Nieuwe planten tips midden en achtergrond

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Nieuwe planten tips midden en achtergrond

Bericht door karinD »

Ik ben de indeling van mijn bak een beetje zat aan het worden. Achterin heb ik een grote stenen "boomstronk" staan die drie kwart van de achterwand en bijna de helft naar voren toe in beslag neemt. Ik vond hem altijd heel erg mooi, maar er staat een javavaren op die niet te stuiten is en regelmatig de hele bak overwoekert. Hallo, ik ben javavaren. Dat wilde vinden mijn vissen wel leuk, maar ik ben er zelf niet heel blij meer mee. Ik wil weer eens wat anders.
Het grote nadeel van deze indeling is ook, dat ik geen overloop kan hebben van voorgrond naar achtergrond, het is voorin laag en vanaf halverwege hoog. Die overloop kan ik alleen helemaal in de linker hoek hebben, maar omdat die javavaren regelmatig over die hoek heen hangt en planten dus te weinig licht krijgen daar. Dit probleem heeft ook de limnophila sessiflora die daar achterin de hoek staat.

Dus ik ben op zoek naar nieuwe ideetjes.
Wat heb ik voor bak?
Ik heb een Nano cube 60 liter, dat is een bak van ongeveer 40x40x40 met daarin boraras brigitea, corrydoras pigmeaus en vuurgarnaaltjes.
Voorin de hoek probeer ik wat gras te laten groeien maar dat lukt niet erg. Verder heb ik voorin nog een bosje micranthemum monte carlo. Iets meer naar achter staan een cryptocoryne van zo'n 10 cm hoog (ik denk de wendtii, een steen met fissidens fox en iets meer en een steen met wat flame moss.
Ik gebruik Co2 en heb er vrij vel licht boven staan.
Ik kan nog even geen foto plaatsen, ik werkte altijd met photobucket en die doet het niet meer en ik heb nog geen nieuw programma ervoor geopend.

Voorin wil ik wel houden wat ik nu heb, alleen dan een beetje anders ingedeelt. Dit neemt ongeveer de hele voorste helft van mijn bak in beslag. Blijft er dus nog zo'n 20 cm naar achteren toe over.
Ik vind de limnophila sessiflora een heel mooie plant, maar niet om hem voor de hele achterwand te plaatsen. Kan ik die met iets combineren? Als ik de sessiflora in de hoeken zet, wat staat er dan leuk tussenin?
En wat zou daarvoor leuk staan als middenzone?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe planten tips midden en achtergrond

Bericht door Erik1974 »

Misschien is een foto toch wel handiger ;) Je hebt helemaal geen aparte software nodig, als je een post aanmaakt staat er links onder het tekst kader een link 'voeg een afbeelding toe aan dit bericht', dan kan je rechtstreeks vis het forum een foto plaatsen ;) Veel makkelijker toch?

Heb je al eens aan Bucephalandra soorten gedacht?
https://www.google.nl/search?q=bucephal ... 7&bih=1263

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Nieuwe planten tips midden en achtergrond

Bericht door karinD »

Die Bucephalandra heeft een apart kleurtje, dat vind ik leuk. Maar dat is een laagblijvertje, of neit?

O, dat is handig, dat had ik nog niet gezien. Lekker slim van me.
Goed, hier komen de foto's. De eerste is van voren, de andere twee zijn van de beide zijkanten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe planten tips midden en achtergrond

Bericht door Erik1974 »

Ik vind het heel mooi zo, maar ik hou ook wel van volle bakken!
De bucephalandra is er in zo'n 40 soorten, er zal er vast wel 1 tussen zitten die wat groter word 😀

Ik ken ze niet zo goed maar het zijn mooie makkelijke planten. Even een avondje Google doen en je weet wat meer denk ik...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Nieuwe planten tips midden en achtergrond

Bericht door karinD »

Hmm, je bent niet de eerste die dat zegt. Morgen ga ik die javavaren maar weer even flink terugsnoeien en dan kijk ik het nog even aan. ik ben er toch nog niet over uit wat ik dan wel wil. In elk geval moet er een middenzone plantje bij komen want het is nu van laag in 1x naar hoog.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “Planten”