Bruin/ zwarte aanslag op Anubia

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Bruin/ zwarte aanslag op Anubia

Bericht door Eskomietje »

Dag Allemaal!!

Binnenkort (komende woensdag) ga ik een nieuwe bak opzetten! Hier heb ik echt heel erg veel zin in, zo'n proces kost altijd teveel tijd (dat wachten...bah! Haha) maar als hij dan eenmaal zo ver is... jullie kennen dat vast! Nu is mijn wens om het stuk kienhout waar mijn anubia op zit mee te verhuizen naar de nieuwe bak.. ten eerste; kan dit?? Ten tweede; er zit helaas een aanslag op de bladeren, zie bijgevoegde foto. Hoe kom ik hier vanaf voordat ik hem ga verhuizen? Niet voor woensdag hoor kan altijd later overgaan :) .
Afbeelding

En die nieuwsgierige aagjes ook! :D oh en kan ik het beste mijn keramische ringen uit mijn huidige filter in mijn nieuwe filter doen of is echt helemaal opnieuw beginnen beter??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bruin/ zwarte aanslag op Anubia

Bericht door amber98 »

Ik heb dezelfde algensoort op mijn planten en het is erg moeilijk te verwijderen, wil je een algen vrije bak, kun je het beste de nieuwe bak beginnen zonder deze planten erin te zetten. Als het je niks uitmaakt, zie ik geen reden waarom je het hout niet erin zou plaatsen ;)

ingedraaid filter materiaal in een nieuw filter stoppen is zeker een aanrader! Dit versnelt processen en als je de vissen ook direct mee wil verhuizen, zul je minder snel last hebben van een nitrietpiek (hou dit wel in de gaten en ververs op tijd water) als je geen vissen meeverhuist, zou ik alsnog 3 weken de bak laten indraaien en daarna pas vissen toevoegen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Bruin/ zwarte aanslag op Anubia

Bericht door Eskomietje »

Dankjewel Amber! Ik ga mijn vissen niet direct meeverhuizen, dus zal de bak laten draaien. Deze Anubia is de enige plant die ik echt niet weg wil doen, hij is mooi groot en doet het al een hele tijd goed! Nu sinds een maand of 2 deze aanslag erop.. heb het eraf kunnen krijgen (grotendeels) maat gaat weer aangroeien. Iemand anders een idee hoe dit komt/ hoe ik het kan bestrijden?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bruin/ zwarte aanslag op Anubia

Bericht door Linda »

Anubias groeit verschrikkelijk langzaam en is, wanneer het teveel in het licht staat, erg vatbaar voor algen en aanslag.
Mijn anubiassen hebben ook wat last van algen, zo nu en dan poets ik ze even en knip de erg aangetaste bladeren weg wat ook weer nieuwe bladgroei bevorderd naar het schijnt 😁

Je zou eens kunnen kijken of het weg wil gaan door er Easy carbo op te spuiten.
Dan in de nieuwe bak lekker in de schaduw zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Planten”