planten in opstartfase

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OscarM
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 okt 2017 19:35

planten in opstartfase

Bericht door OscarM »

Hallo allemaal,

Mijn aquarium is nu een paar dagen aan het opstarten. Ik merk dat de plantjes wel wat achteruit gaan.. ik zie bij mijn Sagittaria subulata dat de sprietjes iets doorzichtig worden.

Is dit normaal gedrag van planten tijdens de opstartfase of ga ik nu al de mist in? Ik kan me namelijk voorstellen dat een plant eerst energie zal steken in het wortelen enz.

ik hoor graag van jullie!

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: planten in opstartfase

Bericht door RoyVanK »

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt en welke planten je precies allemaal hebt en of je CO2 gebruikt...

Maar in Principe worden de meeste planten boven water gekweekt met heel veel meststoffen. Als ze dan in jouw aquarium gaan waar ze onder water gaan en waarschijnlijk minder meststoffen en minder licht krijgen kunnen ze best een aantal weken nodig hebben voordat ze gaan groeien. Veel planten die bovenwater gekweekt zijn, hebben dat ze alle of bijna alle bladeren afbreken om nieuwe onderwater bladeren te laten groeien. In principe niet knippen dus die lelijke bladeren totdat ze helemaal dood zijn.

Verder iets wat ik altijd doe; alle planten stuk voor stuk uit de steenwol halen. Soms heb je dan hele lullige kleine plantjes maar als je niet uitdunt heb ik het idee dat die kleine plantjes het niet overleven in de schaduw van de grotere. Het is wel een helse klus om die wortels uit elkaar te halen :roll:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OscarM
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 okt 2017 19:35

Re: planten in opstartfase

Bericht door OscarM »

Ik heb niet heel erg veel ervaring (laatste aquarium is al een aantal jaar geleden). En ik gebruik geen CO2, maar ben wel van plan om Easy Life EasyCarbo toe te gaan voegen.
Het plantje heb ik van AquaFleur dat komt uit een bakje waar het plantje in een gel zit. Ik heb ook alle gel eraf gewassen zoals op de beschrijving stond en alle plantjes een beetje lost gehaald en apart van elkaar in de bodem gezet. heeft inderdaad even geduurd voordat alle wortels uit elkaar waren zonder ze kapot te maken :lol:

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: planten in opstartfase

Bericht door RoyVanK »

Ik heb daar zelf niet veel ervaring mee maar volgens mij zijn dat jonge planten die ook bovenwater groeien. Dus even geduld en dan. Pas plantenvoeding toevoegen als je planten beginnen te groeien anders heb je snel veel algen. Succes in ieder geval!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: planten in opstartfase

Bericht door tobyderks »

Easy carbo alleen is echter niet voldoende. Dit zou je er bij kunnen toevoegen maar daar kunnen je plantjes niet alleen van leven. Je zou eens kunnen kijken naar all in one van planted box.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OscarM
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 okt 2017 19:35

Re: planten in opstartfase

Bericht door OscarM »

tobyderks schreef: 30 okt 2017 11:51 Easy carbo alleen is echter niet voldoende. Dit zou je er bij kunnen toevoegen maar daar kunnen je plantjes niet alleen van leven. Je zou eens kunnen kijken naar all in one van planted box.
Is dat inplaats van de EasyCarbo of daarnaast?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: planten in opstartfase

Bericht door tobyderks »

Je zou easy carbo er bij kunnen toevoegen, maar ikzelf voeg geen easycarbo toe en mijn planten doen het prima.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: planten in opstartfase

Bericht door amber98 »

RoyVanK schreef: 30 okt 2017 11:31 Ik heb daar zelf niet veel ervaring mee maar volgens mij zijn dat jonge planten die ook bovenwater groeien. Dus even geduld en dan. Pas plantenvoeding toevoegen als je planten beginnen te groeien anders heb je snel veel algen. Succes in ieder geval!
Juist wel plantenvoeding toevoegen, anders kunnen je planten niet groeien en nemen de algen al hun kans. Er is altijd voldoende voeding aanwezig voor algen, je kan algen voorkomen door de planten goed te laten groeien. ;) sagittaria subulata word volgens mij onder water gekweekt, dus hoeft niet meer te veranderen.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: planten in opstartfase

Bericht door RoyVanK »

amber98 schreef: 30 okt 2017 15:43
RoyVanK schreef: 30 okt 2017 11:31 Ik heb daar zelf niet veel ervaring mee maar volgens mij zijn dat jonge planten die ook bovenwater groeien. Dus even geduld en dan. Pas plantenvoeding toevoegen als je planten beginnen te groeien anders heb je snel veel algen. Succes in ieder geval!
Juist wel plantenvoeding toevoegen, anders kunnen je planten niet groeien en nemen de algen al hun kans. Er is altijd voldoende voeding aanwezig voor algen, je kan algen voorkomen door de planten goed te laten groeien. ;) sagittaria subulata word volgens mij onder water gekweekt, dus hoeft niet meer te veranderen.
Ok, een andere kijk erop dan ik. Zolang wortels niet goed ontwikkeld zijn zal de plant niet veel voeding op kunnen nemen, dat is mijn gedachtegang. :? Nog nooit gehoord dat het slim is om direct voeding aan een nieuw aquarium toe te voegen. Heb je dat ergens gehoord, gelezen of zelf bedacht?

