Planten sterven regelmatig af

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nathalie72
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2022 00:36

Planten sterven regelmatig af

Bericht door Nathalie72 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en geef gelijk aan dat ik geen heel ervaren aquariumhouder ben. We hebben onze bak nu een jaar staan, een 60 literbak met wat leuk grut erin. Na wat opstartproblemen (het duurde even voordat we alles in evenwicht/op de rit hadden), gaat het nu qua vissen goed maar de beplanting blijft toch wel een probleem. Planten blijven niet mooi en regelmatig sterft er gewoon eentje af. De waterwaardes zijn goed. Hebben we gewoon de verkeerde planten of doen we zelf toch iets niet goed? Nu gaan onze planten met grotere groene bladeren er weer aan... (zie foto). Wie kan ons helpen met tips?

Bedankt!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten sterven regelmatig af

Bericht door amber98 »

Welkom, ik zie haas geen foto. Heb je meer informatie? Bijv welke plantenvoeding geef je, hoevaak en hoeveel? Heb je (dimbare)led verlichting, maar je gebruik van een CO2 installatie? Etc

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nathalie72
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2022 00:36

Re: Planten sterven regelmatig af

Bericht door Nathalie72 »

Hallo Amber, dank je wel voor je reactie. Ik zie idd dat mijn foto niet bij mijn bericht geplaatst is. Ik zal dat nu eerst nog een keer proberen
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nathalie72
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2022 00:36

Re: Planten sterven regelmatig af

Bericht door Nathalie72 »

Verder hebben we PlantaMin en Profito van Easy-Life als voeding en Easycarbo van Easy-Life voor co2. We hebben ledverlichting maar die is niet dimbaar.

Gebruikersavatar

JoepvanGinneken
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2022 12:18

Re: Planten sterven regelmatig af

Bericht door JoepvanGinneken »

Hoi, je waterwaardes zijn goed, maar voor wat? Je vissen of/en je planten? Dan de verlichting, is die voldoende/goed?
Als je plantenvoeding gaat geven (All in One van planted box) is een aanrader!)zorg dan dat de stroming goed is zodat iedere plant wat krijgt. Let ook op de temperatuur. Wacht nog even met Co2. Is duur en niet nodig. Ik heb hier 3 bakken staan zonder Co2 toevoeging en de planten doen het prima. Succes!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nathalie72
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2022 00:36

Re: Planten sterven regelmatig af

Bericht door Nathalie72 »

Hallo, bedankt voor de reacties! Ik had gisteren een reactie getypt incl. foto's maar dit bericht is (nog) niet geplaatst. Ik kreeg de mededeling dat het eerst nog beoordeeld moest worden maar dit duurt wel erg lang... Ik reageer morgen opnieuw en hopelijk wordt het dan wel geplaatst!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten sterven regelmatig af

Bericht door amber98 »

Ik heb geen tijd gehad om je bericht goed te keuren, nu staan ze er wel.

De echinodorus op de foto hoort de ronde groene bladeren te verliezen, dat zijn namelijk bladeren die de plant heeft als hij boven water gekweekt word. De bladeren die donkerder gekleurd zijn, zijn de “onderwater” bladeren. Hier zie ik dus niet direct iets mis mee.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nathalie72
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2022 00:36

Re: Planten sterven regelmatig af

Bericht door Nathalie72 »

Ok, dank je wel voor je uitleg Amber, heel fijn. Goed om te weten dat het bij deze plant er gewoon bij hoort dus! We gaan nu letten op de stroming en goed voeding geven en anders trek ik hier weer aan de bel!

Plaats reactie

Terug naar “Planten”