meegenomen nu en eerst aquarium weer op orde krijgen.
Heb een middeltje meegekregen, jbl detoxol wat ik moet gebruiken in aquarium. Ze gaven aan dat chloor ook in kraanwater kon zitten, zeker nu ivm warme weer. Dus bij thuiskomt ook kraanwater getest en idd daar zit ook chloor in, net in het rood op teststrip. Wat nu?! Elke keer behandelen bij verversen water?
Heb een middeltje meegekregen, jbl detoxol wat ik moet gebruiken in aquarium. Ze gaven aan dat chloor ook in kraanwater kon zitten, zeker nu ivm warme weer. Dus bij thuiskomt ook kraanwater getest en idd daar zit ook chloor in, net in het rood op teststrip. Wat nu?! Elke keer behandelen bij verversen water?
-
- Lid toezichthoudersteam
Re: Chloor in aquarium
Woon je in Nederland? In Nederland word geen chloor gebruikt om het water te reinigen dus dan lijkt het me dat er iets goed mis gaat? Als je in België woont, moet je standaard bij elke water wissel wat detox spul gebruiken. Oa aquasafe of de jbl variant die je hebt meegekregen. Als je 10 liter ververst, dan 10l kraanwater in een emmer doen, detoxer erbij en goed mengen, meestal 15 min wachten en dan pas in het aquarium doen.
-
- 0-200
Ik woon in NL. Heb zelfs water getest met teststrip die ook de LFS gebruikt. Ze gaven namelijk aan dat ze zelf dit ook laatste week hebben opgemerkt dat er meer chloor in water zat, net meetbaar waardoor hun garnalen dood gingen.
Bij thuiskomst dus ook kraanwater getest en lijkt dus hier ook chloor net aanwezig te zijn, net begin rode waarde....
Ze gaven aan dat door het warme weer soms chloor wordt toegevoegd en laten we net heel warm weer hebben gehad. Soms heb ik m'n vraagtekens er wel bij maar nu ik het zelf ook meet, begin ik me toch zorgen te maken
Bij thuiskomst dus ook kraanwater getest en lijkt dus hier ook chloor net aanwezig te zijn, net begin rode waarde....
Ze gaven aan dat door het warme weer soms chloor wordt toegevoegd en laten we net heel warm weer hebben gehad. Soms heb ik m'n vraagtekens er wel bij maar nu ik het zelf ook meet, begin ik me toch zorgen te maken
-
Ik zou even contact opnemen met waterschap, want Nederland staat er juist bekend om dat er geen chloor gebruikt word. Zij kunnen je vertellen of het inderdaad normaal is, of dat er iets anders aan de hand kan zijn. Hier in al die jaren nog nooit chloor in het water gehad. Als het inderdaad normaal is, kun je standaard een detoxer gebruiken, maar dan weet je tenminste zeker dat er niks schadelijks voor je zelf aan de hand is
-
- 0-200
-
- 0-200
Update: dinsdag met vitens gesproken, ze gaven aan dat ze laatste tijd wel vaker hoorden dat er chloor in water getest wordt. Ze voegen echter geen chloor toe, zouden ze dit wel doen dan zouden ze dit communiceren via de media. Ze gaven aan dag de testen wrs vals positief waren. Nu contact met JBL gehad ivm betrouwbaarheid over hun teststrips, daar wacht ik nu nog even op antwoord....
Welke testen gebruiken jullie om water te testen gewoon preventief dus niet als er problemen zijn?
Welke testen gebruiken jullie om water te testen gewoon preventief dus niet als er problemen zijn?
Mm, vreemd. Volgens mij kan er niet zo gauw een false-positive optreden met Chloor toch? Zelf gebruik ik die van Colombo, maar dat is ook het huismerk van de LFS waar ik kom. Als je nog geen andere strips hebt geprobeerd, is een andere gebruiken om het uit te sluiten een idee. Of misschien een druppeltest halen om het echt zeker te weten.Vissenliefde schreef: ↑19 jul 2023 11:21Update: dinsdag met vitens gesproken, ze gaven aan dat ze laatste tijd wel vaker hoorden dat er chloor in water getest wordt. Ze voegen echter geen chloor toe, zouden ze dit wel doen dan zouden ze dit communiceren via de media. Ze gaven aan dag de testen wrs vals positief waren. Nu contact met JBL gehad ivm betrouwbaarheid over hun teststrips, daar wacht ik nu nog even op antwoord....
-
Als ze over de datum zijn, reageert chloor vrijwel altijd. Of wanneer de testvloeistof lang in open lucht heeft gezeten/strips niet donker zijn opgeborgen. Goedkoopste optie is om van 2 merken dagelijks te strips te gebruiken.
-
- 1000+
Ik heb een koffertje van Colombo met druppeltesten. Wellicht dat es proberen? Vind het een gek verhaal!