witte vlekken op Anubis

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

Hoi, Mijn Anubis vertoont witte vlekken/uitslag op een aantal bladeren. Ook op de stronk (noem je het zo?) zitten witte stippen. Waaraan moet ik denken? Is dit normaal (het is eerder gebeurd en weer verdwenen), moet ik denken aan een tekort van een bepaalde voedingsstof?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door amber98 »

Heb je foto’s? Heb je de Anubias in de grond staat op opgebonden op bijv hout?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

Hij staat in de grond en ik zal nog een keer proberen foto's te maken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

Afbeelding

Afbeelding

Kun je hier zo iets mee? Ik moet wel zeggen dat ik niet tevreden ben over mijn Eheim pomp. Deze ga ik binnenkort vervangen door de Cristalprofi. Zou te weinig doorstroming er ook iets mee te maken kunnen hebben?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

Mijn Valisneria en Echinodorus vind ik kwijnend. Bodembedekkers doen het goed. Waterwaarden bepaalt met net aangeschafte testset.

PH= 7,5
KH=7
GH=7
Nitriet/nitraat/fosfaat nauwelijks te meten zo laag
CO2 niet te bepalen met de tetratest dus ik ga proberen dit te bepalen met PH/KH formule. ik voeg geen CO2 toe en ook geen plantenvoeding in het water (Walstadt methode) wel in bolletjes bij de planten. Nadat ik met deze methode ben begonnen (de voeding moeten de planten uit de bodem halen) hebben de planten een enorme opleving gehad na ongeveer 2 maanden na invoering, ook de Anubis maakte nieuw blad. Nadat de Hygrophilla polysperma weer wat last kreeg van groene alg deel van de Ledlamp afgeschermd nav een tip hiertoe. Ik snap dat het lastig is om met me mee te denken bij zo'n alternatieve methode maar ik waardeer het zeer.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door amber98 »

Ik zou sowieso gaan beginnen met vloeibare voeding toevoegen. Anubias staat erop bekent te gaan rotten als ze in de bodem staan. Je kan proberen deze op decoratie te binden, maar eerlijk gezegd zou ik dan alleen een klein goed stukje afknippen en al het slechte weggooien. Omdat Anubias niet in de grond groeit neemt deze dus ook geen voedingsstoffen op uit de bodem. Je nitraat word blijkbaar helemaal opgebruikt en dit zorgt ervoor dat waarschijnlijk meerdere planten niet goed gaan. Met een volledige plantenvoeding voeg je ook nitraat toe.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

ok, dank! Maar.....dan ben ik bang dat de algen weer profiteren? Ik zal de Anubis opbinden. Is er ook een andere mogelijkheid om meer nitraat in het water te krijgen? Meer voeren (durf ik niet ivm welzijn vissen) of meer vissen? Maar hun poep zakt ook naar de bodem dus verhoogt de nitraatwaarde van het water niet?

Wat raad je me aan als minimale hoeveelheid plantenvoeding? Ik heb de fles: Sera Florena. Met welk materiaal bind ik de Anubis op? Ijzerdraadje?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

Co2 is 6,3 mg/l. Aan de lage kant maar het is niet dramatisch

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Neil »

Hoi hoi,
De Anubis kan je opbinden met wat visdraad. Niet het dikke. Transparant of groen denk ik zo.

Groet,Neil

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Neil »

Hoi hoi daar ben ik weer,
De witte vlekken op de Anubis kan misschien wel biogene ontkalking zijn.
De Anubis is een langzame groeier. Als er een gebrek is aan voedingsstoffen dan laat deze plant dit pas later zien.
Snelle groeiers laten veel sneller een tekort aan voedingsstoffen zien.
Dit gebrek kan één of meerdere voedingstoffen zijn.
Algen groeien het beste als er een tekort is aan één of meerdere voedingsstoffen. Maar dat is een ander hoofdstuk.

Hier een link over biogene ontkalking
https://www.easylife.nl/artikelen/alle ... 2-tekort

Groet, Neil

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door amber98 »

Sera is niet volledig en gaat je niet helpen, hier goede ervaringen met all in one van planted box. Als je planten doodgaan, krijg je ook algen. Bij all in one staat erop hoeveel je moet gebruiken voor een aquarium zonder CO2.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

Wat goed! Ik kwam zelf net ook op de biogene ontkalking uit. De link heb ik al gelezen. Dit moet het haast wel zijn, het witte is eraf te halen met enige moeite maar daar gaat het niet om, ik wil de oorzaak weten. (Ik heb nog over het opbinden van de Anubis nagedacht maar juist de bladeren die dichtbij de wortels in de bodem zitten zien er prima uit en de Anubis/ Anubia staat er ook al tien jaar in dus als het wortelrot zou zijn zou ik dat toch eerder moeten hebben gemerkt.) De KH (7) en PH (7,5)waarden en het CO2 gehalte (6,2 mg/l)zijn ook niet alarmerend als verklaring voor de ontkalking. Ergens kwam ik tegen dat er dan een disbalans zou kunnen zijn tussen de hoeveelheid licht en het CO2, maar die is dus niet extreem laag en ik heb niets veranderd aan de hoeveelheid licht de laatste tijd. Het licht van buiten kan intenser zijn maar er schijnt geen zonlicht direct in het aquarium en ik heb juist een deel van de TL afgeplakt een aantal weken geleden. In het verleden heb ik wel vaker zo'n witte aanslag gezien op de stronk moet ik bekennen. Ik kwam een stukje tegen van OlliePindakaas uit 2019 en die was een lage Ca waarde tegengekomen in het kraanwater. Ik zal dat nagaan. Maar te weinig Ca heeft toch geen effect op de ontkalking?

