Planten (vallisneria) willen maar niet

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Andy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2016 12:04

Planten (vallisneria) willen maar niet

Bericht door Andy »

Hallo medehobbyisten, :vis:

Ik heb nu ongeveer een half-/driekwartjaar een juwel rio 180 die ik heb ingericht als een Azië bak. Als achtergrond plant heb ik gekozen voor de vallisneria, op de foto is echter te zien dat deze maar niet willen. De planten groeide in het begin goed maar na enige tijd is alles verloren gegaan. :(

Zelf denk ik dat dit te maken zou kunnen hebben met de algengroei in het aquarium. Die is namelijk ook behoorlijk op de planten geslagen. :(
Ondertussen ben ik een beetje ten einde raad, er is geen directzonlicht, er wordt niet overmatig gevoerd en de waterwaardes zijn goed.

Voordat ik overstap op andere planten met behulp van co2 toevoeging zou ik graag mijn laatste hulplijn inzetten, jullie!

Als je een idee hebt hoor ik het graag! Dank u dank u :coffee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Planten (vallisneria) willen maar niet

Bericht door tobyderks »

Voeg je voedingsstoffen toe? En easy life carbo? Vallisnerias kunnen namelijk niet tegen carbo. Maar je moet wel andere voedingsstoffen toevoegen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Andy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2016 12:04

Re: Planten (vallisneria) willen maar niet

Bericht door Andy »

tobyderks schreef: 01 mei 2017 15:41 Voeg je voedingsstoffen toe? En easy life carbo? Vallisnerias kunnen namelijk niet tegen carbo. Maar je moet wel andere voedingsstoffen toevoegen.

Goedemiddag, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb JBL kleibollen in de zandlaag zitten, verder voeg ik niets toe behalve vissenvoeding.

Ik ben bekend met het feit dat deze plantjes niet tegen easy life kunnen. Welke andere voeding raad je me aan, en is bio-co2 misschien een oplossing ?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Planten (vallisneria) willen maar niet

Bericht door tobyderks »

Veel aquarianen gebruiken dit product:

https://planted-box.com/product/all-in-one/

Zelf maak ik meng eigen plantenvoeding volgens de EI methode. Ik heb 1 fles met kaliumnitraat kaliumfosfaat en kaliumsulfaat, en 1 fles met micro elementen zoals ijzer en magnesium. Dit voeg ik om en om toe.
Geen plantenvoeding zal waarschijnlijk de grootste oorzaak zijn van de dode planten en algen. Dus begin daar maar eens mee en dan zal het al beter moeten gaan.
Bio CO2, tja de een heeft er een hele positieve ervaring mee de ander wat minder. Zou in principe gewoon goed moeten werken. En CO2 bemesting zal je planten ook goed doen hoewel er veel aquarianen zijn die zonder ook een mooie bak kunnen laten draaien.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Planten (vallisneria) willen maar niet

Bericht door Linda »

Ach, die zien er inderdaad een beetje sneu uit..
Vallisneria zou een van de makkelijkste planten moeten zijn. Onder de juiste omstandigheden staat binnen een mum van tijd je bak er vol mee. CO2 is niet direct nodig maar ze hebben wel plantenvoeding nodig. Vallisneria houdt ook van wat harder water.
Of deze stompjes het nog gaan doen weet ik niet... Welke soort is het?

Plaats reactie

Terug naar “Planten”