Planten vertonen vreemde 'groei'

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TDI
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2018 22:53

Planten vertonen vreemde 'groei'

Bericht door TDI »

Mijn nieuwe aquarium (Aquatlantis Fusion 120) staat vrolijk in te draaien. Ammonia is ondertussen, zelfs na handmatig toe te voegen tot 4ppm, binnen een dag volledig weg, dus mijn filter en bacterie cultuur beginnen lekker op gang te komen. Ik heb het aquarium al volledig klaar staan, met zowel hardscape, maar ook meteen een hand vol planten.

Ik voeg nu wekelijks vloeibare plantenvoeding toe (een complete mix, niks bijzonder specifieks) en heb bij de wortels bij de meeste planten van die klei tabletten gedrukt. Ze begonnen allemaal vrij goed en dagelijks was duidelijk het verschil te zien in groei. Maar ik merkte twee aparte afwijkingen op, en kan nog niet zo gauw achterhalen wat hier mis gaat.

De eerste plant:
Afbeelding

Klein voorgrond plantje, heeft de helft van zijn bladeren gewoon los gelaten. De achtergebleven 'takken' zijn hartstikke slap, daar waar ze eerst mooi groen en sterk waren. Ook deze plant heeft bij zijn voetjes een tablet, dus snap niet waarom deze spontaan de moed heeft opgegeven..


De tweede:
Afbeelding

Deze plant op de achtergrond doet het super goed, is binnen een week meerdere centimeters gegroeid en is in een prachtige rood-paarse kleur. Alleen deze mafkees maakt bij elk blad een hoop wortels aan. Als ik hier op internet naar zoek, wordt hier vaak naar een gebrek aan voedsel gewezen, maar met zowel een tablet bij de wortels in de grond en vloeibare voeding, zou er toch ruimschoots voldoende moeten wezen?

Lampen staan overigens 10 uur per dag aan en mijn waterwaardes zijn (gisteravond gemeten) als volgt:
PH: ~7.0
Ammonia: 0 ppm (vanochtend gedoseerd naar 4 ppm)
Nitriet: Rond de 4~5 ppm
Nitraat: Rond de 80~100 ppm

Gisteravond vlak na deze resultaten een 25% watervervanging gedaan en ook mijn kraanwater voor de zekerheid getest, maar deze heeft een PH van ~7.5 en de rest van de waardes allemaal 0.

Wat gaat hier mis en bovendien wat is de volgende verstandige stap om het weer in balans te krijgen?

Mvg,

TDI

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Planten vertonen vreemde 'groei'

Bericht door Linda »

De eerste plant is denk ik een cryptocoryne?
Die hebben wel vaker last van " wegsmelten" het kan zijn dat hij moet wennen aan het onderwater leven en dat hij straks weer lustig blaadjes gaat aanmaken.

De tweede is een alternanthera en het is normaal dat die planten (de meeste stengelplanten) luchtwortels aanmaken om voeding uit het water te halen.
Het enige wat je kunt doen als je het niet mooi vindt is de wortels te verwijderen. Maar het hoort bij de plant dus moet je dit willen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TDI
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2018 22:53

Re: Planten vertonen vreemde 'groei'

Bericht door TDI »

Linda schreef: 11 jun 2018 20:23 De eerste plant is denk ik een cryptocoryne?
Die hebben wel vaker last van " wegsmelten" het kan zijn dat hij moet wennen aan het onderwater leven en dat hij straks weer lustig blaadjes gaat aanmaken.

De tweede is een alternanthera en het is normaal dat die planten (de meeste stengelplanten) luchtwortels aanmaken om voeding uit het water te halen.
Het enige wat je kunt doen als je het niet mooi vindt is de wortels te verwijderen. Maar het hoort bij de plant dus moet je dit willen?
Oh nee, als het verder niks afwijkends is, dan vind ik het prima. Ziet er een beetje apart uit, maar niet dat ik het ga lopen snoeien.
Vindt het wel vreemd dat ie luchtwortels aanmaakt om voeding uit het water te halen, hij heeft voldoende onder het zand liggen. Tenzij de plant slim genoeg is om te merken dat het water zelf een betere optie is ofzo.

Weet zo niet wat de kleine plant is, maar ik laat hem in ieder geval ook maar met rust in dit geval.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Planten vertonen vreemde 'groei'

Bericht door Linda »

De meeste stengelplanten halen hun voeding uit het water..
Al vinden sommige het ook fijn om een kleibol oid bij de voetjes te hebben.

Maar misschien ìs het wel een teken van te weinig voedingsstoffen 🤔 hoe meer wortels des te meer voedingsstoffen je opneemt natuurlijk..

Edit: het hoort gewoon bij het plantje lees ik veel op sites.

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Planten vertonen vreemde 'groei'

Bericht door Martine83 »

Ik vind dit wel normaal voor je planten. De eerste is zich aan het aanpassen aan de nieuwe situatie. Van de tweede herken ik dat veelvuldig aanmaken van luchtwortels, dat hoort inderdaad erg bij deze plant. Ook is je bak nog aan het indraaien, waardoor je water nog erg 'steriel' is. M.a.w. het moet nu alles uit het water zien te vangen wat jij erin gooit. Een kleibolletje kan deze plant wel waarderen.

Plaats reactie

Terug naar “Planten”