Dit klinkt misschien heel bijdehand, maar ik bedoel het vragend... :oops:

Je kan wel alvast vissenvoer toevoegen om bacteriegroei op gang te brengen, daar zitten ook veel voedingsstoffen in voor planten.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: planten in opstartfase

Bericht door RoyVanK »

Ik heb best een grote bek en ik ben tering eigenwijs maar... ik heb wel gewoon gelijk volgens Tropica: http://tropica.com/en/guide/get-the-rig ... rowing-in/

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: planten in opstartfase

Bericht door Tim »

ja volgens tropica.. iedereen heeft een andere kijk en ervaring ergens mee. ook heel veel grote bedrijven en site's. Ik ben het met amber eens je moet meteen beginnen met alle voedingstoffen. je plantjes gaan niet persee eerst alleen wortels aanmaken maar ze gaan wat amber zegt; van vorm veranderen van bovenwater naar onderwater.

Het is ook slim om niet alleen met emerse (bovenwatergekweekt) planten te beginnen maar ook met een aantal submerse (bovenwatergekweekte) planten je bak op te starten, het lieftst natuurlijk zoveel mogelijk. die kan je verkrijgen als bijv moederplanten in je L.F.S of planten van je andere aquaria of van mede aquarianen overnemen/kopen

het beste is dan ook met zo veel mogelijk planten te beginnen en weinig belichting en korte belichtingsduur. zodat de planten kunnen wennen aan de nieuwe verlichting soort.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: planten in opstartfase

Bericht door amber98 »

Planten hebben geen wortels nodig om vloeibare plantenvoeding op te nemen, dit doen ze door hun bladeren ;) ik heb zojuist mijn laatst gekochte echinodorus verplaatst en deze heeft nog geen nieuwe wortels aangemaakt (moet nog van bovenwater naar onderwater vorm en staat inmiddels 8 weken in de bak) ik denk niet dat deze plant het zou overleven zonder vloeibare plantenvoeding, zodra de plant de juiste vorm heeft aangenomen komen de wortels pas en ook dan pas neemt deze de voeding uit kleitabletten op. Ik heb de rio 300 zonder plantenvoeding opgestart en al 2 jaar ben ik in strijd met algen. 2 andere bakken zijn opgestart met plantenvoeding, deze doen/deden het een stuk beter ;) uit mijn eigen ervaring maar ook die van vele andere (denk aan forumleden, vrienden/familie en school) heb ik uiteindelijk geconstateerd dat direct plantenvoeding toevoegen toch een beter effect heeft.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: planten in opstartfase

Bericht door RoyVanK »

Misschien goed om even je water te testen, als je nitraat erg laag is... wat ik niet verwacht, kan je wat mest of visvoer toevoegen. Ik zou zelf geen mest toevoegen totdat je tank op z'n minst 2 weken draait, eerder visvoer. Dan kunnen ook meteen de goede bacteriën zich vermenigvuldigen.

Maar zoals al gezegd door Tim en Amber, er zijn meerdere leerscholen :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OscarM
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 okt 2017 19:35

Re: planten in opstartfase

Bericht door OscarM »

Heel erg bedankt voor alle tips! Inderdaad altijd lastig zo als er meerdere mogelijkheden zijn. Volgens de tropica 90 days app moet er ook op dag 3 of 7 een clean up crew in de bak, dat lijkt mij ook niet heel erg verantwoord... Maargoed ik ga denk ik momenteel nog geen voeding voor de planten toevoegen. Ik denk dat te zien dat de Sagittaria subulata ook kleine extra sprietjes vormt van binnenuit :D dus dat komt wel goed. Misschien dat ik volgende week een plantenvoeding bestel. Alleen vind ik het erg lastig om er een te kiezen. Wat zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld all in one van plantedbox en easylife easycarbo etc. ik zie door de bomen het bos niet meer met alle voedingen :lol:

nogmaals dank voor de tips!!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: planten in opstartfase

Bericht door Tim »

voor planten voeding zijn er idd heel veel verschillende mogelijk heden. het is ook maar wat je zelf wilt. het aller nieuwste op de markt is die all in one vloeistof van planted box dat schijndt goed te werken en heb je masr 1 vles van nodig voor complete voeding. met easylife kom je sl gouw op 4 a 5 flesjes uit. je kan ook je eigen voeding maken via het estimative index, ei methode dat werkt met poeders.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Planten”