Neil: zou er een relatie kunnen zijn tussen een gebrek aan een voedingsstof en de biogene ontkalking?

Dat ik moet werken aan een hoger nitraatgehalte voor mijn planten geloof ik wel. De planten die flink wortelen in de bodem doen het goed en de rest kan beter. Omdat niet alle planten optimaal zijn kan de baardalg ook weer opkomen en dat zie ik ook alhoewel het nog te behappen is. Als de oorzaak ligt bij het minder goed doen van mijn planten dan zou ik juist een hoger CO2 gehalte moeten hebben in het water en snap ik de biogene ontkalking weer niet. :lol: Wat een puzzel is dit zeg! Maar wel heel leuk! Fijn dat jullie meedenken!

Amber: dank voor de tip mbt all in one. Ik ga dat napluizen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door amber98 »

Dat de planten het minder goed doen, wil niet altijd direct zeggen dat de CO2 dan hoog zou moeten zijn, dus hier zou ik me niet op vast pinnen. Baardalg heeft vaak te maken met te weinig CO2 of een wisselende CO2.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Borgteran »

ok!

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: witte vlekken op Anubis

Bericht door Neil »

Borgteran schreef: 18 mar 2022 12:35 Mijn Valisneria en Echinodorus vind ik kwijnend. Bodembedekkers doen het goed. Waterwaarden bepaalt met net aangeschafte testset.

PH= 7,5
KH=7
GH=7
Nitriet/nitraat/fosfaat nauwelijks te meten zo laag
CO2 niet te bepalen met de tetratest dus ik ga proberen dit te bepalen met PH/KH formule. ik voeg geen CO2 toe en ook geen plantenvoeding in het water (Walstadt methode) wel in bolletjes bij de planten. Nadat ik met deze methode ben begonnen (de voeding moeten de planten uit de bodem halen) hebben de planten een enorme opleving gehad na ongeveer 2 maanden na invoering, ook de Anubis maakte nieuw blad. Nadat de Hygrophilla polysperma weer wat last kreeg van groene alg deel van de Ledlamp afgeschermd nav een tip hiertoe. Ik snap dat het lastig is om met me mee te denken bij zo'n alternatieve methode maar ik waardeer het zeer.

Hoi hoi,
PH aan de hoge kant
KH is goed
GH is (te) laag

Om met de GH te beginnen zou het mooi zijn om dit te verhogen naar 15 á 20 ppm.
Dit is de totale hardheid. Dit wordt bepaald door de hoeveelheid Ca en Mg.
Zelf had ik een keer en lagere GH. Het deed nog wel aan de minimale eis maar Mg was te laag.
Hiervoor zijn verschillende producten in handel. Maar wat de samenstelling is niet altijd bekend. Dus even opletten wat je wilt toevoegen.

De KH is goed.
KH is de carbonaat hardheid.
Als het een biogene ontkalking is zou dit lager moeten zijn of toch wel moeten dalen in waarde.

De PH is aan de hogere kant. Ik weet niet of dit voor je bak deze waarde moet zijn. Dit afhankelijk van de soort bak. (Biotoop)
Door de hogere Ph en de huidige KH waarde is je CO2 rond de 6 ppm. Nu is 5 toch wel het minimum. Dus 6 is aan de lage kant om een mooie groene bak te hebben. Anders gezegd je planten moeten geen honger hebben.

Nu komt de biogene ontkalking om de hoek kijken. Bij een hoge Ph slaat CaHCO3 neer. Dit is je calciumbicarbonaat. Meetbaar als KH. Als je staat bent om echte CO2 toe te voegen of minder CO2 te verbruiken dan zal de Ph dalen en de oplosbaarheid van CaHCO3 verbeteren.
Vloeibare CO2 in een flesje bestaat niet. Dit is een koolstof verbinding die je plant met een bepaald enzym kan ontleden en de C kan gebruiken voor de assimilatie. Dus doet niet mee in de PH/KH tabel.
Als je kalk houdende materiaal in bak hebt dan heb je een oorzaak meer.

Dus waar je een gebrek aan heb is je GH.
Dit is ook voor je planten belangrijk.
Als je PH enkele tienden kan laten dalen, je KH in de gaten houden, dan komt je CO2 vanzelf in beeld. De oplosbaarheid van CaCHO3 verbetert en de biogene ontkalking is opgelost.

Ook heb je gezien dat je nitraat en fosfaat te laag zijn.

Meet je kraanwater. Als de PH hiervan goed is kan je verversen. Dan voeg je vanzelf ook Ca en Mg toe. Dit is het goedkoopste middel op dit ogenblik.
Meet ook je GH en KH. Dan heb je een uitgangspunt.

Om je voedingstoffen voor je planten te verminderen dan kan je minder licht geven. Je periode waar je dag maakt verkorten door je licht uit te doen en voorkom instralend licht door vensters.
Je kan ook een een periode in je daglicht cyclus, het licht minimaal te maken voor een bepaalde periode. Je planten gaan dan ook minder assimileren.
Als je overdag werkt, je licht weren en als je thuis komt maak je het ochtend in de bak.

En als het geen biogene ontkalking is dan is het een schimmel of een bacterie kolonie. Iets organisch dan maar.
Het is weer een heel verhaal geworden. Gewoon ja of nee zeggen is makkelijker.

Groet, Neil

Plaats reactie

Terug naar “Planten”