Plantjes nog steeds jammerlijk...

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Plantjes nog steeds jammerlijk...

Bericht door Ginny »

Hallo,

Een paar maanden geleden heb ik een bericht gepost over mijn aquarium. de plantjes groeien namelijk voor geen meter... Ik kreeg veel goede tips maar door omstandigheden heb ik niet meer gereageerd en heeft het even geduurd voor ik actie heb ondernomen, aangezien de vissen het verder prima doen. Dat betekend natuurlijk niet dat ik de goede raad niet heb opgevolgd! Ofja, deels dan.

Het gaat om een 54 l aquarium met verschillende soorten plantjes die allemaal eigenlijk niet groeien. Eerst vielen ook de blaadjes af en er staan nu bijna alleen maar kale stokjes in het aquarium, op de waterpest na, maar die overleefd volgens mij zo'n beetje alles.

Ik kreeg de tips om een betere voeding te kopen en te kijken naar het fosfor gehalte (Ik had maandelijkse plantenvoeding en voeg elke dag 'vloeibare' co2 toe, Easylife easycarbo). Ik heb de maandelijkse platenvoeding ingeruild voor wekelijkse plantenvoeding van Easyife. Wat de fosfor betreft heb ik een gokje gewaagd en het niet nagemeten, maar een flesje Easylife fosfo gekocht en ben dit beide nu 4 weken aan het toevoegen. Volgens de verpakking moet ik binnen 1 week effect zien, maar ik heb niet het gevoel dat het iets doet... bij 1 plantje had ik het idee dat ik een paar pietsepeuterige nieuwe scheutjes zag en voor mijn gevoel vallen de plantjes niet meer zo uit elkaar als eerst, maar het ziet er nog steeds niet uit..

ik heb ook het gevoel dat de meeste planten totaal geen wortels aanmaken. Ik heb er goede voedingsbodem in met een laagje grind, maar na al die maanden komen sommige plantjes zo los zonder enige wortelvorming. Alles loopt eigenlijk super goed, de visjes en garnaaltjes doen het super goed, bijna geen algen, de waterwaardes zijn prima (gemeten met teststrips), alleen die plantjes willen niet..

Moet ik ook Nitraat toe gaan voegen misschien? En wat zijn voordelige meer uitgebreide testkitjes om het een en ander uit te sluiten of te bevestigen? Tips zijn zeeeer welkom!

Alvast bedankt! En mijn excuses voor het onbeantwoord achterlaten van mijn vorige topic.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Plantjes nog steeds jammerlijk...

Bericht door lex »

Vervelend dat de planten het nog steeds niet goed doen.
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je wel voeding geeft maar eigenlijk niet compleet genoeg. Indien de planten een tekort hebben aan een bepaalde voedingsstof dan remt dat de groei.
Wat je het beste kunt doen is overstappen op de EI-methode. Deze is er op gericht dat je voorkomt dat er te korten ontstaan aan voeding.
De methode bestaat voornamelijk uit het toevoegen van macro voedingsstoffen zoals nitraat en fosfaat
en micro voedingsstoffen die bijvoorbeeld in easy life profito zitten. Nitraat en fosfaat kun je kopen van bijvoorbeeld easy life, maar dat is relatief duur. Je kunt ook zelf oplossingen maken. Je kunt de zakjes met kaliumnitraat of kaliumfosfaat dan bijvoorbeeld bij aquaplantsonline (https://www.aquaplantsonline.nl/plantenverzorging) of aquariumbemesting.nl kopen. Je bent dan voor een paar euro klaar. Daarnaast gaan er ook goede verhalen rond over all-in-one van planted box, hierin zitten zowel de macro als micro voedingsstoffen (https://planted-box.com/product/all-in-one/)

Het toevoegen van "echte" CO2 kan maar is niet noodzakelijk. Je dient dan echter wel rekening te houden met de soort planten die je houdt. Een aquarium zonder CO2 is het best aan te bevelen met planten zoals javavarens, anubias en crypto's. Je kunt dan ook het licht het best wat temperen met bijvoorbeeld drijfplanten.

Een link met uitleg over de EI-methode: https://planted-box.com/estimative-index/
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Plantjes nog steeds jammerlijk...

Bericht door Ginny »

Bedankt! Ik ga me er eens in verdiepen! Ik heb vandaag een grotere bak aangeschaft en ga het opnieuw proberen. Ik ga er zometeen een nieuw topic over schrijven.

Plaats reactie

Terug naar “Planten”