wat zijn nu goede waardes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

wat zijn nu goede waardes

Bericht door FRANCOIS »

goede namiddag allemaal,

heb nu zo'n 2 maand een 60 liter aquarium ...hier komen de visjes in , die de kleinzoon te veel heeft ...uit kweek ,ik ...dus als opa heb mij m.a.w. een aquarium laten opdringen !! enfin het is wel leuk om te zien ,als ik achter mijn laptop zit en mijn aquarium zie staan .

enkele weken kocht ik zo'n busje met teststrookjes ...7 in 1 aquarium test strips .

Total Hardness 50 ( 25-120 )
Free Chlorline 0,5 ( 0 )
Nitrate 10 ( 0-25 )
Nitrite 0 ( 0 )
Total Alkaline 40 (120 -180 )
Carbonate 40 ( 80-120 )
PH 8,5 (7,6-8,2 )

eerst de gemeten waardes en tussen de haakjes de waardes vermeld op het busje ( zeg maar de kleur codes )

op internet lees ik o.a. dat de KH waarde moet zitten tussen de 5 en de 10 ....maar dat staat op de strookjes niet op ...hier spreken ze van Todal Hardness ....wat is dit dan ??

dus graag jullie mening ...zitten de waardes goed en wat met de Total Hardness...

het water ziet er goed uit , helder ...voldoende plantjes en toch maar een hygger luchtpompje met steentje geplaatst . Ik probeer toch iedere week een 10 -12 liter water te verversen ...
maar het is toch soms zooooo verwarrend ..op internet lees ik tegenstrijdige zaken ...zoals bij teveel nitrite ...water wissel doen , zelfs iedere dag ...en anderen schrijven GEEN waterwissel doen , want dat helpt niet . ....maar dat moet toch helpen ,als je nitrite in je water hebt en je doet er bv 50% uit en vervangt dit met kraantjes water...dan krijg je toch een verdunning en moet de nitride waarde toch naar beneden gaan .

groeten,

françois

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: wat zijn nu goede waardes

Bericht door amber98 »

Woon je in België? Vanwege de chloor

Als er geen vissen in zitten: nitriet lekker laten gaan. Er moeten namelijk bacteriën gaan groeien die deze nitriet gaan omzetten in minder schadelijke nitraat. Als je de nitriet dan telkens weghaalt, kunnen deze niet groeien. Als er wel vissen in zitten, wil je koste wat het kost de nitriet zo laag mogelijk houden, meer je nitriet dan direct zoveel mogelijk verversen en dat een tijd blijven volhouden. Vissen kunnen niet alleen sterven van nitriet, maar ook de slijm laag gaat er van verbranden. Verder hoef je niet te veel rekening te houden met bijv kh ed. de meeste vissen kunnen inmiddels wel wat hebben ;) nitraat niet al te hoog laten komen, nitriet 0 en dan zit je over het algemeen redelijk goed

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: wat zijn nu goede waardes

Bericht door FRANCOIS »

Dag Amber ,

ik woon inderdaad in Belgie ,aan de Belgische kust en op een paar honderd meter van de duinen en de zee ....en inderdaad in Belgie doet de watermaatschappij chloor in het leiding water ( drinkwater ) ...ook zitten we hier met veel kalk ,goed te zien wanneer we water koken om thee of koffie te maken ....

hier beweren ze >>>Chlorering van het leidingwater is nodig om in alle omstandigheden een bacteriologische en microbiologische zuiverheid te kunnen garanderen. In België wordt er steeds matig chloor gedoseerd, met naleving van de wettelijke normen.

maar wat met de waardes die op het kokertje staan ( kleurcode's ) van de test strookjes . en zeker met de total hardness en de KH waarde ...spreken we dan over hetzelfde ...kan toch niet denk ik dan op het kokertje staat total hardness tussen de 25 en 120 en op internet lees ik KH waarde tussen de 5 en de 10

groeten uit Wenduine

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: wat zijn nu goede waardes

Bericht door amber98 »

Dan zou ik voor het chloor wel eeen water verbeteraar willen aanraden, zoals aquasafe. Hier in Nederlands is dat weggegooid geld want wij hebben geen chloor.

Ik weet niet welk merk test strips je hebt maar blijkbaar gebruikt deze heel andere test waardes. Test strips zijn ook niet altijd even betrouwbaar. Ik zou gewoon regelmatig testen voor nitriet, als het iets anders uitziet dan perfect wit, beginnen met water verversen als er vissen in zitten. Voor de rest lekker laten gaan. Voor gekweekte guppen heb je vaak niet echt speciale waterwaardes meer nodig. Voor bijv wild vang vissen moet je wel aanpassingen doen. Ik denk dat ze nu bij je kleinzoon ook niet op speciaal water worden gehouden?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: wat zijn nu goede waardes

Bericht door FRANCOIS »

hallo,

de vissen zijn ...guppy's ,molly's en platty's

grt

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: wat zijn nu goede waardes

Bericht door amber98 »

Ik zou me niet druk maken over de hardheid en ph van het water ;)

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”